صعود قله كلوم بستك از مبدا شمشك و يال جنوبي قله

Photo ofصعود قله كلوم بستك از مبدا شمشك و يال جنوبي قله Photo ofصعود قله كلوم بستك از مبدا شمشك و يال جنوبي قله Photo ofصعود قله كلوم بستك از مبدا شمشك و يال جنوبي قله

July 26, 2023
July 2023

near Maḩalleh-ye Talkhāb, Alborz Province (Iran)

گزارش صعود قله كلوم بستك از مبدا شمشك و يال جنوبي قله مورخ سي تير ماه 1402

يكي از قله هاي مرتفع و بسيار زيبا در منطقه لواسان استان تهران ، قله كلوم بستك با ارتفاع حدود 4180 متر ميباشد. اين قله بر روي خط الراسي كه از جنوب شرقي به شمال غربي كشيده شده قرار دارد. در شرق اين قله با كاهش ارتفاع به گردنه ديزين و در غرب آن با پيمايش خط الراس به قله هاي سركچال 1 و 2 و 3 ميرسيم. روستاي شمشك در ضلع جنوبي قله و پيست اسكي ديزين در ضلع شمال غربي قله واقع شده است.

افراد شركت كننده :
مسعود كريمخاني – مرواريد رفوگران – فاطمه رنجبريان – امير ميري – سبحان برزگر (مهمان)

مسيرهاي اصلي صعود به قله كلوم بستك :
1 – مسير يال غربي قله با مبدا صعود از پست مخابرات بالاي گردنه ديزين
2 – مسير يال شرقي از طريق خط الراس مشترك با قله هاي سركچال
3 – مسير يال جنوبي با مبدا صعود از روستاي شمشك و يال خورتوئك
4 – مسير يال شمالي از طريق قله كل خوسون (فني)

در اين برنامه صعود از مبدا روستاي شمشك و از طريق مسير دره ، آبشار و يال خورتوئك انجام شد.
بدليل خراب و بسته بودن جاده ارتباطي شمشك به گردنه ديزين ، فقط تا بالاي روستاي شمشك امكان تردد ماشين وجود
داشت.

شرح و زمانبندي برنامه :
حركت از شمشك ، محل پارك ماشين (2687 متر – 4:00 صبح)
اول دره خورتوئك (2780 متر – 4:30 – مسافت پيمايش شده 2.13 كيلومتر)
آبشار خورتوئك (2940 متر – 4:50 – مسافت پيمايش شده 2.76 كيلومتر)
بالاي يال اصلي صعود (3166 متر – 5:30 – مسافت پيمايش شده 3.3 كيلومتر)
بالاي صخره هاي زير قله ، تقاطع با مسير غربي (3906 متر – 8:40 – مسافت پيمايش شده 5.5 كيلومتر)
قله كلوم بستك (4180 متر – 9:30 – مسافت پيمايش شده 6.4 كيلومتر)
توقف بر روي قله به مدت 1:15 و حركت از قله ساعت 10:45
بالاي صخره هاي زير قله ، تقاطع با مسير غربي (3906 متر – 11:13 – مسافت پيمايش شده 7.32 كيلومتر)
از وسط مسير يال جنوبي به سمت جاده ماشين رو فرود انجام شد وادامه فرود از طريق جاده صورت گرفت.
جاده (3004 متر – 13:15 – مسافت پيمايش شده 9.75 كيلومتر)
اول دره خورتوئك (2780 متر – 14:00 – مسافت پيمايش شده 12.4 كيلومتر)
شمشك ، محل پارك ماشين (2687 متر – 14:30 – مسافت پيمايش شده 14 كيلومتر)

كل زمان برنامه 10 ساعت و 30 دقيقه
كل مسافت پيمايش شده 14 كيلومتر
دماي هوا از 10 درجه تا 30 درجه

نكات :
1 - در اين مسير صعود فقط تا محل آبشار ، آب در دسترس هست.
2 – يال جنوبي داراي شيبي بسيار تند ميباشد

قله کلوم بستک

فراز قله کلوم بستک

جاده ارتباطی شمشک به گردنه دیزین

Photo ofبالای صخره های یال جنوبی ، محل تقاطع با مسیر غربی Photo ofبالای صخره های یال جنوبی ، محل تقاطع با مسیر غربی Photo ofبالای صخره های یال جنوبی ، محل تقاطع با مسیر غربی