صعود قله کندر

December 4, 2021
November 2021

near Kondor, Alborz Province (Iran)

گزارش صعود قله کندرمورخ ٢٨ آبان ماه ١۴٠٠

قله کندر (٢٩١١ متر) در البرز مرکزی بر روي خط الراسی زيبا و خشن قرار گرفته است. شيبهای جنوبی مشرف به اين قله بسيار تند بوده و از ديواره ها و صخره های ريزشی تشکيل شده است. خط الراس مربوطه از شرق به غرب شامل قله هاي اصلي سياه سنگ ، پشت بند سنگان، كركوه ، پهنه حصار ، بارو ، چشمه شاهي ، كندر ، سيوك ،
چال ، پورا و قبله ميباشد و در نهايت به روستاي ارنگه و جاده چالوس ختم ميشود.

مسيرهاي اصلي جهت صعود به قله کندرعبارتند از :
١ - مسيرجنوبي از مبدا روستاي کندر
٢ – مسير غربي از روی خط الراس و از طريق قله سيوک
٣ – مسيرشرقي از روی خط الراس و از طريق قله چشمه شاهی
۴ – مسير شمالی از مبدا روستای چاران

اين صعود با شرکت ٢۴ نفر از دوستان و همنوردان عزيز و گرامی صورت گرفت.
در اين برنامه صعود به قله کندراز مسير جنوبی و از مبدا روستاي کندر انجام شد و بازگشت از مسير يال شمالی به سمت روستای چاران انجام شد.
صعود از ابتدای دره ضلع شمال شرقی روستای کندر آغاز شد (جاده ماشين رو خاکی تا اين نقطه امتداد دارد) پس از حدود ٣٠ دقيقه پيمايش به آبشار و آبگيری ميرسيم که بايد از طريق پاکوب از بالای سنگهای ضلع شرقی آن عبور کرد. در اين
نقطه دره به دو شاخه راست و چپ تقسيم ميشود. يکی از مسيرهای صعود از روی يال وسط اين دو دره است که پس از پيمايش مسير پرشيب خاکی، يال به مسيری دست به سنگ و ريزشی ميرسد که لازم است با حفظ احتياط بسيار تا رسيدن به خط الراس اصلی صعود نمود (قله
درزو) و سپس با ادامه پيمايش به سمت غرب پس از عبور از يک گردنه به قله کندر رسيد.
مسير ديگر صعود از نقطه آبشار و آبگير ادامه
دره دست راست در حدود ۴۵ دقيقه ميباشد که مجدد دره به دو شاخه راست و چپ تقسيم ميشود و بايد از يال وسط اين دو دره صعود کرد. اين يال نيز بسيار پرشيب بوده و پس از پيمايش حدود يک ساعت به صخره های ريزشی ميرسد که بايد با مسيريابی مناسب و در قسمتهايی دست به سنگ شدن با احتياط از آنها عبور کرد، سپس با ادامه مسير به سمت شمال غربی خود را به خط الراس و قله درزو رسانده و پس از آن نيز با فرود به سمت گردنه و صعود مجدد از شيب آخر، به قله کندر رسيد.
(صعود تيم ما از مسير دوم انجام شد)

شرح و زمانبندي برنامه:
روستاي کندر، محل پارک ماشين–(١٩٠٠ متر - ساعت ۶:۴۵ صبح)
در مسير قله حدود ۴۵ دقيقه صرف صبحانه و استراحت داشتيم
قله کندر–(٢٩١١ متر –۱۳:۳۰ –مسافت طي شده ۵.۶ كيلومتر)
توقف بر روی قله به مدت ۴۵ دقيقه (حركت از قله ساعت ۱۴:۱۵)
روستای چاران– (١٩٩٠ متر –۱۶:۳۰ - مسافت طي شده ١١ كيلومتر)
از روستای چاران توسط مينی باس به خوزنکلا (جاده چالوس) و از آنجا به اول جاده کندر آمده و رانندگان گرامی خودروها به روستای کندر ، محل پارک ماشين مراجعه کرده و ماشينها را آوردند.

با تشکر و سپاس فراوان از همنوردان عزیزی که زحمت رانندگی و مراجعه مجدد به روستا را متقبل شدند.