صعود قله کلاش ویا از روستای کهنه ده

Photo ofصعود قله کلاش ویا از روستای کهنه ده Photo ofصعود قله کلاش ویا از روستای کهنه ده Photo ofصعود قله کلاش ویا از روستای کهنه ده

August 16, 2021
August 2021

near Kohan Deh, Alborz Province (Iran)

گزارش صعود قله کلاش ویا مورخ 22 مرداد ماه 1400 از روستاي کهنه ده

افراد شرکت کننده :
مسعود کریمخانی – یداالله طهوري - حسین شهبازي - علی مهدیون – سعید اصغري – هانی جنتی – علیرضا رشید – مهندس جهان – فاطمه رنجبریان – نسترن سعادتی

قله کلاش ویا (3850 متر) یکی از قلل زیباي البرز غربی است که در غرب منطقه گچسر جاده چالوس بر روي خط الراسی شرقی ، غربی که از قله هزاربند آغاز شده و تا گردنه طالقان ادامه دارد، قرار گرفته است. قله هاي اصلی این خط الراس به ترتیب از شرق به غرب عبارتند از هزاربند ، کرچان ، کلاش ویا ، هفت خوانی ، ونتار ، کهار ، میشینه نو ، ناز ، ورکش ، هفت ناوه ، شاه کرم ، تخت ، گزآنایورد ، خوراسان.

بدلیل قرار گرفتن این قله در منطقه حفاظت شده ، از نظر تنوع گیاهی و جانوري بسیار غنی بوده و حیواناتی از قبیل گراز ، گرگ ، تشی ، خرس ، پلنگ ، کل و بز ، کبک و کبک دري در منطقه زندگی میکنند.

مسیرهاي اصلی جهت صعود به قله کلاش ویا :
1 – مسیر شمالی از مبدا روستاي کهنه ده و یا روستاي آزادبر
2 – مسیر جنوبی از مبدا روستاي سپهسالار
3 – مسیر غربی از روي خط الراس و از سمت قله هفت خوانی
4 – مسیر شرقی از روي خط الراس و از سمت قله کرچان

در این برنامه صعود قله کلاش ویا از مبدا روستاي کهنه ده و مسیر یال شمالی با صعود قله میشینه چال (3380 متر) که در مسیر صعود قرار دارد انجام شد. فرود از قله کلاش ویا تا روستاي کهنه ده نیز از یالی دیگر که شیب بسیار تندي دارد
صورت گرفت.

حدود 500 متر پایینتر از هتل گچسر در جاده چالوس در سمت غرب جاده ، پل و ورودي جاده اي قرار گرفته است که تا روستاي گراب و گته ده طالقان ادامه دارد و جاده چالوس را به طالقان متصل میکند. قابل ذکر است که اوایل این جاده آسفالت
میباشد ولی الباقی و بیشتر مسیر آن خاکی است. در مسیر این جاده روستاهاي کهنه ده و آزادبر قرار دارند و همچنین بلندترین نقطه این جاده گردنه عسلک نام دارد که مبدا صعود یال شمالی قله هفت خوانی نیز میباشد. (از جاده چالوس تا
روستاي کهنه ده حدود 4 کیلومتر مسافت است)

با توجه به عدم اجازه ورود ماشینهاي متفرقه به روستاي کهنه ده ، ماشینها در خارج روستا و در کنار جاده خاکی پارك شدند.
در سمت غرب روستاي کهنه ده و در جنوب رودخانه ، ابتداي یالی وجود دارد که با سوار شدن بر روي آن پس از حدود سه ساعت به یال اصلی قله و نیم ساعت بعد به قله میشینه چال میرسیم. با ادامه خط الراس پس از حدود سی دقیقه به یک گوسفندسرا میرسیم. بعد از این گوسفندسرا مسیر صخره اي شده و تیغه ها آغاز میشوند که از سمت چپ آنها امکان پیمایش مسیر وجود دارد. بعد از حدود یک و نیم ساعت به گردنه بعد از صخره ها رسیده و با ادامه صعود از این نقطه ، بعد از حدود یک ساعت به قله کلاش ویا میرسیم. (قابل ذکر است که مسیر صعود پاکوب مشخصی ندارد)
یال دیگري در سمت شرق مسیر صعود وجود دارد که ما براي فرود از آن استفاده کردیم. این یال با شیب بسیار تندي به دره جنوبی روستاي کهنه ده میرسد. از این یال نیز میتوان براي صعود و فرود استفاده کرد ولی با توجه به شیب بسیار تند و
درگیري با صخره ها در پایین مسیر ، استفاده از این یال توصیه نمیشود.

شرح و زمانبندي برنامه:
حرکت از محل پارك ماشین – (2282 متر - ساعت 6:30 صبح )
اول یال صعود – (2290 متر – 6:45 – مسافت طی شده 0.3 کیلومتر)
(در مسیر صعود حدود 20 دقیقه صبحانه صرف شد)
یال اصلی ، محل تلاقی با یال صعود از روستاي آزادبر– (3280 متر – 9:30 – مسافت طی شده 3.3 کیلومتر)
قله میشینه چال – (3380 متر – 10:00 – مسافت طی شده 4 کیلومتر)
گوسفند سرا 1) –3368 متر – 10:30 – مسافت طی شده 5 کیلومتر)
گردنه بالاي صخره ها – (3630 متر – 12:00 – مسافت طی شده 6.65 کیلومتر)
قله کلاش ویا – (3855 متر – 12:45 – مسافت طی شده 7.5 کیلومتر)
(توقف بر روي قله به مدت 45 دقیقه – آغاز فرود از یال شرقی ساعت 13:30 – از قله تا اول یال شرقی 10 دقیقه فاصله است)
گوسفند سرا 2) –2720 متر – 16:30 – مسافت طی شده 12 کیلومتر)
(استراحت به مدت 45 دقیقه در این مکان انجام شد)
روستاي کهنه ده ، محل پارك ماشین – (2282 متر – 18:30 –مسافت طی شده 16 کیلومتر)

نکته : مسیر برگشت بسیار پرشیب و در قسمتهاي پایین به راهیابی جهت عبور مطمئن از صخره ها نیاز دارد. بهتر است از همان مسیر صعود براي فرود استفاده شود.

کل مسافت پیمایش شده 16 کیلومتر

ابتدای یال صعود از روستای کهنه ده

گردنه بالای صخره ها و تیغه ها

گوسفندسرا در پایین تیغه ها

Photo ofگوسفندسرا در کف دره و پایین یال شرقی Photo ofگوسفندسرا در کف دره و پایین یال شرقی Photo ofگوسفندسرا در کف دره و پایین یال شرقی

گوسفندسرا در کف دره و پایین یال شرقی

قله کلاش ویا

فراز قله کلاش ویا

Photo ofمحل تلاقی یال اول صعود با یال اصلی قله Photo ofمحل تلاقی یال اول صعود با یال اصلی قله Photo ofمحل تلاقی یال اول صعود با یال اصلی قله