صعود قله هزاربند از تیغه های غربی و فرود از مسیر جنوبی

Photo ofصعود قله هزاربند از تیغه های غربی و فرود از مسیر جنوبی Photo ofصعود قله هزاربند از تیغه های غربی و فرود از مسیر جنوبی Photo ofصعود قله هزاربند از تیغه های غربی و فرود از مسیر جنوبی

November 23, 2023
November 2023

near Hameh Jā, Alborz Province (Iran)

گزارش صعود قله هزاربند مورخ 26 آبان ماه 1402 از روستاي همه جا و تيغه هاي غربي قله

افراد شركت كننده :
مسعود كريمخاني – مسعود محكم – امير ميري- فيروز ملكي - مرواريد رفوگران - مريم وتر– سحر حكيم زاده –
حسين ارجي – مجيد ملكي – پوريا ايقانيان - مرجان باقري

قله هزاربند (3359 متر) يكي از قلل سرسخت و زيباي البرز غربي است كه در شمال غربي منطقه آسارا جاده چالوس بر روي خط الراسي شرقي ، غربي كه از قله هزاربند آغاز شده و تا گردنه طالقان ادامه دارد، قرار گرفته است. قله هاي اصلي اين خط الراس به ترتيب از شرق به غرب عبارتند از هزاربند ، كرچان ، كلاش ويا ، هفت خان ، ونتار ، كهار ، ميشينه نو ، ناز ، وركش ، هفت ناوه ، شاه كرم ، تخت ، گزآنايورد ، خورسان كوه ، آسمان كوه

بدليل قرار گرفتن اين قله در منطقه حفاظت شده ، از نظر تنوع گياهي و جانوري بسيار غني بوده و حيواناتي از قبيل گراز ، گرگ ، تشي ، خرس ، پلنگ ، كل و بز ، كبك و كبك دري در منطقه زندگي ميكنند.

مسيرهاي اصلي جهت صعود به قله هزاربند :
1 - مسير تيغه هاي شمال شرقي از مبدا روستاي حسنكدر
2 – مسير تيغه هاي غربي از مبدا روستاي همه جا يا روستاي حسنكدر و گردنه كرچان
3 – مسير جنوبي از مبدا روستاي همه جا

قابل ذكر است كه مسيرهاي تيغه شمال شرقي و تيغه غربي اين قله پرشيب و ريزشي بوده و درگيري سنگ دارد و ورود به آنها نياز به اعتماد به نفس ، مسيريابي صحيح ، آرامش، احتياط، آشنايي و تجربه سنگنوردي و كار گروهي مناسب را دارد و تنها با رعايت اين نكات به ابزار فني نياز ندارد. مسير جنوبي قله نيز در صورت حركت از نقاط صحيح فقط در 2 قسمت دست به سنگ كوتاهي دارد و البته بسيار پرشيب و ريزشي ميباشد.

در اين برنامه صعود از مسير روستاي همه جا ، گردنه كرچان و گرده و تيغه هاي غربي انجام شد و برگشت نيز از مسير جنوبي قله صورت گرفت.
حدود 5 كيلومتر پايينتر از سه راه شهرستانك در جاده چالوس، در غرب جاده ، ورودي آسفالت روستاي زيبا و تاريخي همه جا به طول 2 كيلومتر قرار دارد. قبل از ورود به روستا در كنار جاده ميتوان ماشين را پارك كرد و با پيمايش تا پايان آسفالت از طريق كوچه هاي پله اي زيبايي به سمت بالاي روستا حركت كرد. در بالاي روستا جاده اي خاكي قرار دارد كه در سمت شرق دره تا كمي جلوتر كشيده شده و در ادامه به پاكوب تبديل ميشود. با ادامه اين پاكوب پس از حدود يك و نيم ساعت به يك باغ ميرسيم. از اين نقطه، مسير صعود جنوبي و غربي قله جدا ميشوند. مسير جنوبي از شرق اين باغ به سمت بالا با پاكوبي كه در برخي قسمتها كمرنگ و يا محو ميشود ادامه مي يابد و مسير غربي و گردنه كرچان نيز با كمي كاهش ارتفاع و ادامه دره به سمت شمال از طريق پاكوب مشخصي ادامه مي يابد. در زير گردنه كرچان چشمه و تك درخت زيبايي وجود دارد كه پاكوب در كنار نهر آبي به آن ميرسد. از اين نقطه به بعد پاكوب مشخصي وجود ندارد ولي گرده و تيغه هاي غربي قله هزاربند در سمت شرق كاملا مشخص ميباشند و با پيمايش حدود 30 دقيقه ميتوان به اول آنها رسيد.
صعود و عبور از تيغه ها با رعايت كامل موارد قيد شده در بالا بايد انجام شود تا بدون خطر و حادثه به قله رسيد.

شرح و زمانبندي برنامه:
حركت از محل پارك ماشين – (2130 متر - ساعت 5:30 صبح )
باغ – (2500 متر – 6:45 – مسافت طي شده 2.2 كيلومتر)
صرف صبحانه به مدت 30 دقيقه در ادامه مسير
چشمه و تك درخت زير گردنه كرچان – (2850 متر – 8:30 – مسافت طي شده 4.5 كيلومتر)
پايين گرده و تيغه هاي غربي قله – (2970 متر – 9:00 – مسافت طي شده 5.46 كيلومتر)
قله هزاربند – (3359 متر – 11:30 – مسافت طي شده 7.35 كيلومتر)
توقف بر روي قله به مدت 1 ساعت و آغاز فرود از مسير جنوبي ساعت 12:30
تك درخت ارس – (3160 متر – 13:30– مسافت طي شده 8 كيلومتر)
محل فرود از بالاي گرده هاي جنوبي – (2950 متر – 14:30– مسافت طي شده 8.68 كيلومتر)
باغ – (2526 متر – 16:00– مسافت طي شده 9.78 كيلومتر)
روستاي همه جا، محل پارك ماشين – (2130 متر – 17:00– مسافت طي شده 12 كيلومتر)

كل مسافت پيمايش شده 12 كيلومتر
كل زمان برنامه 11 ساعت و 30 دقيقه
حداقل دما : 2
حداكثر دما : 12

نکات:
۱ - در بيشتر قسمتهاي مسير موبايل آنتن دارد.
۲ - از چشمه زير گردنه كرچان تا قله و بازگشت تا رسيدن به باغ آب وجود ندارد. آب به ميزان لازم همراه داشته باشيد.
۳ - بدون همراه داشتن همنوردان مناسب و ترك مسير مطمئن ، قصد صعود به اين قله را نكنيد.

اندازه گيري زمان ، مسافت و ارتفاع توسط دستگاه Garmin GpsMap 64S

با تشكر از قبول زحمات و محبتهاي همنوردان عزيز و گرامي تيم ، بخصوص دوست و همنورد گرامي آقاي حسين ارجي