صعود قله فیل زمین

October 10, 2021
October 2021

near Lavāsān-e Bozorg, Tehran (Iran)

گزارش صعود قله فیل زمین مورخ 16 مهر ماه 1400 از روستاي لواسان بزرگ

افراد شرکت کننده :
مسعود کریمخانی – کیومرث خرم پور – یدالله طهوري - محسن کرمی – علی مهدیون - مروارید رفوگران - فاطمه طاهري – صادق حسنی نژاد – اسمائیل حسنی نژاد – محمد مقیمی - احمد طاهري – سمانه عباسی – سیما خانم - آقا پیمان

قله فیل زمین (3350 متر) یکی از قلل زیباي البرز مرکزي است که در جنوب دشت لار و شمال منطقه رودهن بر روي خط الراسی که از پلور و قله گل زرد آغاز شده و تا قله همهن و روستاي امامه لواسان ادامه دارد و شامل 16 قله اصلی میباشد
قرار گرفته است. این قله ها به ترتیب از شرق به غرب عبارتند از گل زرد ، وستان ، سیاه پلاس ، فیل زمین ، گاوبینی ، سرسیاه غار 1 و 2 و 3 ، پرسون ، سیاه ریز ، ریزان ، سیاه لت ، آتشکوه ، مهرچال ، پیرزن کلوم و همهن .
بدلیل قرار گرفتن این قله در منطقه حفاظت شده ، از نظر تنوع گیاهی و جانوري بسیار غنی بوده و حیواناتی از قبیل گراز ، گرگ ، تشی ، خرس ، پلنگ ، کل و بز در منطقه زندگی میکنند.
قله دماوند و سایر خط الراسها و قله هاي بلند دشت لار جلوه و زیبایی خاصی را از فراز قله فیل زمین دارند.

مسیرهاي اصلی جهت صعود به قله فیل زمین :
1 - مسیر یال جنوب غربی از مبدا شمال روستاي لواسان بزرگ (در بالاي این یال مسیر کمی صخره اي میشود)
2 - مسیر یال جنوب شرقی ، از مبدا شمال روستاي لواسان بزرگ
قابل ذکر است که از روستاي لواسان بزرگ تا بالاي باغهاي روستا مسیرصعود مشترك است و از آن نقطه به بعد یال جنوب شرقی و یا یال جنوب غربی را میتوان انتخاب کرد.
3 – امکان صعود قله فیل زمین از طریق خط الراس شرقی (از سمت قله سیاه پلاس) و همچنین از طریق خط الراس غربی
(از سمت قله گاوبینی) نیز میسر است.

در این برنامه صعود از مبدا روستاي لواسان بزرگ و مسیر یال جنوب غربی قله انجام شد و فرود از یال جنوب شرقی صورت گرفت.

از شهر جاجرود ، با ورود به جاده آسفالت سد لتیان ، با گذشتن از چند روستا و ادامه دادن جاده تا آخر به روستاي بسیار زیباي لواسان بزرگ میرسیم. بهترین مکان براي پارك ماشین ، شمال روستا در کنار حسینیه میباشد. سپس با ادامه دادن خیابان و جاده ماشین رو خاکی به رودخانه و پاکوب داخل باغها میرسیم. در بالاي باغها مسیرهاي صعود تفکیک میشوند.

شرح و زمانبندي برنامه:
حرکت از شمال روستا کنار حسینیه – (2220 متر - ساعت 6:00 صبح )
تقاطع راه با رودخانه – (2283 متر – 6:30 – مسافت طی شده 1.58 کیلومتر)
بالاي باغها – (2530 متر – 7:20 – مسافت طی شده 3.3 کیلومتر)
ابتداي یال جنوب غربی – (2600 متر – 7:45 – مسافت طی شده 3.9 کیلومتر)
در این مکان صرف صبحانه به مدت 20 دقیقه انجام شد
بالاي صخره هاي یال جنوب غربی – (3223 متر – 10:00 – مسافت طی شده 5.25 کیلومتر)
قله فیل زمین – (3350 متر – 10:45 –مسافت طی شده 6.34 کیلومتر)
توقف بر روي قله و استراحت کمی پایینتر از قله به مدت یک ساعت انجام شد و فرود از یال جنوب شرقی قله صورت گرفت.
رودخانه - (2455 متر – 14:00 –مسافت طی شده 10 کیلومتر)
در این مکان صرف نهار به مدت 30 دقیقه انجام شد
محل پارك ماشین – (2220 متر – 15:50 –مسافت طی شده 13.2 کیلومتر)

کل مسافت پیمایش شده 13.2 کیلومتر

محل پارک ماشین

محل پارک ماشین در شمال روستای لواسان بزرگ و در کنار حسینیه روستا

محل تلاقی راه پاکوب با رودخانه

Photo ofمحل رسیدن جاده خاکی ماشین رو به رودخانه Photo ofمحل رسیدن جاده خاکی ماشین رو به رودخانه Photo ofمحل رسیدن جاده خاکی ماشین رو به رودخانه

محل رسیدن جاده خاکی ماشین رو به رودخانه

بالای صخره های یال جنوب غربی قله

آخرین درختان بالای باغها

• Photo of babakshgh
    babakshgh Mar 10, 2023

سلام و عرض ادب و احترام.
    جناب کریمخانی گرامی این مسیر عارضه سخت گذر خاصی نداره؟ و اینکه مسیر این ترک زمستانه است؟

• Photo of Masoud_Karimkhani
    Masoud_Karimkhani Mar 10, 2023

با عرض سلام
    مسیر چالش خاصی نداره ، مسیر صعود قسمتهایی سنگی هست که به راحتی قابل عبور میباشد.