صعود پاییزه به قلل کل قدویس، کل شیدا و کل بلبل

Photo ofصعود پاییزه به قلل کل قدویس، کل شیدا و کل بلبل Photo ofصعود پاییزه به قلل کل قدویس، کل شیدا و کل بلبل Photo ofصعود پاییزه به قلل کل قدویس، کل شیدا و کل بلبل

one day one hour 58 minutes
December 11, 2021
December 2021

near Sīvar, Isfahan (Iran)

به نام خدا
گزارش برنامه کوهنوردی گروه راسخ
نام برنامه: صعود به قله کل قدویس
زمان: ۱۷ تا ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۰ (دو و نیم روزه)
منطقه: بخش پادنا شهرستان سمیرم، روستای ماندگان

رشته کوه دنا با خط الراسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر و با بیشترین قله های بالای ۴۰۰۰ متر به عنوان بزرگترین و بلندترین رشته کوه زاگرس محسوب میشود. قله کل قدویس با ارتفاع ۴۳۴۰ متر از سطح دریا در منتهی الیه شمالی خط الراس دنا قرار دارد و به عنوان بلندترین قپه شمالی دنا محسوب میشود. مسیرهای صعود از روستای سیور و آب ملخ جزو مسیرهای صعود مرسوم هستند.
طبق اعلامیه باشگاه نفرات شرکت کننده روز چهارشنبه ساعت ۱۶:۳۰ در مکان دروازه تهران دورهم جمع شدند و پس از تکمیل نفرات و حضور آقای عابدی (راننده گروه) وسایل بارگیری شد و ساعت ۱۷:۴۵ از اصفهان به سمت سمیرم و از انجا به روستای سیور حرکت کردیم. پس از چند ساعت رانندگی به روستای سیور رسیدیم و طبق تصمیم سرپرست و هماهنگی قبلی به سمت مسجدی در روستای ماندگان برای صرف شام و شب مانی حرکت کردیم. ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه نفرات به وسیله دو دستگاه نیسان مسجد ماندگان را به سمت محل پیمایش ترک کردیم و پس از عبور از روستای سیور و باغات سیب به ابتدای مکان مورد نظر رسیده و پس از صحبت های سرپرست و تذکرات لازم راس ساعت ۸:۱۰ پیمایش را آغاز کردیم‌. ابتدای مسیر کاملا خشک و بدون برف بود. پس از ۳ ساعت پیمایش ساعت ۱۱ به گردنه ریزک در ارتفاع ۳۰۴۰ متر رسیدیم و تا اینجا همچنان مسیر بدون برف بود و مقداری وزش باد سرد داشتیم که تا فردای صعود هم ادامه پیدا کرد. نقطه بعدی گردنه اتابکی بود امکان تراورس بین دو گردنه وجود دارد ولی بهترین مسیر طبق تجربه سرپرست و اساتید حاضر در برنامه این بود که ارتفاع کم کرده وارد دره اتابکی شویم و از انجا با افزایش ارتفاع به گردنه اتابکی برسیم بنابراین به سمت پایین دره حرکت کردیم و ساعت ۱۱:۳۰ به چشمه میش شور در ارتفاع ۲۹۷۰ متر رسیدیم و پس از کمی استراحت عازم گردنه اتابکی شدیم. از اینجا به بعد مسیر برفی پیش رو داشتیم و با عبور از گردنه اتابکی در سمت چپ مسیرمان در ارتفاع ۳۲۵۰ متر به پیمایش ادامه دادیم تا ساعت ۴ در محلی مناسب برای شب مانی در ارتفاع ۳۳۲۰ متر توقف کردیم. طبق تصمیم سرپرست ساعت ۳ صبح بیدار شدیم و ساعت ۴ با کوله های سبک به سمت قله حرکت کردیم و پس از تقریبا ۵ ساعت پیمایش راس ساعت ۸:۵۰ موفق به صعود قله کل قدویس (۴۳۴۰) شدیم. پس از استراحت و عکاسی ساعت ۹:۴۰ دقیقه بخشی از گروه به سمت پایین حرکت کردند و تیمی هم برای صعود به کل شیدا (۴۳۲۷) و کل بلبل (۴۲۸۰) که فاصله زیادی با کل قدویس نداشتند حرکت کردند. گروه اول ساعت ۱۲ به کمپ رسیدند و گروه دوم هم با ۱ ساعت تاخیر پس از صعود کل شیدا و کل بلبل ساعت ۱۳ در محل کمپ حضور یافتند. پس از صرف ناهار و جمع آوری وسایل ساعت ۱۴:۲۰ عازیم مسیر بازگشت شدیم ولی طبق تصمیم سرپرست و اساتید محترم مسیر دیگری را جایگزین کردیم که به روستای ماندگان ختم میشد، این مسیر داخل تنگه ای در سمت راست گردنه اتابکی قرار داشت و به رود قُر و از انجا به باغات سیب ماندگان ختم میشد. ساعت ۱۶:۴۰ به رود قُر رسیدیم و پس از صرف چایی آتیشی های معروف آقای لباف با نزدیک شدن تاریکی هوا عازم انتهای مسیر شده و ساعت ۱۷:۳۰ به خودروی نیسان که در انتهای مسیر منتظرمان بود رسیدیم. پس از یک ساعت رانندگی در مسیر ناهموار بین باغات سیب ساعت ۱۸:۵۰  به مسجد ماندگان رسیده و شروع به بارگیری وسایل روی مینی بوس کردیم و عازم اصفهان شدیم.