صعود جبهه جنوبي قله دماوند

August 8, 2023
August 2023

near ‘Abbāsābād, Māzandarān (Iran)

گزارش برنامه صعود جبهه جنوبي قله دماوند مورخ 11و12 مرداد 1402

قله آتش فشاني دماوند با ارتفاع 5610 متر ، بلندترين قله ايران ميباشد كه در استان مازندران و نزديك جاده هراز واقع شده است. در غرب قله دماوند ، دشت زيباي لار ، در شرق قله دماوند منطقه گزنه و آب اسك جاده هراز ، در شمال قله
دماوند ، دشت زيباي ناندل و در جنوب قله دماوند ، منطقه پلور واقع شده است. قله دماوند داراي يخچالهاي بسياري ميباشد كه از قله به سمت دره ها كشيده شده اند. معروفترين اين يخچالها عبارتند از يخچال دره يخار ، يخچال جنوبي ،
يخچال غربي ، يخچال شمالي ، يخچال سيوله ، يخچال دوبيسل ، يخچال عروسك و يخچال دهانه آتش فشان . دشتهاي پايين قله دماوند بسيار سرسبز و داراي تنوع گياهي و جانوري بسيار است ولي ارتفاعات اين قله خشك و بي آب و علف و
بسيار خشن ميباشد. در ارتفاعات بالاي 4000 اين قله گله هاي كل و بز يافت ميشود. نوك قله دماوند از سنگهاي گوگردي تشكيل شده است و در سمت جنوب آن شكافهايي وجود دارد كه گاز گوگرد با فشار زياد از طريق آنها در هوا منتشر ميشود.

مسيرهاي صعود به قله دماوند :
قله دماوند داراي 17 يال اصلي است كه از بين آنها مسيرهاي زير مناسب صعود هستند
1 – مسير جنوبي ، يال گوسفندسرا ، با گذر از اقامتگاه بارگاه سوم
2 – مسير غربي ، يال غربي با گذر از جانپناه سيمرغ
3 – مسير شمالي ، يال شمالي با گذر از جانپناه 4000 و جانپناه 5000
4 - مسير شمال شرقي ، با گذر از جانپناه تخت فريدون
علاوه بر مسيرهاي فوق كه داراي جانپناه ميباشند، يالهاي زير نيز امكان صعود دارند
يال يخار ، يال معدن ملارد ، يال وزمين چال ، يال ملاخوران ، يال لومر ، يال سروزان ، يال چال چال ، يال سرداغ ، يال داغ

در اين برنامه صعود و فرود از طريق يال جنوبي ، گوسفندسرا و بارگاه سوم انجام شد.

افراد شركت كننده :
مسعود كريمخاني– حميد محسني - رضا شريعتي - مرواريد رفوگران – فاطمه طاهري – سبحان برزگر

روز اول مورخ 11ر5ر1402 :
حركت از محل پاركينگ جنوبي با خودرو لندرور تا گوسفندسرا (2490 متر – 5:30 صبح)
گوسفندسرا (3015 متر – 6:00 صبح – مسافت پيمايش شده 6 كيلومتر)
حركت از گوسفندسرا به سمت بالا ساعت 6:15 صبح
بارگاه سوم (4250 متر – 10:45 صبح – مسافت پيمايش شده 11.5 كيلومتر)
در بارگاه سوم با وجود شلوغي بسيار و تعداد زياد چادرهاي نصب شده ، در نقطه اي چادرها برپا گرديد.
عصر حدود 3 ساعت براي هم هوايي تا ارتفاع 4450 صعود گرديد
با توجه به وجود تعداد زياد كوهنوردان تصميم گرفته شد كه 12 شب به سمت قله حركت كنيم
قابل ذكر است كه با توجه به سر و صداي زياد افراد امكان يك لحظه چشم روي هم گذاشتن و خوابيدن وجود نداشت
روز دوم مورخ 12ر5ر1402 :
حركت از محل بارگاه سوم به سمت قله ساعت 0:05 بامداد
اول گرده جنوبي (4600 متر – 1:30– مسافت پيمايش شده 13 كيلومتر)
بالاي گرده اول (5210 متر – 5:45– مسافت پيمايش شده 14.9 كيلومتر)
بالاي گرده دوم، اول تپه گوگردي (5434 متر – 7:40– مسافت پيمايش شده 15.7 كيلومتر)
قله دماوند (5610 متر – 9:00– مسافت پيمايش شده 16.5 كيلومتر)
توقف بر روي قله به مدت يك ساعت انجام شد و ساعت 10:00 حركت به سمت پايين شروع شد
بالاي گرده دوم، اول تپه گوگردي (5434 متر – 10:20– مسافت پيمايش شده 17 كيلومتر)
ادامه فرود از اين نقطه از طريق شن اسكي انجام شد
بالاي گرده اول (5210 متر – 10:50– مسافت پيمايش شده 17.6 كيلومتر)
بارگاه سوم (4250 متر – 13:15– مسافت پيمايش شده 20.3 كيلومتر)
پس از كمي استراحت چادرها جمع شد و در ساعت 16:45 به سمت پايين حركت كرديم
گوسفندسرا (3015 متر – 18:45 – مسافت پيمايش شده 25.3 كيلومتر)
پاركينگ جنوبي، توسط پاترول طي شد (2490 متر – 19:30 – مسافت پيمايش شده 31.3 كيلومتر)

كل مسافت طي شده : 35.3 كيلومتر
مسافت پيمايش شده : 23.3 كيلومتر
مسافت رفت و برگشت با ماشين آفرود بين پاركينگ جنوبي و مسجد : 12 كيلومتر
دماي هوا در ارتفاع بالاتر از 4300 : از 3_ الي 7
دماي هوا در ارتفاع پايينتر از 4300 : از 15 الي 25

نكات:
1 – با توجه به عدم وجود آب قابل شرب ، حتما از پايين به ميزان كافي آب با خود ببريد
در بارگاه سوم آب براي شستشو وجود دارد كه بو و طعم گوگرد ميدهد. همچنين ميتوانيد از بوفه بارگاه با قيمت گزاف بطري آب آشاميدني تهيه نماييد.
2 – حتما سعي كنيد قبل از صعود استراحت و خواب كافي داشته باشيد، بيخوابي در هنگام صعود بسيار آزاردهنده است.
3 – در تابستان نيز با تجهيزات كامل و پوشاك زمستاني صعود كنيد. هواي دماوند بسيار متغير است.