صعود به قله شیرباد

April 11, 2015
April 2015

near Darbehesht, Razavi Khorasan (Iran)

صعود چهار نفره به قله ۳۳۱۰متری شیرباد بام خراسان
تاریخ صعود : تابستان ۱۳۹۲شمسی
شروع مسیر: از ابتدای مسیر تعیین شده کوه نوردی جنب استخر پرورش ماهی
مدت صعود و بازگشت ما : ۱۱ساعت
طول مسیر پیاده : حدود ۱۴کیلومتر
ارتفاع ابتدا تا قله : حدود۱۰۰۰مترصعود

توضیحات :

حدود دو سال پیش با استفاده از نرم افزار گوگل ارث تونستم بلندترین قله استان خراسان رضوی رو با ارتفاع ۳۳۰۵متر پیدا کنم و در نتیجه نقشه اولین کوهپیمایی طولانی خودم رو کشیدم.

مسیر قله شیرباد که از روستای زشک می گذره با توجه به دوری روستا از قله نمی شه بدون وسیله رفت. در نتیجه منتظر فرصتی بودم تا بتونم یک شب رو در زشک سپری کنم و صبح زود روز بعد به کوهنوردی برم

در تابستان ۹۲این فرصت فراهم شد و یکی از اقوام خانواده را به باغ خودش در زشک دعوت کرد، من هم با برادانم هماهنگ کردم و به همراه پسرداییمون شب جمعه با خودرو برادر بزرگترم به زشک رفتیم

شب رو در باغ خوابیدیم و صبح علی الطلوع با خودرو از طریق جاده خاکی ( و آبی چون چند مرتبه از رودخانه هم رد شدیم) به ابتدای مسیر کوهنوردی رسیدیم

حدود ساعت هفت صبح آغاز کوهپیمایی ما بود ، ما هم که آماتور بودیم فقط با کوله پشتی های ساده و کفش ورزشی اومده بودیم ، و برادر کوچکترم با صندل !

حتی یه تیکه چوب خشک برای کمک گرفتن نبردیم چون اطلاعی از سختی مسیر نداشتیم

البته من و برادر کوچک از قبل مقداری تمرین پیاده روی و کوهنوردی داشتیم لذا آماده تر بودیم

در میانه راه چون برادر بزرگترم سخت تر می تونست کوهنوردی کنه ، من کوله ایشون رو هم گرفتم و یک کوله از پشت و یک کوله هم از جلو انداختم و به حرکت ادامه دادم

صبحانه را که مادر آماده کرده بود در کنار جان پناه میان راه صرف کرده بعد از کمی استراحت به مسیرمان ادامه دادیم

قسمت هایی از مسیر پاکوب دارای شیب تندی بود که مقداری احتیاط را در پایین آمدن می طلبید

به همین منوال مسیر را ادامه دادیم و با زحمت فراوان حدود ساعت ۱ به قله رسیدیم
نماز را خواندیم و بعد از صرف ناهار در قله اندکی استراحت داشتیم

بیشترین چیزی که ما را اذیت کرد این بود که وقتی به قله رسیدیم انتظار هوایی خنک و باد فراوان داشتیم اما دقیقا برعکس بود و هوا بسیار گرم و آفتاب به شدت می تابید و مگس ها ! مانع استراحت مان بودند آن هم در آن ارتفاع بالا

با همه خستگی ها راه برگشت را هم به سختی پشت سر گذاشته و ساعت ۶ عصر به محل پارک خودرو رسیدیم و از آنجا از طریق روستای زشک و شهر شاندیز به منزل خودمان در مشهد بازگشتیم

اولین کوهنوردی سخت ما بدین صورت خاطره ای لذت بخش را برای ما رقم زد و جرقه ای شد برای کوهنوردی های بعدی من و برادر کوچکترم

PictographSummit Altitude 0 ft

قله شیرباد ۳۳۰۰متر

از بالای این قله که منظره بسیار زیبایی به اطراف داره شهر نیشابور دیده می شه و همچنین از طرف مقابل شاندیز رو می شه دید نمای دیدنی بالای قله خستگی رو از تن آدم بیرون می کنه یک آنتن هم اون بالا هست که نفهمیدم کاربردش چیه و اصلا چجوری تا اون بالا بردنش ؟! قله شیرباد حالت خاصی داری و یه جورایی سه ضلعی هست که هر گوشه اون بلند ولی قسمت مرکزی این سه ضلعی ارتفاع کمتری داره

منظره

از این مکان مناظر زیبایی دیده می شه

PictographRiver Altitude 0 ft

ابتدای چشمه

چشمه زیر این کوهها آب خوب و گوارایی داره ولی متاسفانه ما از مسیر این جا عبور نکردیم و فقط از بالا نظاره گر این چشمه بودیم

مسیر جوی آب چشمه

این جوی آب از چشمه ای بالاتر شروع می شه و آبش تا روستای زشک میره و البته باغ های میانی رو هم آبیاری می کنه

مسیر پاکوب

مسیر جاده اصلی بعد از روستای زشک خاکی هست تا استخر پرورش ماهی ، اما بعد از استخر مسیر تا خود قله دارای مسیر پاکوب البته این مسیر در برخی مکان ها دارای شیب تندی هست که در هنگام پایین اومدن باید احتیاط کرد داشتن یک یا دو چوب یا عصای مخصوص کوهنوردی توصی می شه البته ما که نداشتیم!

PictographCar park Altitude 0 ft

پارکینگ خودرو

این پارکینگ ظرفیت مناسبی برای پارک انواع خودرو داره و حتی مینی بوس هم داخلش پارک می کنه ، در روزهای جمعه معمولا پارکینگ پر می شه

PictographLake Altitude 0 ft

استخر پرورش ماهی

PictographCampsite Altitude 0 ft

جانپناه

این مکان که دارای جانپناه زیبایی است ، توان سکونت حدود 5 تا 10 نفر را دارد البته ما که رسیدیم ، خانوادگی قُرُق شده بود و نتونستیم داخل شیم!!!

• Photo of محمد صالح رازقی
    محمد صالح رازقی May 27, 2018

من که با صندل صعود کردم!!!