Photo ofصعود به قله هزار کرمان جمعه ۱۴۰۲/۰۷/۱۵ کرمان، راین kūh-e hazār 2023/08/06 or hazaran Photo ofصعود به قله هزار کرمان جمعه ۱۴۰۲/۰۷/۱۵ کرمان، راین kūh-e hazār 2023/08/06 or hazaran Photo ofصعود به قله هزار کرمان جمعه ۱۴۰۲/۰۷/۱۵ کرمان، راین kūh-e hazār 2023/08/06 or hazaran

Experts only
October 7, 2023
October 2023

near Zahrūd-e Bālā, Kerman (Iran)

گزارش صعود به قله هزار
تاریخ برنامه : جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲
ارتفاع قله : ۴۵۰۱
ارتفاع پای کار : ۲۸۱۹ متر
ارتفاع صعود شده : ۱۹۳۸ متر
دسترسی به قله: استان کرمان، شهر کرمان، شهر راین ، ابشار راین
همنوردان: آقای احمدی (سرپرست گروه) ، آقای قریب، آقای غفاری ، آقای غفاری و خودم (سرقدم)
مسافت کل پیموده شده( رفت و برگشت): ۱۹/۶۲ کیلومتر
مدت زمان کل پیمایش: ۱۴/۵ ساعت
مدت زمان صعود : ۹ ساعت
مدت زمان فرود : ۵/۵ ساعت
ساعت شروع برنامه : ۴:۴۵ صبح
ساعت صعود به قله : ۱۳:۴۵ ظهر
ساعت برگشت به محل شروع پیمایش: ۱۹:۱۵ شب
برنامه معمولا یک و نیم روزه با دورزه انجام می شود اما ما برنامه یک روزه برای صعود داشتیم.
صبح پنج شنبه ساعت ۶ بعد از جمع و جور شدن گروه از مشهد به مقصد کرمان حرکت کردیم. شب ساعت حدود ۱۹ به شهر راین رسیده و با اجاره یک اتاق در نزدیکی آبشار راین خوابیدیم.
صبح ساعت حدود ۴ به سمت آبشار راین حرکت کرده و ساعت ۴:۴۵ بعد از خواندن نماز و آمادگی کوله و لوازم شروع به پیمایش کردیم. دقت شود برای ورود به آبشار راین باید با پرداخت مبلغی از نگهبانی عبور کرد. در پارکینگ پایگاه امداد و نجات کوهستان و سرویس مناسب وجود دارد.
برای صعود به قله در نزدیکی آبشار دو مسیر وجود دارد یک مسیر قبل از آبشار به سمت چپ رفته و دارای پاکوب است و یک مسیر از کنار آبشار عبور کرده و کسانی که قصد دیدن آبشار را دارند از این مسیر تردد می‌کنند . ما مسیر آبشار را انتخاب کردیم و از کنار آبشار به سمت بالا حرکت کردیم، شیب این قسمت بسیار زیاد است و مسیر کاملا سنگ لاخی است ، پیشنهاد می‌شود حتما از مسیر سمت چپ قبل آبشار صعود شود، هرچند که مسیر سمت چپ هم دارای شیب های زیادی است اما پاکوب مناسب دارد.
در تاریکی نزدیک صبح به همراه هدلایت حرکت میکردیم و بعد از عبور شیب های بسیار تند به بالای آبشار رسیدیم. از بالای آبشار به بعد شیب مسیر بسیار کم شده و تقریبا تا پناهگاه شیب برای پیمایش عالی است. از آبشار تا پناهگاه حدود ۴/۵ کیلومتر راه است و ارتفاع پناهگاه حدود ۳۱۷۰ متر است. پناهگاه مکان مناسب برای شب مانی است و دارای چشمه بوده اما فاقد سرویس بهداشتی است.
از پناهگاه به بعد داستان کلا عوض می شود، بعد از عبور از پناهگاه شیب بسیار زیاد شده و حرکت بسیار دشوار می‌شود. بعد از طی مسیر در ارتفاع حدود ۳۶۰۰ متری در گردنه ای به تابلو دره آویشن می رسیم که در ترک مشخص شده است.
در ارتفاع ۳۸۳۰ متری به منطقه تاج خروس می رسیم که مکان مناسب برای کمپ و برپایی چادر است. از آن به بعد مسیر دارای دست به سنگ های زیاد و سخت است.
در نزدیکی قله دو مسیر برای صعود وجود دارد که یک مسیر با شیب خیلی تند مستقیم به سمت قله می رود و یک مسیر از سمت چپ با کمی تراورس و شیب کمتر به سمت قله می رود که مسیر طولانی تری است. ما از سه مسیر مختلف صعود کردیم، یک نفر به صورت مستقیم ، ۲ نفر از مسیر دوم سمت چپ و من و آقای زارعی از سمت چپ قله و از پشت صعود کردیم که مسیری کاملا دست به سنگ است.
سرانجام در ساعت ۱۳:۴۵ قله صعود شد و بعد از چند عکس یادگاری به سمت پایین حرکت کردیم. در مسیر برگشت علایم ارتفاع زدگی وجود داشت که در نزدیکی پناهگاه برطرف شد. غروب آفتاب به پناهگاه رسیدم و مسیرهای سخت را خدا را شکر در هوای روشن پیمودیم.
بعد از ۱۴/۵ ساعت کوهپیمایی طولانی و سخت سر انجام در ساعت ۱۹:۱۵ به پارکینگ رسیدیم.

دقت شود در مسیر رفت مقداری انحراف وجود دارد که دلیل آن وجود ‌پاکوب های مختلف است اما مسیر برگشت بهترین مسیر برای صعود و فرود است.