Photo ofصعود به قله دماوند از جبهه جنوبی نادر اوجاقی از باشگاه ساوالان میاندوآب روز 29 و 30 مرداد ماه 98 Photo ofصعود به قله دماوند از جبهه جنوبی نادر اوجاقی از باشگاه ساوالان میاندوآب روز 29 و 30 مرداد ماه 98 Photo ofصعود به قله دماوند از جبهه جنوبی نادر اوجاقی از باشگاه ساوالان میاندوآب روز 29 و 30 مرداد ماه 98

August 23, 2019
August 2019

near Torīkh, Māzandarān (Iran)

گزارش برنامه صعود به قله دماوند مسیر جنوبی
برگشت به بارگاه سوم: 15:45
برگشت به گوسفندسرا: 20
معرفی قله دماوند :
دماوند کوهى در شمال ایران است که بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه است. دماوند دررشته کوه البرز در جنوب دریاى مازندران جاى دارد. این کوه از دیدگاه تقسیمات کشورى، در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد. به هنگام صاف و آفتابی بودن هوا، از شهرهاى تهران، ورامین، قم و همچنین کرانه های جنوبى دریاى خزر قابل رویت است. کوه دماوند در سیزدهم تیرماه سال ١٣٨٧ به عنوان نخستین اثر طبیعى ایران در فهرست آثار ملى ایران ثبت شد. این قله‌ی آتشفشانی ۳۸۵۰۰ سال پیش برای آخرین بار فوران کرده‌ است و امکان فعال شدن آن همچنان پابرجاست. قطر دهانه‌ی آتشفشانی این قله که اکنون از یخ پوشیده شده است به ۴۰۰ متر می‌رسد
شرح گزارش برنامه :
بعد از برنامه ریزی و اخذ مجوزهای لازم و بیمه هنموردان توسط مدیر برنامه و بازبینی تجهیزات صعود، و صرف شام در رستوران اوجاق باشی، راس ساعت 10 شب دوشنبه 29 مردادماه 98سوار اتوبوس تهران شدیم و صبح ساعت 7 روز سه شنبه به ترمینال ازادی رسیدیم و بعد از صرف صبحانه با تاکسی اسنپ تا رودهن رفتیم و از آنجا با یک تاکسی دربستی که از قضا همشهری از آب درآمد ، تا به اولین قرارگاه رینه رسیدیم .و از آنجا راس ساعت 11:30 سوار بر لندور شدیم و با یک انرژی خاص و خنده بر لب گرد و خاک دماوند را که از داخل ماشین به هوا بر میخواست بر نفس و تنمان حس کردیم. بعد از نیم ساعت حرکت در گوسفند سرا پیاده شدیم . و بعد از یک ساعت معطلعی برای صرف نهار و تحویل کوله ها به باربر قاطرها و گفتگو با بارکش افغانی ساعت 13 گوسفند سرا را به سمت بارگاه سوم ترک کردیم و حرکت را با یک نرمش مختصر توسط مدیر برنامه و شیب ملایم مسیر پا کوب ادامه داده که در میانه راه قاطرها ی حامل کوله از ما جلو زدند، ما نیز جهت تحویل کوله تقسیم به دو تیم دونفره گشتیم ، که من و حامد با قدم های بزرگ و سرعت بیشتر به طرف بارگاه به راه افتاده و در ساعت 17 به بارگاه رسیدیم و کوله را تحویل گرفته و نسبت برپای چادرهای در یک جای کاملاٌ مناسب اقدام کردیم که بعد از تقریباٌ یک ساعت تیم دوم به ما ملحق شد.
بعد از صرف شام که ماکارونی نیمه آماده نودالیت بود و کپ و گفتگو با دیگر کوهنوردان که اغلب از کشورهای دیگر نیز بودند زیپ چادرها را برای بیدار شدن در ساعت 4 صبح بستیم.که بعد از بیدارباش با صرف صبحانه مختصر راس ساع4:30 روز 30/5/98 بعداز تمرینات نرمشی مدیرمدیر و جلودار برنامه جناب حامد جعفر زاده ، چراغهای سر را روشن کرده با مسیر های پاکوب مشخص به راه افتادیم که سردی هوای هنگام صعود با مشاهده نور ضعیف خورشید بر فراز بام ایران در تنمان به گرمی گراید و با انرژی مضاعف راس ساعت 8 آبشار یخی را پشت سر گذاشتیم . و گاهاٌ با مشاهده کوهنوردان دیگرکه از ما عقب بودند برخودمان می بالیدیم.که زودتر از آنها قله را زیارت خواهیم کرد.در میانه راه جعبه کمکهای اولیه که جدیداٌ در مسیر صعود نصب گردیده بود توجهمان را به خود جلب کرد که متاسفانه خالی از لوازم بود.بعد از طی چند ساعت کوه پیمایی بلاخره بخار گوگرد تپه های جلوی به مشام رسید و ساعت 11:30 بود که با شور و شعف فراوان عکس های یادگاری با بنر باشگاه و پرچم هلال احمر را ثبت کرده و از مسیر شن اسکی به طرف پایین به راه افتاده وساعت 15:45 در بارگاه سوم با مختصر تغذیه و استراحت بعد از جمع کردن چادر و کوله ها و تحویل به تحویلدار قاطرها راس ساعت 16:30 با جلوداری جناب دکتر حسن زاده به طرف گوسفند سرا به راه افتادیم که تقریباٌ هوا تاریک شده بود و ساعت 8 شب را نشان میداد که به گوسفند سرا رسیدیم و بعد از تحویل گرفتن کوله ها با کرایه یک لندور بطرف روستای لاریجان به راه افتادیم که هم شام را در انجا بخوریم و شب را در انجا استراحت کرده و تن را به آب گرم معدنی لاریجان سپردیم و خستگی راه از تنمان رفت و صبح روز جمعه بطرف میاندوآب به راه افتادیم.
ویژگی های برنامه :
۱- آموزش اصول گام برداری در انواع شیب ها و هم هوای در ارتفاعات بالای 4000 متر
۲- آموزش استفاده از باتوم در انواع شیب ها و نحوه تنظیم ارتفاع آن در شیب ها
۳- شناسایی مسیرهای صعود و فرود و استفاده از نرم افزار ثبت مسیر ویکی لوک و کاربرد عملی آن
۴- شناسایی قله ها ، یخچالها و دریاچه های اطراف

• Photo of S,Hossein Tabatabaie
    S,Hossein Tabatabaie Jun 5, 2022

سلام و درود. خدا قوت. انشاا.. هرساله صعود دماوند داشته باشید. ی زحمت هم دارم اگر امکانش باشه نوبت بعد مزاحمتون بشم در این مسیر