صعود به قله دماوند از جبهه جنوبی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۲ mount Damavand

Photo ofصعود به قله دماوند از جبهه جنوبی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۲ mount Damavand Photo ofصعود به قله دماوند از جبهه جنوبی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۲ mount Damavand Photo ofصعود به قله دماوند از جبهه جنوبی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۲ mount Damavand

2 days 13 hours 39 minutes
July 1, 2023
July 2023

near ‘Abbāsābād, Māzandarān (Iran)

گزارش صعود به قله دماوند از جبهه جنوبی
تاریخ اجرا 1402/04/07 تا 1402/04/10
ارتقاع: ۵۶۱۰ متر
مدت برنامه : ۴ روز

همنوردان : خودم (سرپرست گروه) و آقای علی اصغر میرزایی
دَماوَند کوهی در قسمت شمال ایران و استان مازندران است که بلندترین کوه ایران و غرب آسیا، بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه است و سومین آتشفشان مرتفع در نیمکره شرقی (پس از کوه کلیمانجارو و کوه البروس) است. دماوند در پارهٔ مرکزی رشته کوه البرز در جنوب دریای مازندران جای دارد. این کوه از دیدگاه تقسیمات کشوری، در بخش لاریجان در شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد.این کوه به هنگام صاف و آفتابی شدن هوا، از شهرهای تهران، ورامین، قم و همچنین کرانه‌های جنوبی دریای خزر قابل رؤیت است.و در صورتی که هوا کاملاً پاک، صاف و بدون غبار باشد امکان مشاهده قله دماوند از بخش‌هایی از کشور ترکمنستان در نزدیکی دریای خزر، سواحل چمخاله و کیاشهر در استان گیلان، ارتفاعات نطنز در استان اصفهان و بخش‌هایی از جنوب ابهر در استان زنجان نیز وجود دارد کوه دماوند در تاریخ سیزدهم تیر ماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شد. این کوه همچنین از سال ۱۳۸۱ به عنوان «اثر طبیعی ملّی» در شمار مناطق چهارگانهٔ ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفته‌است.
با توجه به تعطیلات آخر هفته و آمادگی نسبی بدنی با گروه دو نفره خودمون تصمیم گرفتیم برنامه ای برای صعود به دماوند بچینیم.
دماوند با ارتفاع ۶۵۱۰ متر بلندترین قله ایران و خاورمیانه است که برای صعود نیازمند اطلاعات دقیق از مسیر و تجهیزات کامل است. برای این منظور قبل هرکاری چندین بار گزارش های صعود به قله مرور شد و با دو نفر از کوهنوردان درجه ۱ یعنی آقایان هادی ماروسی و احمدی برای صعود مشورت شد و تمامی تجهیزات لازم به لطف این عزیزان فراهم گردید.
چهار شنبه شب از مشهد به سمت نیشابور برای تکمیل تجهیزات حرکت کردیم. صبح چهارشنبه از نیشابور به سمت منطقه ای از استان مازندران و بین دو شهر کوچک رینه و پلور است حرکت کرده و عصر ساعت ۵ به پارکینگ قله دماوند به ارتفاع حدود ۲۵۰۰ متر رسیدیم. از آنجا با پاترول به مبلغ ۲۲۵ هزار تومان به سمت بارگاه دوم حرکت کردیم که حدود نیم ساعتی راه است با ماشین.
شب را در بارگاه دوم، مسجد صاحب الزمان در ارتفاع حدود ۳۰۰۰ متری چادر زده و برای هم هوایی بهتر خوابیدیم.
صبح پنجشنبه ساعت ۷ بارهای خود را با قاطر بارگاه سوم فرستادیم که قیمت حمل بار با قاطر ۴۵۰ هزار تومان بود و سپس خودمان به سمت بارگاه سوم حرکت کرده و در ساعت ۱۲ به بارگاه سوم به ارتفاع حدود ۴۲۰۰ رسیدم و با نصب چادر برای هم هوایی شروع به استراحت کرده تا قبل طلوع فردا به سمت قله حرکت کنیم.
جمعه ساعت حدود ۴:۳۰ بعد از یک خواب نه چندان خوب به علت سرما و ارتفاع زدگی نسبی شروع به حرکت به سمت قله کردیم. در ارتفاع حدود ۴۵۰۰ متری به علت ارتفاع زدگی مجبور به کاهش ارتفاع تا ۴۳۰۰ شدم و با کمی استراحت مجددا شروع به افزایش ارتفاع کردم و در ساعت حدود ۱۴ به قله دماوند صعود کردم و در ساعت حدود ۲۰ به بارگاه سوم و محل چادر رسیده و خوابیدم.
صبح شنبه ساعت حدود ۷ مجددا بارها را به قاطر سپرده و خودمان به سمت مسجد صاحب الزمان رفتیم و حدود ساعت ۱۱ مسجد بودیم و سپس با پاترول با مبلغ ۱۸۰ هزار تومان به سمت پارکینگ حرکت کرده و در نهایت ساعت ۱۲ به پارکینگ رسیدیم. مبلغ پارکنیک به ازای هر شب مبلغ ۵۰ هزار تومان بود. دقت کنید در همه جا کارتخوان وجود داشت برای مبالغ گفته شده ولی بهتر است پول نقد نیز به همراه داشته باشید.
سوار ماشین شده و به سمت مشهد حرکت کردیم و آخر شب به مشهد رسیدیم.

Photo ofپارکینگ ماشین روستای رینه شروع حرکت Photo ofپارکینگ ماشین روستای رینه شروع حرکت Photo ofپارکینگ ماشین روستای رینه شروع حرکت