صعود به قله برف انبار

طول مسافت طی شده : حدود ۲۰ کیلومتر
اختلاف ارتفاع آغاز و پایان : ۱۱۲۰ متر

توضیحات

بعد از دو صعود قبلیم در فصل پاییز سال 1393 به قلل روستای کرمجگان ، نوبت قلل روستای فردو شده بود.
من هم که مدت زیادی بود به دلیل مشاغل درسی و کاری فرصت نکرده بودم دوباره کوهنوردی کنم این بار به محض تعطیلی دروس ساعات دوم و سوم روز پنجشنبه تصمیم به صعود به قله برف انبار گرفتم.

قرار بود یکی دو نفر از دوستان هم همراه شوند ولی در نهایت این امکان فراهم نشد و در نتیجه به تنهایی اقدام کردم

برای سلامتی هم که شده آدم باید از شهرهای شلوغ و آلوده دل بکنه و به دامن طبیعت با هوای پاک قدم بگذاره

بعد از این مقدمه ، بالاخره تا ساعت 10 دو دل بودم که بروم یا نروم اما نهایتا تصمیم بر حرکت شد و با استفاده از تاکسی های مسیر قم - کهک - فردو به سمت مبدا مسیر حرکت کردم

در همان ابتدای مسیر لباس ورزشیمو پوشیدم و چون می دونستم وقت زیادی ندارم به سرعت به سمت کوه حرکت کردم

ساعت 11:30 شروع پیاده روی بود ، سریعا دو قطعه چوب پیدا کردم تا به عنوان عصا و همچنین جهت تسریع پیاده روی و تقسیم انرژی در اعضای بدن استفاده کنم

با عبور از منطقه باغات اولیه فردو به منطقه ای خشک می رسید و پس از پیمودن مقداری دیگر از مسیر به دومین مجموعه باغ ها می رسید که مسیر برف انبار از آنجا جدا می شه

جاده روستای فردو بعد از روستا تا وسف آسفالت هست و می شه به آسانی با ماشین رفت وآمد کرد و در سمت برف انبار هم، قسمت اعظم مسیر خاکی ، ماشین رو هست که به آسانی می شه تا زیر مسیر پاکوب که تا خود قله با شیب ملایم آماده شده رو با خودرو پیمود

به هر حال تا حدود ساعت 2:30 ظهر خودم رو به قله رسوندم و چون در ابتدا مسیر پاکوب رو نمی شناختم وقت زیادی صرف صعود از قسمت شیبدار کوه کردم، ناهار رو در همان بالا خوردم و نماز ظهر و عصر رو هم اقامه کردم

قله برف انبار به دلیل ارتفاع زیادش منظره دیدنی و چشم نوازی داره و تا میانه های فصل بهار می شه برف رو مشاهده کرد

من هم که در بهار سال 1394 صعود می کردم برف نوردی هم داشتم که در برخی نقاط برف تا بالای زانو هم می رسید!!

بر روی قله برف انبار پرچمی هم نصب شده که تا جایی که یادم میاد ذکر مبارک (( یا مهدی ادرکنی )) بر اون نقش بسته بود

در راه بازگشت مسیر پاکوب رو پیمودم و به سرعت و البته با احتیاط پایین اومدم و تا اذان مغرب به روستا رسیدم

نماز مغرب و عشاء رو هم در مسجدی در روستای فردو اقامه کردم
جالب توجه هست که روستاهای این مناطق مردم بسیار مومن و مذهبی دارند و در هر روستا چند مسجد و حسینیه دیده می شه که با هزینه همین مردم ساخته شده

پس از اقامه نماز به میدان اصلی روستا رفتم و با انتظاری بس طویل اتوموبیلی یافت شد و تا قم همراهی کرد

در پناه خدا موفق و پیروز و سربلند وکوهنورد باشید

PictographSummit Altitude 0 ft

قله برف انبار

این قله که از بالای اون مناظر زیبایی دیده می شه خستگی آدم رو برطرف می کنه و اطراف این قله تا اواخر بهار هم برف داره و به همین جهت برف انبار نام گرفته.

مسیر پاکوب مناسب

در مسیر برگشت از پاکوب برگشتم البته با این که فصل بهار بود مقدار زیادی برف در این منطقه وجود داشت که چون دو تا چوب با خودم برده بودم این برف های عمیق رو به آسونی عبور کردم

مسیر کوهنوردی سخت

راه رفت من از این قسمت بود که شیب تندی داشت

PictographRiver Altitude 0 ft

خوبی این رشته کوهها اینه که دارای چشمه های زیادی هست این هم چشمه ای هست که از قسمت های پایینی قله برف انبار می جوشه البته اکثر چشمه های این منطقه رو با قنات هم پوشش دادن تا آب ها رو هدایت و به باغ ها برسونن

PictographTree Altitude 0 ft

باغات فردو

باغ های این منطقه اغلب دارای درختان گردو و گیلاس هستند

دو راهی وسف - برف انبار

از این دوراهی مسیر قله برف انبار جدا می شه که مسیر برف انبار خاکی و مسیر وسف آسفالت هست

مسجد

در روستای فردو چندین مسجد و حسینیه وجود داره که از این نظر روستاهای این منطقه مثل فردو ، کرمجگان ، وشنوه و باقی روستاها نمونه اند.

جاده آسفالت

سرتاسر مسیر اصلی بعد از روستای فردو دارای جاده آسفالت هست ولی بعد از منطقه وسف رو تا حالا نرفتم ببینم

ابتدای مسیر روستای فردو

با اینکه اسم سایت هسته ای معروف فردو هست ولی من در این منطقه هیچ نشونی از این سایت ندیدم. این روستا با مردمانی مومن و مذهبی آب و هوای خنکی هم داره.