Sort (687 m) - La Torreta de l'Orri (2438 m)

Photo ofSort (687 m) - La Torreta de l'Orri (2438 m) Photo ofSort (687 m) - La Torreta de l'Orri (2438 m) Photo ofSort (687 m) - La Torreta de l'Orri (2438 m)

August 14, 2022
August 2022

near Sort, Catalunya (España)

Tot i que no es tracta d’una ascensió gaire habitual, fa setanta-cinc anys, fins i tot cinquanta, es podia fer per Pernui. Els prats s’explotaven fins als 1500 m i estaven nets i transitables; calia travessar el bosc de Costa Negra i, a partir dels 2100 m, hi havia els mateixos prats alpins que ara fins al cim de la Torreta. Actualment, aquesta ruta és impracticable: als prats de dall d’abans, les gavarneres us engavanyaran fins a impedir-vos-hi el pas.
Ara mateix, doncs, s’hi ha de pujar pel vessant esquerre del barranc de Santa Anna: Sort, serrat de Sant Feliu, costa del Bosc, pla de Caubet, la Torreta. Aquesta ruta té, tanmateix, un avantatge innegable: gairebé sempre es va emboscat; fins als 1100 m, enmig de l’alzinar, i pràcticament fins als 2200 m, per la pineda de pi roig; tan sols els darrers 250 m de desnivell quedem exposats als sol.

En relació amb el track que hem penjat, cal fer algunes anotacions:
1) La pujada i la baixada no la vam fer pel mateix lloc. Per a la pujada vam intentar aprofitar camins que apareixen a la cartografia; tanmateix, tot i que existeixen, estan ocupats per pins joves que, aquí i allà, us privaran el pas. A la fi, per tal que l’usuari tingui de bon començament la millor opció, em consignat, també per a la pujada, el mateix camí que vam seguir a la baixada: un corriol per a BTT que no es perd mai i que tot just en algun punt s’arriba a desdibuixar una mica.
2) A la primera part del track hi ha un bon nombre de wp (ben segur que uns quants de sobrers). Però si feu bondat –i feu el que heu de fer, és a dir, sortir abans de l’alba–, la part que fareu a les fosques és aquesta, que coincideix amb el que està urbanitzat; pot ser que us ajudin.
Així que prendrem pròpiament el corriol per a BTT (wp 18), tot el que hem de fer és no perdre’l.
3) Més amunt, tan sols hem inclòs el wp 19: un indicador (que no ens servirà de res perquè no ens dóna cap indicació relativa al nostre itinerari) i un dipòsit d’aigua per a ús dels bombers, una bona referència –i ben visible– per saber que anem bé; el deixarem a l’esquerra, el corriol continua per sobre de la pista.

Finalment, volem agrair la iniciativa a l’usuari Saorte (Wikiloc 1640591; Wikiloc 7080693). Que segurament tard o d’hora hauríem fet aquesta excursió? Ben segur que sí. Però sens dubte els de Saorte Sports ens hi han esperonat. Gràcies, companys.

PictographBridge Altitude 2,254 ft

1. Pont

10. gir dreta

11. gir esq. - [drecera a Embonui]

12. gir dreta

13. gir esq. (recte, Embonui)