سنبران اشترانکوه بام لرستان ، گروه آفاق

Photo ofسنبران اشترانکوه بام لرستان ، گروه آفاق Photo ofسنبران اشترانکوه بام لرستان ، گروه آفاق Photo ofسنبران اشترانکوه بام لرستان ، گروه آفاق

Very difficult
one day 7 hours 59 minutes
October 9, 2022
July 2022

near Bīdestūneh, Lorestan Province (Iran)

بسم الله الرحمن الرحیم

☘️برنامه شماره ۱۹۲ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛☘️

صعود به قله سنبران بام استان لرستان از مسیر روستای بیدستانه دو روزه
(ارتفاع ثبت شده با سیستم موقعیت یاب در حدود ۴۱۰۰ متر است و بعید می دانم ارتفاع ۴۱۵۰ درست باشد)
(اطلاعات تکمیلی و مهم ضمن مکان نشان ها افزوده شده است)

⏱ تاریخ برنامه: پنجشنبه و جمعه ۹ و ۱۰ تیر ۱۴۰۱
تعداد شرکت کنندگان: ۸ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۲۳.۵
ارتفاع صعود شده : حدود ۲۲۱۰ متر
سطح برنامه : فوق سنگین
توضیح سطوح در برنامه های گروه آفاق :

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌: اشترانکوه، پس از دنا و زردکوه، سومین کوهستان مرتفع زاگرس به شمار رفته و در محدوده استان زیبای لرستان واقع شده است. سِنبُران با ارتفاعی در حدود ۴۱۰۰ متر از سطح دریا، بلندترین نقطه اشترانکوه و استان لرستان محسوب می شود (تابلو نصب شده ارتفاع ۴۱۵۰ نشان می دهد اما دستگاه های موقعیت یاب مقدار کمتری را مشخص می کنند).

🏔 بیدستانه و طیان (تیان) دو روستای مبدا صعود به این قله می باشند که البته در یال منتهی به جانپناه چال کبود، مسیرهای صعود یکی می شوند. برای صعود دو روزه، مسیر عبوری از جانپناه گل گل (از مبدا بیدستانه یا طیان)، و برای صعود های یک روزه، مسیر مستقیم بیدستانه به جانپناه چال کبود، انتخاب مناسب تری می باشد.

🏕 هفتمین برنامه صعود قلل مرتفع آفاق و اولین برنامه تابستان ۱۴۰۱، به هدف صعود بام لرستان برگزار گردید. با عبور از اراک و گذر از گردنه مرتفعی که از جنوب شرق قله معروف شهباز می گذرد، رفته رفته، اشترانکوه با عظمت رخ می نماید. بیدستانه به جهت ارتفاع بیشتر از طیان به عنوان مبدا صعود انتخاب شد، هر چند به جهت دو روزه بودن صعود، مسیری که به سمت جانپناه اول (گل گل) می رود را برگزیدیم. صعود پس از صرف ناهار در بیدستانه حدود ساعت سه بعد از ظهر آغاز شد. کوله کشی سنگین و گرمای غافلگیرکننده هوا، فشار زیادی را وارد می کرد. اما با گذشت زمان و خنک تر شدن هوا، و نیز با استفاده از آب خنکی که در حاشیه این مسیر جاری بود، سرعت گروه بیشتر شده و در زمان مناسب به جانپناه رسیدیم.

🏕 پس از استراحت شبانه، صعود روز دوم حدود سه بامداد آغاز شد. با توجه به تفاوت در سرعت و توانایی افراد حاضر، اعضا به دو گروه چهار نفره تقسیم شده و اقدام به صعود نمودیم. نسیم ملایمی می وزید و در عین سردی هوا، اما برای صعود عالی بود. هرچند پیدا کردن مکان مناسب برای نماز در آن شیب های تند کار آسانی نبود اما اقامه نماز صبح زیر آسمان پرستاره حال و هوای بی نظیری داشت. با روشن شدن هوا، عظمت یخچال های کوهستان نیز نمایان می شد. ورود به محدوده جانپناه چال کبود مصادف بود با رویت قله سنبران و دیگر قلل اطراف آن همچون قله گل گل. محل جانپناه استراحتی کردیم و سپس به سمت قله ادامه مسیر دادیم. با عبور از ارتفاع ۳۷۵۰ متری، سنگین ترین بخش صعود که عبور از بخش های سنگی و صخره ای است آغاز شد. این محدوده که تا نزدیک قله ادامه می یابد را با احتیاط فراوان و سرعت آرام پیمودیم. گروه اول حدود ساعت ۱۰ و گروه دوم حدود ساعت ۱۲ قله را فتح نموده و سپس به سمت مبدا بازگشتند.

🏕 گرمای هوا و نبود آب مناسب از جانپناه گل گل تا قله سنبران، اکثر کوهنوردان را در فصل تابستان دچار مشکل می کند. با این حال وجود برف تمیز در گرمای ظهر نجاتبخش است. ما نیز با برداشت مقداری برف از یخچال های منطقه، آب مورد نیاز برای وضو و مصارف جانبی را تامین کرده و خود را به جانپناه اول که چشمه خوبی در کنار آن وجود دارد رساندیم. سنگینی برنامه که شاید کم از صعود دماوند نداشت، چندین مرحله استراحت را در مسیر بازگشت ضروری می نمود. با این حال طبق زمانبندی تعیین شده برنامه را در لحظات اذان صبح شنبه در قم به پایان رساندیم.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه، ورزشکار و با خدا باشید.

PictographDoor Altitude 6,640 ft

مسیر تا این روستا آسفالت است. ارتفاع پایه جهت صعود از بیدستانه بالاتر از طیان است لذا با شروع از این روستا ارتفاع کمتری صعود می طلبد

PictographInformation point Altitude 6,801 ft

شیب متوسط عبور از حاشیه صخره

چشمه

پاکوب حاشیه جویبار

آب جاری در حاشیه پاکوب گل آلود است و مناسب استفاده نیست. البته هر چه بالاتر بروید تا سرچشمه خروجی از لوله ، تمیز تر می شود بالادست این مسیر به زمین های کشاورزی می رسد و جاده خاکی از روستای بیدستانه تا زمینه های بالادست وجود دارد که مسیر برگشت از آن جاده بازگشتیم

تقاطع مسیر طیان

تقاطع مسیر جاده خاکی از بیدستانه و مسیر پاکوب از طیان

ادامه مسیر در حاشیه جویبار

حجم آب زیادی از لوله بزرگی که در گردنه قرار گرفته خارج می شود. ظاهر آب تمیز و قابل استفاده است. احتمالا آب از دره ترک سنبران به اینجا انتقال داده می شود

نشت آب از ترک های لوله

در حاشیه پاکوب ، آبی که از ترک ها و حفره های لوله انتقال آب، بیرون می آید را می توان استفاده کرد.

PictographInformation point Altitude 8,629 ft

برای رسیدن به جانپناه دقت کنید که باید از پاکوب اصلی کنار لوله آب خارج شوید و به سمت دره پایین بیاید تا در طرف مقابل به طرف جانپناه صعود کنید

PictographMountain hut Altitude 9,016 ft

جانپناه گل گل

چشمه مناسبی در کنار این جانپناه وجود دارد اما تا قله چشمه دیگری نیست (در زمان صعود ما که نبود شاید در فصول دیگر باشد) حتما دقت کنید آب کافی و مازاد از جانپناه گل گل بردارید (حداقل سه لیتر) چون بعد از چشمه گل گل تا قله چشمه دیگری نیست. در صورت اتمام آب یا باید از آب جاری از زیر برف استفاده کنید که معمولا تمیز نیست و یا برف را داخل بطری بریزید و بگذارید زیر آفتاب تا آب بشه و استفاده کنید . توالت های کنار جانپناه در زمان صعود ما قابل استفاده نبودند

PictographInformation point Altitude 9,573 ft

از جانپناه گل گل به سمت چال کبود رفته رفته شیب افزایش می یابد . البته مسیر تا بالا سراسر پاکوب است

PictographInformation point Altitude 11,010 ft

سنگ مثقال

تکه صخره ای بزرگ که قرار گرفتنش بر روی یال صعود جالب است.

تقاطع مسیر مستقیم بیدستانه

مسیری که از دره جنوبی روستای بیدستانه بدون عبور از جانپناه گل گل و مستقیم به سمت جانپناه چال کبود می آید در این نقطه به مسیر یال می پیوندد

PictographMountain hut Altitude 11,988 ft

جانپناه چال کبود

این جانپناه چشمه مناسب ندارد. حتما دقت کنید آب کافی و مازاد از جانپناه گل گل بردارید (حداقل سه لیتر) چون بعد از چشمه گل گل تا قله چشمه دیگری نیست. در صورت اتمام آب یا باید از آب جاری از زیر برف استفاده کنید که تمیز نیست و یا برف را داخل بطری بریزید و بگذارید زیر آفتاب تا آب بشه و استفاده کنید .

مسیر زیر جانپناه که بدون عبور از آن به سمت قله می رود

PictographInformation point Altitude 12,159 ft

پاکوب سنگلاخ

اگر نخواهید مستقیم و با یخچال نوردی به سمت قله بروید باید از این مسیر خود را به خط الراس بالا دست برسانید . ابتدای مسیر پاکوب است اما با رسیدن به صخره های بالادست دیگر از پاکوب خبری نیست

انتهای پاکوب ، آغاز دست به سنگ

از این محدوده تا قله، یکی دوساعت دست به سنگ اساسی در پیش است. بخش کوچکی میان مسیر و قسمتی هم قبل از قله اندکی پاکوب وجود دارد اما باقی مسیر که شاید گفت بالای هفتاد درصد ، دست به سنگ است که البته با احتیاط کافی می توانید عبور کنید. عبور از سنگ ها وصخره ها در حدی نیست که نیاز به ابزار فنی باشد اما اگر همه تیم با طناب به یکدیگر متصل باشند ایمنی کار بالا می رود