سماموس از مسیر جواهرده،Somamoos

October 20, 2012

near Javāher Deh, Māzandarān (Iran)

با هماهنگی های صورت گرفته ساعت 12 ظهر از میدان تجریش با گذر از مسیر دیزین به سمت شمال به راه افتادیم.
حدودا بعد از 4 ساعت به چالوس و حدود یک ساعت بعد به رامسر رسیدیم. البته مدت زمان خرید بین راه از فروشگاه ماموت را نیز باید به این ساعات اضافه کرد. بعد از صرف شام(کباب ترش )در رستوران خانه کوچک در تنکابن و خرید لوازم مورد نیاز در رامسر ،به سمت جواهر ده که در فاصله 25 کیلومتری رامسر قرار دارد به راه افتادیم. هوا تاریک بود و تصمیم بر آن شد که در قهوه خانه ای در میان راه ودر 10 کیلومتری جواهر ده که البته میزبانی صمیمی است ،شب مانی کنیم.

صبح روز جمعه ساعت 5 صبح به سمت جواهر ده به راه افتادیم.در ابتدای این ده مسیری از سمت راست جاده به درون ده منشعب می گردد که به طرف ابتدای جاده ای در دست احداث به سمت قله می رود (همان جاده ای که هنگام برگشت از آن بازگشتیم.)
به توصیه اهالی ده و به جهت اطمینان ماشین را درکنار پایگاه بسیج ودر کنار یک مسجد پارک نموده واز انجا پس از تعویض لباس وبستن کوله هااز ارتفاع 1870 متری به سمت آبشاری که در انتهای ده است پیاده به راه افتادیم. شروع به حرکت کمی طول کشید که به دلیل عدم آگاهی کامل از نقطه شروع حرکت(گزارش برنا مه های قبلی چندا ن دقیق نبودند ) و البته راهنمائی های متفاوت اهالی بود. لازم به ذکر است که قبل از آبشار نیز مسیری وجود دارد که به سمت چپ رفته و البته در نهایت و در انتهای رودخانه با مسیر کنار آبشار یکی می شود.

نهایتا ساعت 7 صبح از کنار آبشار واز پاکو بهایی که در امتداد رودخانه قرار دارند به سمت بالا به راه افتادیم ،پس از طی مسیری یک ساعته، به انتهای جریان آب میرسیم،حالا اگر کمی دیگر همین مسیر را ادامه دهیم معدن شنی در سمت جنوب شرقی نمودار می گردد و باید به طرف آن حرکت کرد زیرا آخرین جائیست که آب وجود دارد.

بعد از عبور از معدن ، کمی بالاتر ،جائی که از گرد و خاک معدن دور است توقف میکنیم تا نفسی تازه کنیم .بعد از کمی استراحت که به خواب عمیق دوستان نیز منجر شد از زیر یالی که در سمت جنوب شرقی قرار دارد مسیر را ادامه میدهیم تا به جاده می رسیم. حالا دیگر تراورسی 2 کیلومتری پیش روی ماست و البته قله اصلی نیز قابل مشاهده، آنرا طی میکنیم تا در انتها به گردنه زیرقله میرسیم .پاکوبی تا قله وجود دارد که مسیر طولانی تر جاده را کوتاه می کند

ساعت 13:50دقیقه است که به قله میرسیم،جی پی اس ارتفاع 3715 متر را نشان میدهد.،امامزاده ای آنجاست،البته گنبد و باروئی ندارد.افرادی محلی را آنجا می بینیم که بعضا پیاده و یا با اتومبیل آمده اند. همانهائی که پس از استراحتی مختصر و ثبت چند عکس یادگاری ما را با خود به جواهر ده باز میگردانند و روزی دیگر زنده می شود....

PictographWaypoint Altitude -3 ft

ان شالله، مسير كمي طولاني است. يكروزه پرفشار خواهد بود

• Photo of faezesmaeli
    faezesmaeli Jul 20, 2016

از جایی که من زندگی میکنم سماموس دید داره ولی برنامه ما دو روزست جای شما هم خالی میکنیم