سخت حصار

January 19, 2020
January 2020

near Rāhjerd, Qom (Iran)

قله‌ی سخت‌حصار بلندترین قله‌ی منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی پلنگ‌دره بوده و ارتفاع آن از سطح دریا 2760 متر می‌باشد. شروع مسیر با سرما و مه همراه بود و پس از آن ادامه‌ی پیمایش همراه با بارش برف ادامه پیدا کرد. دیدن بخش‌هایی از حیات‌وحش و صحنه‌ی حمله‌ی سارگپه جهت صید کبک از خاطرات فراموش نشدنی این صعود بود.
در ادامه‌ی مسیر حجم برف رفته رفته افزایش می‌یافت و بازی ابر و خورشید و کوه‌ها هر لحظه فضای جذاب‌تری میساخت. حرکت ابرها دور قله‌ها، ریزش آبشاری ابرها بر روی یال کوهها و حرکت سریع ابرها در دره‌ها از دیگر خاطرات ماندگار این صعود بود.
در قسمت اصلی مسیر صعود هدف حرکت در دره‌ی شمالی و رسیدن ب یال شرقی و صعود ب قله بود. متاسفانه حجم برف دره غافل‌گیرکننده بود و با توجه به مشکل زانوی من و تجهیزات نامناسب دوستان امکان برف‌کوبی پانصدمتر نهایی دره ک حجم برفی بیش از یک متر داشت نبود. لذا تصمیم‌ بر آن شد ک دامنه‌ی سمت راست دره صعود شده و پس از صعود قله‌ی فرعی قله‌ی اصلی صعود شود. تا با حجم برف کم‌تری روبرو شویم.
در پای گرده‌ی قله‌ی فرعی باد شدید ب همراه مه شروع ب وزیدن گرفت و سنگ‌های مسیر شروع ب یخ‌زدن کردند از سمت شمال نیز مشخص بود ک بارش سنگینی شروع شده و ب سمت ما در حال حرکت بود. همه چیز برای شروع پدیده‌ی مه سرد آماده بود و بدون تجهیزات فنی نیز فرود از گرده‌ها ب شدت خطرناک بود. لذا در ارتفاع حدود 2600 از صعود دست کشیدیم و مسیر برگشت را ادامه دادیم. پس از اتمام دره مه غلیظی شروع شد و مه پس از مدتی آن‌قدر غلیظ شد ک تا فاصله‌ی پنج متری قابل مشاهده نبود. اکثر مسیر برگشت در این مه با هوای بسیار سرد طی شد. با اینکه برنامه ناقص مانده بود اما یکی از بهترین و ب یادماندنی ترین صعودهای زندگی من بود.
متاسفانه ضبط مسیر در ارتفاعات سمت راست دره همراه با حجم زیادی خطا بوده و من در برگشت فراموش کردم ضبط را متوقف کنم. همچنین میتوان با ادامه دادن دره‌ی شمالی و سپس صعود خط‌الراس از مسیر کم‌خطرتری قله را فتح کرد.