شاهان کوه , فریدونشهر , اصفهان

October 21, 2018
October 2018

near Sardāb-e Bālā, Isfahan (Iran)

شاهان کوه بلندترین قله استان اصفهان در شهرستان فریدون شهر در غرب اصفهان واقع شده است.
متداول ترین مسیر جهت صعود به قله مسیری است که از روستای سرداب بالا و از جبهه شرقی انجام می شود.
قبل از روستای سرداب بالا و از محل کارگاه سدسازی جاده خاکی جهت دستیابی به آخرین محل ماشین رو وجود دارد که برای تردد عشایر منطقه ایجاد شده است و در سال های گذشته در برخی از زمانها به وسیله زنجیر مسدود می شده است تا از رفت و آمد سایر افراد جاوگیری شود. البته در این زمان که ما مراجعه کردیم (اوایل مهرماه 97) مشکلی نبود و مسیر کاملا باز بود.
تا محل کمپ عشایر آنتن دهی موبایل وجود ندارد.
آخرین محل جهت برداشتن آب محل کمپ عشایر می باشد که به گفته برخی از افراد محلی بهتر است از این محل نیز آب تهیه نشود و از داخل فریدونشهر نسبت به تهیه آب اقدام شود.
در محل کمپ عشایر ساختمان نوساز و بزرگی ایجاد شده است که به نظر برای عشایر می باشد و در این زمان درب آن بسته بود.
جهت شب مانی می توان از همین محل استفاده نمود. کما اینکه صبح صعود حدود 15 چادر در این محل برپا شده بود. ما که شب را در فریدونشهر و در محل مهمانسرای شهرداری یا همان هتل سوپل به مدیریت و برخورد بسیار مناسب آقای مرشدی پور فرهنگی بازنشسته به شماره همراه 09132714622 به صبح رسانده بودیم صبح طی مدت زمان 50 دقیقه به محل کمپ رسیدیم.
مهمانسرای شهرداری محل بسیار مناسب با امکانات قابل قبول در منطقه بود.
کل مسیر صعود تا قله فاقد آب می باشد و باید آبی درحدود 3 لیتر بهمراه داشته باشید.
کل مسیر دارای راهنما و پاکوب بسیار مناسبی می باشد که اگر در انتخاب آن دقت شود مشکل خاصی وجود نخواهد داشت. البته بیشتر مسیر بر روی سنگ های ریزشی می باشد که طبق فرمایش یکی از کوهنوردان فریدونشهری آقای لچینانی بهترین زمان برای صعود به شاهان کوه زمانیست که مسیر پوشیده از برف باشد و حرکت بر روی یخچال ها راحت تر می باشد. در زمان های دیگر نیازی به داشتن تجهیزات و آموزش های لازم نیست لیکن چون حرکت بر روی مسیرهای سنگی می باشد تاحدود زیادی خسته کننده می باشد.
در این روز حدود 80 نفر از کوهنوردان سراسر کشور از جمله 26 نفر از همشهریان خوبمان از گروه آکو یزد نیز جهت صعود در منطقه بودند.
کل زمان موردنیاز صعود بین 4 تا 5 ساعت و زمان موردنیاز برای برگشت حدود 3 تا 4 ساعت می باشد.
نکته قابل توجه در این برنامه اختلاف بیسیار زیاد ارتفاع اعلام شده بر روی قله با ارتفاع سنج گوشی بود. از نرم افزار wikiloc جهت ثبت مسیرها استفاده می کنم که در آپدیت جدید آن چنین اختلاف فاحشی مشاهده شد!!!
انتهای مسیر و جهت قرارگرفتن بر روی قله دو مسیر وجود دارد که یکی از داخل پاکوب و تا حدودی شن اسکی می باشد که نکته خاصی ندارد و دیگری مسیری دست به سنگ با شیب نسبتا زیاد از زیر قله از جبهه جنوبی می باشد. این مسیر دست به سنگ نکته خاصی برای صعود ندارد لیکن برای فرود باید دقت زیادی نمود تا سانحه ای ایجاد نشود. البته گروه ما مسیر شن اسکی را برای فرود انتخاب نمود.
روی قله نیز هوا عالی و آفتابی و به دلیل وسعت زیاد زمان نسبتا زیادی را صرف استراحت و عکاسی نمودیم.
Tel: 09032520501

PictographCampsite Altitude 8,775 ft

تا این نقطه از مسیر را می توان با انواع وسیله های نقلیه طی نمود. در زمان حضور ما سواری از پراید و لندرور تا مینی بوس به این نقطه رسیده بودند. آخرین نقطه ای که آب آشامیدنی دردسترس می باشد همین قطه می باشد و بعد از آن آبی وجود ندارد مگر در زمانی که رودخانه فصلی در جریان باشد.

بعد از کمپ عشایر مسیر پاکوب بسیار خوبی تا ابتدای دره وجود دارد که با شیب بسیار خوب برای آماده کردن بدنها مناسب می باشد.

PictographInformation point Altitude 9,110 ft

همانگونه که در تصویر مشخص می باشد در ادامه مسیر پاکوب تا ابتدای دره دو مسیر وجود دارد که مسیر روتین سمت چپ واقع شده است .

بعد از وارد شدن به ابتدای دره عرب و طی مسافتی حدودا 15 دقیقه ای به این دوراهی می رسیم. جهت صعود و فرود می توان از هر دو مسیر اقدام نمود لیکن مسیر سمت چپ مسیر روتینی هست که ما هم از آ صعود کردیم ولی مسیر سمت راست نیز به ظاهر نکته خاصی نداشت و بعد از اینکه دره پیوده شد بر روی خط الراسی که به قله ختم می شود قرار می گیرد. البته با بررسی اجمالی که گروه انجام داد اینچنین برداشت می شد که با قرار گرفتن بر روی خط الراسی که بین این دو دره واقع شده است نیز می توان ادامه مسیر داد.

PictographCave Altitude 9,927 ft

چاه طبیعی

با ورود به دره سمت چپ و به فاصله چند دقیقه در سمت راست مسیر به چاه به نظر طبیعی می رسیم که با عمقی حدودا 10 متری توجه را به خود چلب می کند. البته در مسیر برگشت در همین منطقه متوجه شدیم که حفره ها و سوراخ های متعدد دیگری نیز از لابلای سنگ های مسیر وجود دارد که شاید نیاز به بررس و ایمن سازی بیشتری از سوی افراد مسئول داشته باشد.

دره ای با سنگ های ریزشی و مسیری کاملا مشخص به سمت قله در زمانیکه بارش های زیادی وجود داشته باشد این مسیر تبدیل به رودخانه فصلی خواهد شد. همچنان قله در تصویر مشخص می باشد

ادامه مسیر از داخل دره به سمت قله که در برخی نقاط نیاز به دست به سنگ شدن داشت لیکن هیچگونه خطر و نکته خاصی نداشت.

در این نقطه نیاز به دست به سنگ شدن می باشد که نکته خاصی ندارد

در این نقطه باید با حرکت به سمت راست بر روی یال سمت راست قرار گرفت که پاکوبی کاملا مشخص تا قله وجود دارد. چنانچه مسیر مستقیم برای ادامه مسیر انتخاب شود در طول مسیر با دست به سنگ های متعدد و دشوار روبرو خواهید شد چراکه گروه ما از سر کنجکاوی در برگشت این مسیر را اتخاب نمود که خیلی به زمان مان افزود و فشار زیادی به افراد وارد شد. لذا توصیه اکید می شود از مسیر سمت راست جهت صعود در زمان های بی برفی استفاده شود. برای زمان هایی که مسیر پوشیده از برف باشد به نظر مسیر مستقیم مناسب باشد. ادامه مسیر با سنگ نوشته ای با جهت نمای سفیدرنگی مشخص شده است.

بعد از قرار گرفتن بر روی یال سمت راست دره اولیه تا زیر قله مسیر پاکوب و مشخصی وجود دارد که با رسیدن به زیر قله می توان از سمت راست و با دست به سنگ شدن طی مدت زمانی حدود 30دقیقه بر روی قله قرار گرفت یا با ادامه دادن مسیر مستقیم در مسیر پاکوب و تقریبا شن اسکی تا روی قله قرار گرفت. جهت فرود مسیر جنوبی و دست به سنگ چندان توصیه نمی شود.