شاهکوه از دره لاتاریکی و مسیر بولونی

Photo ofشاهکوه از دره لاتاریکی و مسیر بولونی Photo ofشاهکوه از دره لاتاریکی و مسیر بولونی Photo ofشاهکوه از دره لاتاریکی و مسیر بولونی

September 2, 2017
September 2017

near Marq, Isfahan (Iran)

موقعیت گیتایی (جغرافیایی): این کوه در جنوب اصفهان منطقه مرق واقع شده است و از قله های رشته کوه ماهدشت اصفهان می باشد که این رشته کوه توسط جاده جنوبی شهر اصفهان (که حیات وحش این منطقه را تا حد زیادی این جاده نابود کرده است) در گردنه ای به نام گردنه لاشتر به دو قسمت تقسیم می گردد 1.نیمی از رشته کوه ماهدشت که در سمت جنوب شرقی جاده است و تا شهر نیک اباد اصفهان امتداد دارد و قله کلاه قاضی از قله های معروف ان می باشد که برای صعود به دلیل منطقه حفاظت شده حیات وحش نیاز به دریافت مجوز و هماهنگی های لازم با اداره محیط زیست می باشد 2.و نیمی دیگر از رشته کوه ماهدشت معروف به رشته کوه لاشتر به طول تقریبی 25 کیلومتر که در سمت شمال غربی جاده قرارگرفته است و تا منطقه کلیشاد و سودرجان شهر فلاورجان اصفهان امتداد دارد و در انتهای ان نیز دوباره جاده ای در منطقه گردنه اب نیل ان را جدا می کند و قله معروف ان قله شاهکوه می باشد در پایین رشته کوه لاشتر نیز در کنار جاده جنوبی اصفهان سه دیواره معروف سنگنوردی به نامهای دیواره انجل ، دیواره محیط زیست و دیواره پلیس راه قرار گرفته است که دارای مسیرهایی با درجه سختی های متفاوت می باشد برای صعود به قله شاهکوه مسیرهای زیادی وجود دارد 1. دو دره انتهایی رشته کوه ماهدشت که تا کنار جاده جنوبی اصفهان امتداد دارد و به دلیل واقع شدن در منطقه نظامی امکان دسترسی نیست 2. مسیر جنوب غربی که مسیر ان به نام دره نی می باشد و چشمه ای به همین نام دارد که متاسفانه تا این لحظه تنها چشمه ابدار این منطقه می باشد بالاتر از ان نیز دره عبداله می باشد که چشمه ان به نام چشمه عبداله بوده و معمولا خشک است و برای دسترسی می بایست تا کارخانه پلی اکریل اصفهان رفت و از انجا مسیر خاکی را تا پایین دره نی ادامه داد. شایان ذکر است در منطقه جنوبی شاهکوه نیز به روایت مردم محلی در زمان گذشته دور راهزن هایی زندگی می کرده اند که قلعه انها سمت جنوب چشمه نی انتهای یال بوده است و هم اکنون بقایای چندان زیادی از قلعه کوچک انها باقی نمانده است.
3. سه دره پشت شهرک ویلایی سروستان که نزدیک ترین و معروفترین ان دره لاتاریکی است که نام ان به دلیل باریک و کم عرض بودن ان می باشد و از گویش عامیانه مردم شهر اصفهان است. در این دره نیز چشمه ای به همین نام وجود دارد که تنها در اوایل بهار امکان دارد اب داشته باشد. در انتهای این دره نیز سنگی به نام سنگ منقار است که کاملا به شکل منقار یک پرنده بزرگ می باشد. در این منطقه نیز صعود و فرود با طناب تمرین می گردد دره لا تاریکی را نیز در قسمتی می توان از لابلای سنگ های بزرگی که در گذشته اب جاری دره با خود اورده است وروی هم ریخته نیز صعود نمود که در نوع خود جالب است. برای رسیدن به این سه دره می بایست در جاده جنوبی اصفهان وارد کوچه کنار پمپ بنزین مرق شده و از داخل شهرک سروستان بصورت پیاده بگذریم.
پس از اتمام دره ها وارد منطقه ای می شویم که چند رشته کوه با شکل های مشابه واقع شده است و برای ادامه صعود نیز دو باره سه مسیر مشکل وجود دارد 1. ادامه دره نی و صعود از جبهه شمال شرقی قله که به دلیل ریزشی بودن وشیب تند جای پاکوب چندان مشخصی ندارد 2. مسیر بولونی که انتهای دره لاتاریکی می باشد و مسیر معمول صعود است و از روی سنگ های طاقچه کنار رشته کوه عبور می کند و جاهایی که دیگر خاک نیست و مسیر از روی سنگ است پاکوب دیگر مشخص نیست و همچنین در قسمت هایی محل عبور تنها دست به سنگ شدن در کنار دیواره می باشد که امکان سقوط از فاصله چند صد متری می باشد و در یک قسمت ان نیز کابل نصب گردیده است 3. مسیر ذوب اهن که میان مسیر دره بابا عبداله و دره لاتاریکی جبهه جنوبی پایین قله واقع شده است و مسیر ان تقریبا از پایین دیواره زیر قله می باشد و دست به سنگ شدن های زیادی بر روی دیواره دارد که ان نیز بیشتر از همه خطر سقوط از فاصله چند صد متری را دارد. در این مسیر نیز کابل هایی جهت ایمنی نصب گردیده است.
در این منطقه سنگ ها و رشته کوه ها و دره های متعددی است حتی در ارتفاع نزدیک قله و صعود بدون راهنما برای اولین بار و حتی با داشتن و تراک جی پی اس مسیر اصلا توصیه نمی گردد.