SarNesa Summit(winter) - (سرنسا(زمستان

March 7, 2021
March 2021

near Oshtorak, Alborz (Iran)

گزارش صعود قله سرنسا 14 اسفند 1399
این برنامه به اتفاق احسان مینایی، سیامک هاشمی و سیاوش شهیدی در تاریخ 14 اسفند انجام شد. برای رسیدن به منطقه می توان از فاز 1 اتوبان جدید تهران شمال استفاده کرد و وقتی وارد جاده قدیم چالوس شدیم پیش از تونل شاره 10 در سمت راست ماشین ها را پارک کرد. با توجه به آنکه در بهار 1397 یکبار تا چند ده متری قله سرنسا رفته بودیم شناخت نسبی از مسیر صعود داشتیم ولی باز هم از اطلاعات جی پی اس استفاده کردیم تا صعود ایمن تری داشته باشیم.
ساعت 6.20 از محل پارک ماشین حرکت کرده و وارد دره شدیم. پاکوب نسبتا خوبی در قسمت های اول شمال دره وجود دارد ولی در ادامه مسیر بواسطه ریزش ها، بقایای بهمن ها و محو شدن پاکوب ناچار چند بار به سوی دیگر رودخانه ای که آب چندانی در این زمان نداشت رفتیم، در این مسیر بواسطه ایجاد دیوارهای سنگی برای مهار آب آبشارهایی وجود دارد که چشم نواز هستند (یک آبشار طبیعی نیز وجود دارد که فراموش کردم نقطه آنرا ثبت کنم). در نقطه 002 به ابتدای سه راه دره رسیدیم که درختی تنومند در گوشه باختری آن و در کنار سنگ چین های مهار آب وجود دارد، از این محل با روند شمال خاوری (N35E) ادامه مسیر دادیم تا به نقطه 004 در نزدیکی آغلی رسیدیم که در مسیر برگشت نهار را در مجاورت آن صرف کرده بودیم. با توجه به شناخت پیشینی که داشتیم از ادامه مسیر به سمت گردنه ای که در خاور آغل قرار دارد و دکل های فشار قوی بر روی آن نصب شده خودداری کردیم چون می بایست مسیر زیادی را برف کوبی می کردیم، به همین خاطر با پیش گرفتن مسیری بسیار پر شیب ولی خشک به سمت نقطه shib رفتیم. از این محل درگیری با سنگ شروع شد و بواسطه انباشت برف در کناره برخی صخره ها ( که گاه تا بالای زانو یا زیر کمر می رسید) و اجتناب از چاله های برفی در قسمت هایی دست به سنگ می شدیم. حجم زیاد برف باعث کندی سرعت صعودمان شده بود و بالاخره ساعت 9.24 به محلی برای صرف صبحانه رسیدیم. ساعت 9.55 مجددا ادامه صعود آغاز شد و در نقطه 006 به صخره بزرگی رسیدیم و از سمت غربی آن گذر کردیم (که بهتر است از سمت شرقی آن عبور کرد). از این محل می توانستیم وارد جاده خاکی دکل شویم که از برف انباشته شده بود لیکن با تجربه صعود پیشین و اجتناب از اتلاف وقت ترجیح دادیم که ادامه یال پر شیب را صعود نمائیم که البته در گذر از آن مجبور به دست به سنگ های کوتاهی شدیم. نهایتا پس از گذر از نقاط 7 تا 9 به دکل فشار قوی رسیدیم که از این محل قله سر نسا و خط الراس زیبای باریک بند مشخص می شود. با ادامه مسیر به سمت قله و گذر از شیب آخر زیر قله در ساعت 12.50 به محل تابلو قله با ارتفاع 3340 متر رسیدیم. با توجه به انرژی بسیار زیادی که در حین صعود صرف کرده بودیم استراحت نسبتا طولانی بر فاز قله داشتیم و با صرف نسکافه و تنقلات بخشی از انرژی از دست رفته را بازگرداندیم. پس از غریب به 50 دقیقه و گرفتن عکس های یادگاری فرود را شروع کردیم، تا این لحظه هوا بسیار مطبوع بود ولی باد با سرعت نزدیک به 35-40 کیلومتر وزیدن گرفت و ما نیز با توجه به خرابی احتمالی هوا شروع به فرود سریع کردیم. تا نزدیک دکل از همان مسیر برگشتیم اما با همفکری دوستان تصمیم گرفتیم مسیر برگشت را با اندکی تغییر از نزدیک جاده دکل پیش بگیریم. از دکل به نقطه 010 رفتیم و با رسیدن به نزدیک نقطه 006 و ادامه مسیر به سمت غرب وارد دره ای پر شیب شدیم. با کنترل پروفیل برف و توجه به آنکه برف تازه ای نباریده بود با فاصله ایمن ، از مسیر دره به سمت نقطه 11 بسرعت فرود رفتیم و در ساعت 15.21 به نزدیک آغل رسیدیم و نهار را صرف کردیم. ساعت 16.10 مجددا حرکت کردیم و با توقفی کوتاه در بین مسیر بالاخره ساعت 17.22 به محل پارک ماشین ها رسیدیم تا با این ترتیب برنامه دیگری با خوشی و تندرستی به پایان برسد.

نکات مهم:
علیرقم ارتفاع نسبتا کم بواسطه شیب زیاد، عدم وجود پاکوب و درگیری با برف برنامه نسبتا سنگین برای زمستان است.
مسیر پیموده شده به هیچ عنوان برای گروه های پر تعدادد مناسب نیست.
با توجه به شیب زیاد حتما با آمادگی بدنی کامل این برنامه را اجرا نمایید.
با توجه به اینکه مسیر در زمستان پیمایش شد ممکن است در فصولی که مسیر عاری از برف باشد نتوان مسیر های پر واریزه را طی کرد.
چناچه مسیر برگشت را مطابق ترک انتخاب کردید حتما نسبت به تست پروفیل برف اقدام نمایید تا از ایمن بودن مسیر آگاه شوید.
نفرات شرکت کننده در این برنامه باید بتوانند از مهارت های ابتدایی دست به سنگ شدن بهرمند شوند.
در تاریخ صعود از نزدیک دکل و همچنین قله، آنتن دهی خوب همراه اول وجود داشت.