Photo ofSamsam khan summit from Kivij village--- قله صمصام خان از روستای کویج در مجاورت شمالی قله و مقبره پیر Photo ofSamsam khan summit from Kivij village--- قله صمصام خان از روستای کویج در مجاورت شمالی قله و مقبره پیر Photo ofSamsam khan summit from Kivij village--- قله صمصام خان از روستای کویج در مجاورت شمالی قله و مقبره پیر

October 13, 2023
October 2023

near Gavīj, East Azerbaijan (Iran)

This week we choose Samsam khan peak just in the west of Pir Peak from kivij village. you should consider 8 hours for hiking totally.
1000 meters hiking with 8 kilometers distance are this peak hiking condition.

انتخاب صعودی این هفته قله صام صام خان بود که از روستای کویج ورزقان شروع میشود. درست در سمت جنوب غربی این قله در فاصله اندک ، قله و مقبره پیر قرار دارد قله ای مشابه از نظر ارتفاع و مسیر.
مسیر صامصام خان بسیار نرم و فاقد چالش است و 4 ساعت کوهنوردی ملایم به قله منجر میشود، کمی مانده به قله صمصام خان چنانچه مسیر خاکی عریض را که روستاییان برای دسترسی به مقبره پیر اختصاص داده اند با تمایل به چپ ادامه دهید و به قله صمصام خان از سمت راست نروید پس از نیم ساعت به قله پیر میرسید. برخلاف انتظار قبلی در میانه صعود در ارتفاع 2330 متر چندین چشمه یافتیم‌.
در مجموع 1000 متر ارتفاع و 8 کیلومتر پیمایش خصوصیت فنی کوه صمصام خان است، کاملا مشابه با قله و مقبره پیر.
با احتساب استراحت نیم ساعته در قله و توقف نیم ساعته برای صرف صبحانه در ارتفاع 2330 متر در مجموع 7 ساعت پیمایش برای این قله طول کشید. البته در زمستان این زمان به 9 ساعت میتواند افزایش یابد.
2 تن از دوستان جناب پناهی و جناب حسینی در سه راهی اواخر صعود در کیلومتر 8.8 و ارتفاع 2660 متر با چرخش به چپ و ادامه مسیر عریض خاکی به قله و مقبره پیر رفتند که در بین عکسهای فوق عکس مقبره و قله پیر را میبینید. در واقع از روستا تا قله پیر مسیری ماشین رو و خاکی با عرض ۴ متر احداث شده.
ارتفاع هر دوقله ۲۸۴۰ متر است. قبلا در ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ صعودی نسبتا سخت در برف و سرما به قله پیر از روستای اوشاد داشتیم.
در سمت شمال قله روستاهای قشلاق پایین، قشلاق بالا، خلف انصار، مشک عنبر و قره قیه دیده میشوند.
دقیقا 2 ساعت پس از شروع صعود و درمیانه صعود در ارتفاع 2330 متر چندین چشمه آب دائمی وجود دارد.

Fountain چشمه

مسیر اب

Photo ofIntersection محل سه راهی پیر و صمصام خان سمت چپ به پیر میرود Photo ofIntersection محل سه راهی پیر و صمصام خان سمت چپ به پیر میرود Photo ofIntersection محل سه راهی پیر و صمصام خان سمت چپ به پیر میرود

Intersection محل سه راهی پیر و صمصام خان سمت چپ به پیر میرود

سه راهی قله پیر و صمصام خان هر دوقله از این نقطه نیم ساعت صعود میطلبد.

Summit قله صمصام خان

قله صمصام خان

قله

Photo ofSummit دور نمای قله پیر از صمصام خان Photo ofSummit دور نمای قله پیر از صمصام خان Photo ofSummit دور نمای قله پیر از صمصام خان