Photo ofRefugio Eduardo García por la Laguna de los Catorce [Campo de Hielo Patagónico Sur - 4 dies] Photo ofRefugio Eduardo García por la Laguna de los Catorce [Campo de Hielo Patagónico Sur - 4 dies] Photo ofRefugio Eduardo García por la Laguna de los Catorce [Campo de Hielo Patagónico Sur - 4 dies]

2 days 3 hours 37 minutes
December 6, 2019
November 2019

near El Chaltén, Santa Cruz (Argentina)

20-23 de novembre. Mini expedition de 4 dies al Camp de Gel Patagònic. Uns 48 km i 1700 mD+

Posaria moderat si es va amb guia, que no va ser el nostre cas, o es té força experiència. La dificultat recau en l'aïllament de la ruta, plantejament d'expedició, el pes, les condicions meteorològiques (sobretot el vent) i el terreny per l'accés al Gel. Tècnicament algun punt. Vam haver de canviar la ruta d'accés del glaciar Marconi: Els guardaparques ens van desestimar per l'estat del glaciar, en els últims 2 anys hi ha hagut algun accident, massa perills objectius.

Dia 1: Puente río Eléctrico - La Playita: Uns 12,5 km i 500 mD+ (4 hores aprox.)
Comencem amb un escenari de valls glacials custodiades per grans muntanyes, boscos milenaris de lengas i al fons, la llenguota del glaciar Marconi presagia les portes de la infinitat blanca. Seguim pel bosc refugiats del vent fins passar pel campament Piedra del Fraile. A partir d'aquí no deixarà de ploure fins l'endemà. Arribem a La Playita ben xops, amb uns únics veïns.

Dia 2: La Playita - Accés al Campo de Hielo: Uns 5 km i 700 mD+ (6 hores aprox.)

Ens despertem ben aviat per veure que continua plovent, decidim posposar per la roca mullada. Comencem a caminar a les 10h, amb la treva de la pluja. La tirolesa ja és la primera proba d'aventura, sobretot amb tota l'atmosfera que ens envolta. Fins la laguna de los 14 no té més complicació que anar seguint les fites buscant la vall superior lògica, sempre tenint el riu i les cascades a la dreta.

A partir de llavors és una succesió de valls superposades amb un glaciar penjant al fons, alguna grimpadeta puntual de II. Arribem al punt clau; no trobem fites i continuar endavant aniriem directes sota el glaciar. Encarant a l'esquerra, mirant de superar el barranc és la única opció. Trobem una pala de neu amb moderada inclinació que creuem en diagonal en sentit al glaciar, amb compte. La deixem per anar a buscar una fita al capdamunt del barranc per unes terrassetes (III, exposat) en sentit contrari per superar del tot la paret. No ens encordem però anem superant els obstacles passant-nos la motxila després.
Per fi arribem el que vindria a ser l'accés al Camp de Gel. Fa vent i neva una mica, més endavant tot segueix tapat i ens queden uns 7 km fins al refugi, i el fet d'haver superat tot aquest tram quan no ho vèiem tan clar ens fa acabar de decidir de plantar la tenda allà mateix, i continuar l'endemà que ja hauria de fer un temps perfecte.

Dia 3: Accés al Campo de Hielo - Refugio Eduardo García - La Playita: Uns 17,5km 700 mD+ (12 hores)

Ens despertem molt aviat i veiem que segueix amb força vent i tot tapat, però igualment no mendrejem molt, tenim unes ganes terribles de veure aquell infern blanc. Sortim a les 7h tocades. Ens encordem i superem el primer tram de glaciar, amb pendent i esquerdes prou visibles... ja hi som! caminant per aquell oceà blanc, per fi veiem l'extensió infinita de l'altiplà del Hielo Continental com a panoràmica, desdibuixant-se entre núvols serralades cobertes d'incontables seracs de gel pretèrit. És immens, abrumador, com un regne superior.

Passem pel costat del glaciar Gorra Blanca; la muntanya segueix tapadíssima pel fort vent i núvols que hi ha més amunt. A mesura que ens acostem al refugi nunatak el paisatge es fa més i més gran, la immensitat és indescriptible. Un cop allà estem força cansats però tremendament emocionats, a més el dia es va aclarint. El refugi es prou espaiós. No ens cansem de contemplar aquella extensió infinita, les muntanyes de l'horitzó semblen autèntics regnes onírics. Em vénen al cap pioners com Walter Bonatti o el mateix EG.

Descens per la mateixa ruta, ens encordem a més a més en el tram clau. Devallem les valls amb el FitzRoy davant, com un quadre multicolor, vessants que van des d'escales de groc i vermell, verd i lila, fins a blaus i negres. Arribem a La Playita destruits i molt satisfets.

Dia 4: La Playita - Puente río Eléctrico: Uns 12,5 km (4 hores aprox.) (Falta segment al track)

PictographBridge Altitude 1,462 ft

Inici. Puente del Río Eléctrico

PictographCampsite Altitude 0 ft

Piedra del Fraile

Refugio-camping amb guarda

PictographCampsite Altitude 1,765 ft

1a nit. La Playita

alt. de La Playita

Alguns murs de pedres per acampar

tirolesa

PictographLake Altitude 0 ft

Laguna de los Catorce

PictographIntersection Altitude 0 ft

Atenció

Anar a buscar la pala de neu a l'esquerra amunt, i més endavant seguir una fita al capdamunt del barranc, arribant-hi pel seguit de terrassetes en direcció contrària (III)

PictographCampsite Altitude 3,676 ft

2a nit. Entrada al Campo de Hielo Sur

Refugi EGS

PictographCampsite Altitude 1,811 ft

3a nit. La Playita altre cop

• Photo of mcparadinha
    mcparadinha Dec 6, 2023

Dondes quedan guarda parq, donde se registra