Photo ofRefugi d'Urriellu - Poncebos per Jou de los Cabrones i les canals d'Amuesa i Texu Photo ofRefugi d'Urriellu - Poncebos per Jou de los Cabrones i les canals d'Amuesa i Texu Photo ofRefugi d'Urriellu - Poncebos per Jou de los Cabrones i les canals d'Amuesa i Texu

August 20, 2021
August 2021

near Bulnes, Asturias (España)

Sisè i últim dia de l'Anillo Extrem de Picos d'Europa . Aquesta etapa uneix el refugi d'Urriellu i l'hostal de Poncebos passant pel refugi de Jou de los Cabrones i el poblat de Bulnes.

La ruta comença cap a l'oest, pujant a un petit collet, per iniciar un flanqueig amb lleuger ascens cap al coll de Corona del Raso, on l'últim tram està equipat amb unes grapes que ens ajuden a pujar dalt de tot del coll. Des d'aquí seguim amb la tendència a pujar, cap a la Horcada Arenera, l'últim coll important de la ruta. Des d'aquí, baixarem prop de 2000 metres fins a Poncebos.

Seguim per una zona pedregosa, creuant algun dels Neverón (només conserven el nom, de neu ben poca) com el d'Urriellu i pujant a petit coll sobre el refugi de Jou de los Cabrones (primera font de la ruta). Des d'aquí sortim cap al nord, seguint marques de PR (alerta no perdre-les) i un parell de trams de cadenes. El terreny baixa de forma suau fins que entrem a un gran prat (amb el camí fresat i ben senyalitzat), que amb poc més de dos quilometres i mig baixa 400 metres fins la Majada d'Amuesa, on hi ha les restes d'un poblat de pastors.

Des d'aquí ja es veu el poblat de Bulnes al fons, però caldrà baixar la canal d'Amuesa, un camí que no ofereix treva per baixar 500 metres en només dos quilòmetres. Des de la part inferior de la canal, encara baixem una mica més fins arribar a la zona alta de Bulnes (Bulnes de Arriba o el Castillo), on podem dinar en algun dels bars/restaurants.

Amb la panxa plena decidim anar a visitar Bulnes de Abajo (la Villa), tot i que hi ha un camí que connecta l'estació del funicular i Bulnes de Arriba. Un cop arribem a l'estació del funicular, seguim pel camí ben marcat de la canal del Texu que, fins al 2001 (quan s'inaugura el funicular) era l'únic accés al poble de Bulnes. La canal, comparada amb la resta de la ruta, no té pèrdua i és senzilla i amb una horeta curta ens deixarà a Poncebos, on va començar la nostra ruta.

Etapa anterior entre el refugi de Collado Jermoso i el refugi d'Urriellu per la Cabaña Verónica i el coll de los Horcados Rojos

PictographMountain hut Altitude 6,406 ft

Refugi d'Urriellu

Refugi guardat sota els peus del Picu Urriellu (o Naranjo de Bulnes). Degut a la gran esplanada que hi ha davant és fàcil veure-hi moltes tendes plantades

Corona del Rasu

Petit coll al qual s'arriba després de superar un tram amb grapes

PictographMountain hut Altitude 6,692 ft

Jou de los Cabrones

Petit refugi de pedra, guardat durant bona part de l'any. Disposa també d'un petit refugi lliure. Conegut sobretot per les seves coves i simes, que arriben a més de 1600 metres de profunditat Té una font al costat

PictographRisk Altitude 4,650 ft

Canal d'Amuesa

Llarga canal, amb una forta inclinació (600 metres de desnivell en 2 quilometres). Tot i això, el terreny no és tècnic

PictographMonument Altitude 2,339 ft

Bulnes de Arriba

Part superior del poblat de Bulnes, on les úniques vies d'accés són el funicular (inaugurat el 2001) i la canal de Texu

PictographRisk Altitude 1,914 ft

Canal del Texu

Canal que, fins la inauguració del funicular al 2001, era la única via d'accés a Bulnes. En alguns trams és estreta i amb roca molt polida

PictographMountain hut Altitude 742 ft

Hostal Cares

Hostal (no és un refugi de muntanya pròpiament dit) situat a l'inici de la ruta del Cares, on podem menjar i dormir. A la zona final de la carretera és difícil aparcar, millor arribar-hi amb transport públic (busos llançadora) o taxi