قلل سرسیاه غار ۱ و ۲ و ۳

September 5, 2020
August 2020

near Barg-e Jahān, Tehrān (Iran)

گزارش صعود قلل سرسیاه غار 1 و 2 و 3 مورخ 7 شهریور ماه 99 از روستاي برگ جهان

افراد شرکت کننده :
مسعود کریمخانی – حمید محسنی – علی مهدیون - مروارید رفوگران – نسترن سعادتی - فاطمه رنجبریان – سعید اصغري

قلل سرسیاه غار شامل سه قله میباشد که بر روي یک خط الراس در شمال روستاي برگ جهان از توابع منطقه لواسان استان تهران و همچنین در ضلع جنوب غربی دشت لار قرار گرفته اند. امتداد این خط الراس از پلور و قله گل زرد آغاز شده
و تا قله همهن و روستاي امامه لواسان ادامه دارد و شامل 16 قله اصلی میباشد. این قله ها به ترتیب از شرق به غرب عبارتند از گل زرد ، وستان ، سیاه پلاس ، فیل زمین ، گاوبینی ، سرسیاه غار 3 و 2 و 1 ، پرسون ، سیاه ریز ، ریزان ، سیاه لت ، آتشکوه ، مهرچال ، پیرزن کلوم و همهن .
قله سرسیاه غار 1 (3343 متر) ، قله سرسیاه غار 2 (3353 متر) و قله سرسیاه غار 3 (3421 متر) ارتفاع دارند.
در قسمت شمال این قلل ، یکی از شاخه هاي دشت لار به نام خشک دره واقع شده است.

مسیرهاي اصلی جهت صعود به قلل سرسیاه غار:
1 - مسیر جنوبی ، از مبدا روستاي برگ جهان
2 – مسیر غربی ، از طریق قله پرسون
3 – مسیر شرقی ، از طریق قله گاوبینی

در این برنامه صعود از مبدا روستاي برگ جهان (کنار مسجد) آغاز و با پیمایش دره برگ جهان و رسیدن به دشت گوسفند سرا ، از مسیر یال جنوبی , قله سرسیاه غار 1 صعود شد و با ادامه پیمایش خط الراس به سمت شرق قله سرسیاه غار 2 و همچنین قله سرسیاه غار 3 صعود گردید.

شرح و زمانبندي برنامه:
با حرکت در کوچه شمال مسجد روستای برگ جهان به یک دوراهی میرسیم که دست راست به سمت رودخانه و دست چپ با شیبی تند به سمت جاده ماشین رو و خاکی بالاي روستا میرود. ما مسیر رودخانه را پیمایش کردیم که نزدیکتر ولی به خاطر وجود حصار باغها و دیواره رودخانه بسیار پرچالش است و از این رو توصیه نمیشود. در نهایت مسیر رودخانه نیز به پاکوب اصلی سمت غرب رودخانه منتهی میشود. (بهتر است از اول, کوچه دست چپ که مسیر برگشت ما نیز بود انتخاب شود)
با ادامه پیمایش قبل از رسیدن به آبشار برگ جهان به یک دوراهی میرسیم که دست راست به سمت آبشار و پاکوب دست چپ به آرامی ما را به بالاي آبشار و ادامه مسیر دره راهنمایی میکند. (قابل ذکر است که صعود از اطراف آبشار بسیار پرچالش و خطرناك میباشد). ادامه مسیر دره نیز با دنبال کردن پاکوب با حرکت در سمت راست و چپ رودخانه زیباي برگ جهان به سمت دشت و گوسفندسرا میرود. در قسمتی از مسیر همچنان که در نقشه مشخص شده مکان صاف مناسبی براي کمپ و استراحت در زیر درختان وجود دارد. با رسیدن به بالاي دره و دشت گوسفند سرا ، قلل سرسیاه غار نمایان میشوند. با ادامه پیمایش از یال بالاي گوسفند سرا با سرعت متوسط میتوان بعد از حدود دو ساعت و نیم به قله سرسیاه غار 1 دست یافت و با ادامه پیمایش بر روي خط الراس و به سمت شرق ، قلل سرسیاه غار 2 و سرسیاه غار 3 را نیز صعود کرد. فاصله زمانی بین قله سرسیاه غار 1 تا 2 حدود بیست دقیقه و فاصله زمانی بین قله سرسیاه غار 2 تا 3 حدود
40 دقیقه است. فرود نیز با اندکی برگشت مسیر ، از یال جنوبی قله سرسیاه غار 3 به سمت سرچشمه واقع در دره و دشت گوسفندسرا و دره و روستاي برگ جهان انجام شد.

حرکت از کنار مسجد روستاي برگ جهان– (2020 متر - ساعت 5:45 صبح )
دو راهی آبشار – (2126 متر - 7 صبح – مسافت طی شده 2.32 کیلومتر)
محل کمپ و استراحت – (2436 متر – 8:00 – مسافت طی شده 3.85 کیلومتر)
استراحت و صرف صبحانه در این مکان به مدت 20 دقیقه انجام شد
دشت گوسفندسرا – (2670 متر – 9:15 –مسافت طی شده 5 کیلومتر)
قله سرسیاه غار 1) - 3343 متر – 11:40 –مسافت طی شده 6.86 کیلومتر)
استراحت به مدت 20 دقیقه انجام شد.
قله سرسیاه غار 2) - 3353 متر – 12:20 –مسافت طی شده 7.5 کیلومتر)
قله سرسیاه غار 3) - 3421 متر – 13:00 –مسافت طی شده 9 کیلومتر)
استراحت به مدت 30 دقیقه در این مکان انجام شد
چشمه - (2853 متر – 14:45 –مسافت طی شده 10.5 کیلومتر)
محل پارك ماشین (مسجد برگ جهان) – (2020 متر – 17:45 –مسافت طی شده 16 کیلومتر)

کل مسافت پیمایش شده 16 کیلومتر
کل زمان برنامه 12 ساعت
حداقل دما : 10 حداکثر دما : 25
بر روي قلل و در قسمتهایی از مسیر موبایل آنتن میدهد.

اندازه گیري زمان ، مسافت و ارتفاع توسط دستگاه Garmin GpsMap 64S

نکته :
1 – در مسیر صعود و فرود دره برگ جهان از پاکوب خارج نشوید. این دره بسیار پر چالش است.
2 – تا دشت و گوسفند سرا دسترسی به آب وجود دارد ولی از گوسفندسرا تا قله و زمان برگشت به پایین و رسیدن به سرچشمه بالاي دره آب وجود ندارد و باید آب کافی همراه داشته باشید.

دوراهی پایین آبشار برگ جهان

با رسیدن به این دو راهی ، راه دست راست ما را به پایین آبشار هدایت میکند و راه دست چپ با شیبی ملایم به بالای آبشار و ادامه مسیر دره منتهی میشود صعود از پایین آبشار و از مسیر دره بسیار پرچالش و خطرناک است