قلل آشکر، گت لت، ولدر، سرخ پلنگا و تاشکوه از آرو

Photo ofقلل آشکر، گت لت، ولدر، سرخ پلنگا و تاشکوه از آرو Photo ofقلل آشکر، گت لت، ولدر، سرخ پلنگا و تاشکوه از آرو Photo ofقلل آشکر، گت لت، ولدر، سرخ پلنگا و تاشکوه از آرو

April 24, 2023
April 2023

near Ārū, Tehran (Iran)

دوشنبه مورخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

این قلل بکر و کم تردد با ارتفاعات به ترتیب ۲۹۵۵، ۳۰۳۰، ۲۹۹۲، ۳۰۸۸ و ۳۲۶۰ واقع در استان تهران شهرستان فیروز کوه و در شمال روستاهای آرو و سربندان و در جنوب روستاهای مومج و دهنار قرار داشته و جزء سلسله جبال فیروز کوه در البرز می باشند.
این قلل از سمت شرق ارتباط خط الراسی نداشته ولی از سمت غرب به قله بلند زرین کوه متصل هستند و همچنین قله هایی مثل شاه ورس، کلاهون، قره داغ ها و چهل چشمه واقع بر خط الراس دوبرار در سمت شمال به خوبی قابل دیدن هستند.

مسیر های صعود:
برای صعود این قلل، از هر کدام از یال های جنوبی از مبدأ روستای آرو می توان اقدام کرد یا می توان از سمت جبهه شمالی و از مبدأ روستای مومج یا دهنار صعود نمود.

شرح مسیر ترک:
با پارک ماشین در انتهای کوچه خاکی و در جلوی چند خونه ویلایی اقدام به صعود از روی یال کردیم و با گذر از چند پیچ و خم جاده و بعضا شیب تند و در مدت زمان کمی به قله آشکر صعود کردیم و با گردش به سمت غرب و با ادامه خط الراس و شیب ملایمی به ترتیب به قلل گت لت، ولدر و سرخ پلنگا رسیدیم.
برای ادامه مسیر به سمت قله تاشکوه که از سایر قلل بلند تر و دور تر است؛ یک فرود زیادی به سمت غرب داشته و بعد از تراورس و گذر از فراز و فرود هایی به زیر شیب قله آخر رسیدیم و در نهایت بعد از نیم ساعت به این قله هم صعود کردیم

مسیر برگشت:
برای برگشتن به روستای آرو از تاشکوه فرود اومدیم و با رسیدن به گردنه ای، به ناچار همون شیبی که پایین اومدیم رو مجددا صعود کردیم و با تراورس های کمی، بر روی یال فرود قرار گرفتیم.
بعد از فرود بر روی یال، از سمت غرب بر روی یال فرود دوم قرار گرفته و با ادامه اون به دره و جاده خاکی رسیدیم که از این نقطه تا پای ماشین، مسیر مشخص بوده و از طریق راه خاکی است.