قله وروشت( وره وشت) از هریجان

September 21, 2022
September 2022

near Harījān, Māzandarān (Iran)

چهارشنبه مورخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱

قله وروشت با ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر، شمالی ترین قله بالای ۴۰۰۰ متر البرز مرکزی بوده و واقع در استان مازندران است.
خط الراس طویلی که وروشت بلند ترین قله آن است از جاده هراز تا جاده چالوس کشیده شده است و شامل قله های ۲۰۰۰ متر تا ۴۰۰۰ است که اکثرا کم صعود هستند.
دامنه شمالی این قله ها پوشش جنگلی داشته و شیب تندی از طرف شمال دارند لذا اکثر این قله ها از سمت دامنه جنوبی صعود می شوند.
قله وروشت معمولا از ۲ روستای هریجان و ولی آباد صعود می شود که مسیر صعود از هریجان تردد بیش تری دارد ولیکن صعود این قله نیازمند مجوز محیط زیست است و اگر بدون مجوز به منطقه بروید ممکن است که محیط بان، مانع صعودتان شود البته ما بدون مجوز بودیم و از شانسمون محیط بانی در مسیر ندیدیم.

شرح مسیر قله:
مسیر صعود به این قله ۷ قسمت دارد:
۱. از روستا تا روی گردنه اول که بر روی یال است
( پاکوب های زیادی در این قسمت وجود دارد که اگر همان پاکوب اولی را ادامه دهید بدون انحراف به گردنه می رسید )

۲. از گردنه اول تا کف دره: این قسمت یک پاکوب واضح و مشخصی دارد که با ادامه دادن آن به کف دره خشک رود خواهید رسید. لازم به ذکر است که در این قسمت کیوسک محیط بانی در کوه روبرو قابل مشاهده است

۳. پیمایش داخل دره تا ابتدای یال:
با پیمایش در دره ای که رودخونه ای در آن وجود ندارد و با گذر از کنار ۲ گوسفندسرا و ۲ چشمه به ابتدای یال صعود می رسید

۴. وارد شدن به دره سمت راست یال صعود برای اجتناب از صعود منطقه سنگی ابتدای یال:
با رسیدن به ابتدای یال شما ۲ انتخاب برای صعود دارید و می توانید مستقیما از روی یال صعود کنید که یک قسمت سنگی در ابتدای آن وجود دارد.
یا می توانید از پاکوب سمت راستی که وارد یک دره فرعی می شود اقدام کنید که این مسیر بهتر است

۵. گردش به چپ از دره فرعی به سمت دره فرعی دیگر:
در این قسمت شما باید دقت کنید که حتما با گردش به چپ وارد یک دره پرشیب دیگری بشوید چون پاکوب منظمی در این نقطه وجود ندارد و بنده هم یادم رفت که این قسمت رو نشونه گذاری کنم.
این دره فرعی به یک تخته سنگ و نهایتا بر روی یال منتهی می شود.

۶. از یال تا خط الراس:
در این قسمت، مسیر، کاملا از روی یال است و نیاز به مسیر یابی نیست البته لازم به ذکره که پاکوب منظم و واضحی در این قسمت وجود ندارد

۷. از محل رسیدن به خط الراس تا قله:
در این قسمت با گردش به چپ و تراورس یک قله فرعی و صعود یک قله فرعی دیگر، با شیب ملایمی به قله می رسید. در این قسمت پاکوب وجود دارد .

نکات:
۱. آنتن دهی از روستا تا گردنه اول و بر روی قله وجود دارد
۲. ۳ چشمه در مسیر وجود دارد که ۲ تای آن در کنار گوسفندسرا است و دیگری بالای روستا و قبل گردنه است.
۳.طبق ترک می توانید ماشین رو در بالای روستا پارک کنید و از آن جا وارد یک کوچه بشوید و در انتهای کوچه پاکوبی وجود دارد که تا روی یال و گردنه می رود
۴. مسیر این قله بیش تر در بهار، قشنگ است و قلل زیاد و بلندی مثل آزادکوه و علم کوه از وروشت قابل مشاهده است.
۵. مسیر این قله فاقد دست به سنگ و نکته فنی خاصی است ولی پیمایش نسبتا سنگینی دارد چون پاکوب در خیلی از جاها وجود ندارد لذا صعود رو سخت تر می کند