قله تاریک نو

September 18, 2022
September 2022

near Āzādbar, Alborz Province (Iran)

یک شنبه مورخ ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
قلل اطراف: کرچان، کلاش ویا، هفت خوانی، سیاه کمر، کندوان، گوکول، سرنسا، دونا و...

قله تاریک نو با ارتفاع ۳۱۵۰ متر از قلل البرز غربی است که صعود راحتی دارد. این قله از سمت شمال و غرب به قلل کندوان، سیاه کمر، ماه نو خواست و در نهایت گچ کوه و منطقه تخت سلیمان متصل است.
برای صعود زمستانه این قله می توان از یال جنوبی آن که از گچسر شروع می شود اقدام نمود.
برای فصول دیگر هم مسیر راحت تر دیگری وجود دارد که نقطه شروع آن بین روستای کهنه ده و آزاد بر است که باید از کنار جاده پیمایش را شروع کرد.

شرح مسیر:
برای صعود این قله باید خودرو را در کنار جاده و در مکانی مناسب پارک و از رودخانه اصلی گذر کرد.
سپس باید وارد یک دره فرعی شد و از طریق پاکوب سمت چپ دره و بالای دو آبشار به گوسفندسرا رسید.
کم تر از یک ساعت تا گوسفند سرا راه است.
دو سه تا چشمه در مسیر است که طبق گفته چوپون، بهترین آب آشامیدنیو چشمه سمت راست دره و در مقابل گوسفندسرا دارد که بنده نشانه گذاری نکردم.
بعد از گوسفندسرا بهتره که دقیقا از کف دره صعود کنید( مسیر برگشت ) چون مسیر، پاکوب مشخصی ندارد.
البته راه کف دره، هم باریک و هم شن اسکی است ولی چون راه قله کم است زیاد مشکلی نیست و می توان اقدام به صعود کرد.
در انتهای دره به گردنه و منطقه گچی می رسید که چند تا گودال هم در اون نقطه وجود دارد.
سپس با گردش به چپ یا شمال به قله خواهید رسید.

نکته مهم: مسیر فوق برای زمستون مناسب نیست و بهتره که در زمستان از یال غربی قله یا از یال گچسر صعود کنید.