قله تلخ آب

February 12, 2023
February 2023

near Pādeh, Semnan (Iran)

شنبه مورخ ۲۲ بهمن ۱۴۰۱

قله تلخاب به ارتفاع ۲۳۲۰ متر از قلل شمالی منطقه گرمسار و از جنوبی ترین و انتهایی ترین قلل البرز بوده و عضو سلسله جبال فیروز کوه به شمار می رود.
این قله از سمت جنوب به قله شمشیر کوه متصل بوده و از ویژگی های آن، خاک سرخ و خشک در دامنه این کوه است.
از فراز این قله، سایر قلل این منطقه مثل شمشیر کوه، عمارت، میله سر، قاچلبان، کلرز، چهل تن و هفت میل نمایان هستند.
به دلیل شیب تند و ریزشی و خاک زبر و خشک در اطراف این قله، بهترین مسیر رفت و برگشت طبق ترک است.

شرح مسیر:
برای رسیدن به محل پارک ماشین باید از سمت شمال جاده گرمسار بعد از روستای اداران از طریق یک جاده خاکی بدون نام از جاده اصلی جدا شوید و مسافت زیادی رو داخل این جاده با ماشین بروید تا به محل پارک برسید.
از این نقطه به بعد، هشتاد درصد مسیر از طریق پاکوب عریض و مالرویی است که تا زیر قله تلخاب و گوسفندسرا ادامه دارد.
سپس با انتخاب یکی از یال ها می توان به این قله صعود کرد.

نکات:
۱. مسیر خشک و بدون آب و مناسب زمستان
۲. آنتن دهی نامناسب
۳. جاده خاکی که باید با ماشین برید زیاد مناسب نبوده و پر از سنگ و چاله چوله است لذا بهتره که با ماشین نیسان یا آفرود بروید
۴. مسیر برگشت ترک سر راست تر و دقیق تر است و مسیر رفت در نقاطی به اشتباه پیمایش شده.