قله سیالان-هنیز تا عسل محله

February 3, 2020
February 2020

near ‘Asal Maḩalleh, Māzandarān (Iran)

قله سیالان
افراد شرکت کننده : آقایان 1- سیامک پردلی (سر پرست) 2- نادر منتظریانی( راهنمای برنامه) 3- یعقوب حیدری4- محمد علی خزایی5- بهمن عبدی6- کامیار رستم ابادی(گروه آناهیتا) 7- دکتر شیبت زاده 8- علیرضا حیدری9- مجید لرستانی10- نوذر محمدی11- دکتر فیروزیان(مهمان) 12- دکتر مدرسی13- بابک بهرامیان14-پویا شیرزادی15-محمد رضا کاکایی17-حجت امجدیان 18- محمد داهیم
مقدمه :

قله سیالان ، نام کوهی است که قله آن در مرز استان‌های مازندران و قزوین قرار گرفته‌است. قله سیالان 4185 متر از سطح دریا ارتفاع دارد این کوه از رشته کوههای البرز غربی از جنوب به منطقهٔ رودبار الموت از استان قزوین و از شمال به درهٔ دوهزار از شهرستان تنکابن در مازندران مشرف است. صعود به قله معمولا از دو مسیر انجام میشود .1- مسیر شمالی آن که از جاده ای ۲۰۰۰ در شهسوار(تنکابن) و روستای عسل محله آغاز میشود.2- مسیر سمت جنوبی . جاده الموت قزوین و روستای هنیز می باشد

گزارش برنامه :

روز اول :

چهارشنبه ۲۱/4/ ۹۱ :صبح ساعت 7:15 صبح از جلو بیمارستان دکتر چمران بهمراه تیم کوهنوردی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ازکنگاور به وسیله یک دستگاه مینی بوس و نیسان پیکاپ به سمت قزوین به راه می افتیم.

در ساعت 12:30دقیقه در جاده قزوین الموت قرار داریم و برای نهار به مسجد روستای کاورانه که اولین روستای ابتدای مسیر می باشد می رویم و نهار خوش مزه ای که توسط آشپز زحمت کش تیم آقای خنجری تهیه شده است صرف می شود و ساعت 14 به راه خود ادامه می دهیم . روستاه های زیادی طی شد ولی ما تابلو سمت الموت را نشانه می گیریم و ادامه جاده پر پیچ وخم وشیب دار مسیر طی می شود. بر روی تابلوی کنار جاده معلم کلایه : ۸۰کیلومتر دریاچه اوان : ۸۲ کیلومتر قلعه حسن صباح ۱۰۶ کیلومتر دیده می شود. اما جاده ای بسیار پر پیچ و خم و کوهستانی وآسفالته باریک نا مناسب ولی زیبای ها و مناظر اطراف هر گونه خستگی ای را از تن ما می راند. به رجایی دشت میرسیم در این شهر سوخت بنزین و گازوییل موجود است سوختگیری کرده و ادامه مسیر می دهیم. هوا بسیارعالی است. بعد از عبور از شهر معلم کلایه در یک دو راهی به سمت چپ با عبور از روی پل فلزی روی رودخانه عمیق در قعر دره به روستای گازرخان و قلعه تاریخی حسن صباح می رسیم . در ساعت 7غروب تصمیم به بازدید از این اثرجاودان گرفته می شود.
بااشتیاق بازدیدی یک ساعته از این دژ حسن صباح (خدای الموت ) نمودیم که بسیار جالب و دیدنی بود. در ختان آلوچه و گیلاس زیادی در روستا وجود دارد که مانیز یک جعبه گیلاس خوش مزه با قیمت مناسب خریداری می کنیم.
بلافاصله از گازر خان برگشته وبسوی سه راهی هرانک وارد می شویم ، فرعی سمت چپ بسوی روستای هنیز به فاصله 17 کیلومتر وبعد از عبور از روستاهای آتان و کلایه که داری یک امام زاده نیز بود و از اینجا به بعد جاده بسیار ناهموار بود که غروب ساعت 8:30 به روستای هنیز رسیدیم .
روز دوم :

پنجشنبه ۲۲/4/۹۱ : ساعت 4:30 بیدار می شویم و ساعت 5:15 بنام ایزد منان و روحیه عالی حرکت به طرف پایین روستا با دور زدن از سمت چپ مسجد با چراغ پیشانی آغاز می شود در میان کوچه باغهای روستا در نسیم صبحگاهی با صدای جویبار آب های جاری با احتیاط خود را به پایین روستا وگذر از روی پل چوبی روی رودخانه خود را به دامنه شیب دار روبروی روستای هنیز که در میان دره قرار دارد رساندیم و با گردشی به سمت راست در روی یک جاده مال رو مشخص قرار و با سر قدمهای تند گروه متشکل از 18 کوهنورد مصمم برای صعود و فرودی طولانی به سوی جانپناه رهسپار می شویم.
راه های مالرو بسیاری در ابتدای مسیر وجود دارد که بایستی مسیرهای مالرو سمت چپ را انتخاب کرد. البته ما با بهره گیری از سیستم جی پی اس توسط مسئول فنی برنامه ، همنورد آگاه و توانایمان آقای نادر منتظریان تمام مسیر از روستا تا قله و در ادامه تا تنکابن را باخیالی آسوده طی کردیم .
جانپناه داری بالکن وظرفیت حدود 15 کوهنورد را دارا می باشد. نزدیک جانپناه چشمه آب وجود دارد ولی از اینجا به بعد تا قله آب نیست ولی برف وجود دارد. استراحت کوتاهی کرده وچند عکس گرفتیم . پس از پناهگاه -پاکوب از شیبی تند در سمت راست جانپناه بالا میرود تا در ساعت 10:45 به گردنه ۳۸۷۰ متری بین قله سیالان در شرق و کندیگان در غرب میرسد. اینجا مکان خوبی برای برپایی کمپ میباشد.
ساعت 12:30 به گردنه و کنار کوله هایمان می رسیم وبعد از صرف مقداری تنقلات ،کوله ها رابردوش گرفته و شروع به پایین رفتن از دامنه های شمالی میکنیم .
پس از مدتی راهپیمایی تنگه کمی فراختر میشود. در ارتفاع ۱۸۰۰ متری به پلی میرسیم که ما را به سمت چپ (غرب) رودخانه هدایت میکند. منطقه بسيار زيبا ی گاوخسونك راهم پشت سر می گذاریم ، بعد از گذر از جنگلی حاوی درختان زرشک، سیب و آلو جنگلی به زمین یک دست مسطحی میرسیم، خفته در دل کوه و پر از گلهای رنگارنگ وگیاهان معطر دشت دریا سر كوچك ولي بسيار سبز رنگ با چشمه های جاری زیاد .
در منتهی الیه شمال این دشت تپه کوچکی دیده میشود. کف دشت کلاً باتلاقی بود. از حاشیه سمت چپ (غرب) دشت بطرف شمال پیش میرویم تا به تپه میرسیم. پاکوب را پیدا کرده و از دامنه جنوبی تپه بطرف شرق میرویم. از این مکان دامنه های شمالی سیالان و کندیگان در صورت عدم وجود مه در منطقه بوضوح دیده میشوند.