قله سیاه -بلندترین قله شهرستان سروستان-استان فارس

Photo ofقله سیاه -بلندترین قله شهرستان سروستان-استان فارس Photo ofقله سیاه -بلندترین قله شهرستان سروستان-استان فارس Photo ofقله سیاه -بلندترین قله شهرستان سروستان-استان فارس

March 28, 2022
March 2022

near Īstgāh-e Bāghebānī-ye Mīān Jangal-e Fasā, Fars (Iran)

صعود به قله کوه سیاه سروستان در تاریخ نوزدهم و بیستم اسفند ماه یک هزار و چهارصدتوسط باشگاه کوهنوردی ردپا
شرحی از موقعیت و بافت گیاهی و جانوری کوه سیاه سروستان:
موقعیت:
در شرق جاده خاوران-سروستان رشته کوهی با قلل متعدد قرار گرفته است که از مشهورترین آنها می توان به قله کوه سیاه با ارتفاعی حدود 2859 متر و کوه قلات شاهی و کوه قمپ اشاره کرد.
بافت گیاهی :
بافت گیاهی غالب منطقه شامل درختان بنه ، مورد، ارژن ، کهکم ، سرو کوهی ، گون و انغوزه می باشد که زیبایی خاصی به منطقه داده است.
گونه جانوری:
کوه سیاه شامل گونه های مختلفی از جانوران و پرندگان از قبیل میش ، کل ، بز ، پلنگ ، گرگ ، خرگوش ، گراز ، چوله ، کبک ، عقاب ، کلاغ ، تیهو و شاهین می باشد.
گزارش صعود به قله کوه سیاه:
بعداز ظهر نوزدهم اسفند ماه ساعت 16 بعد از حضورپیدا کردن همه دوستان در میدان معلم شیراز به سمت سروستان حرکت کردیم و در آنجا با ملحق شدن سه تن از همنوردان به گروه در شهر زیبای سروستان راهی محیط بانی جاده سروستان-خاوران شدیم و در محیط بانی اطراق و شام را در کنار همنوردان در جمعی گرم و صمیمی صرف کردیم و بعد از گپ و گفت و صحبت و هماهنگی راجع به برنامه فردا و جمع کردن وسایل و تفکیک انها برای برنامه فردا اماده استراحت شدیم .
ساعت چهار و نیم صبح از خواب بیدار شدیم ، بعد از تهیه و صرف صبحانه درکنار دوستان ، در ساعت 5:15 دقیقه محیط بانی را ترک و با وسیله نقلیه حرکت کردیم و بعد از طی جاده ای خاکی و ناهموار حدود چهار و نیم کیلومتر که اغلب افراد بومی و محلی و عشایر از آن استفاده میکنند حدود ساعت 5:45 به ابتدای مسیر رسیدیم و با نظم همیشگی شروع به نرمش و گرم کردن کردیم و راهی مسیر شدیم ، هوا ابری بود و گهگاهی بادهای شدید میوزید ، پس از حدود یک ساعت پیمایش در ساعت 6:45 دقیقه به چشمه ای پوشیده از درختان مورد و نیزارهای بلند رسیدیم و دوستان پس از کمی استراحت و استفاده از آب گوارای چشمه به ادامه مسیر پرداختیم. گهگاهی در میانه های مسیر استراحت هایی کوتاه جهت نوشیدن آب و تنقلات داشتیم ، پس طی کردن قسمتی از مسیری ریزالی که در پیش رو قرارداشت به بخش هایی از مسیر رسیدیم که نیاز به دست به سنگهای متعدد و دقت در پیمایش داشت که پس از پشت سر نهادن آنها در مسیر خط الراسی قرار گرفتیم و پس از طی قسمتی از مسیر در ساعت 10 جهت خوردن میان وعده ایستادیم و در پناه درختان کهکم و بنه و ارژن نشستیم تا از گزند بادهای شدید در امان باشیم ، پس از گذشت بیست دقیقه یعنی ساعت 10:20 از مجاورت قله قلات شاهی رد شدیم و به مسیر خود ادامه دادیم و در طول مسیر در سمت شرق نمایی از خرمن کوه (خرمن کوه در مجاورت پلیس راه فسا و روستایی به نام کچویه قراردارد) از دورخودنمایی میکرد و رخ زیبایی از خود نشان میداد. پس از رد شدن از پستی و بلندی ها و صعود و فرود های متعدد در ساعت 12:53 به قله کوه سیاه رسیدیم و پس از خواندن سرود ملی و تبریک گفتن به همنوردان و استراحتی کوتاه راهی مسیر بازگشت شدیم و مجددا بعد از پشت سر گذاشتن همان پستی و بلندی ها و صعود و فرود های متعدد در ساعت 15 مجددا از مجاورت قله قلات شاهی گذر کردیم و برای خروج از خط الراس به قسمت ریزال وارد شدیم که ناهار را در همان ابتدای ریزال در ساعت 15:50 صرف کردیم و بعد از حدود 20 دقیقه استراحت به فرود خود در ریزال ادامه دادیم و پس از اتمام ریزال و کمی استراحت و نوشیدن آب به مسیر خود به سمت چشمه موردی ادامه دادیم. در ساعت 18:30 به چشمه موردی رسیدیم و پس از کمی استراحت و برداشتن آب از چشمه و نصب هدلامپ های خود به سمت پایین کوه و محل پارک وسایل نقلیه راهی شدیم ، در ساعت 19 به محل مذکور رسیدیم و پس از طی پیمایشی حدود 18 کیلومتر مشغول سرد کردن طبق نظم همیشگی شدیم و پس از تبریک گفتن به دوستان و همنوران بخاطر همکاری و همبستگی گروهی سوار خودروها شدیم و در ساعت 19:40 دقیقه و طی مسافت جاده خاکی به طول حدود چهار و نیم کیلومتر به محیط بانی رسیدیم و بعد از جمع کردن وسایل به سمت سروستان حرکت کردیم و به خرید کمی سوغاتی پرداختیم و پس از خداحافظی با دوستانی که در این سفر از سروستان ما را همراهی کرده بودند به سمت شیراز حرکت کردیم و حدود ساعت 21:30 به میدان معلم رسیدیم ، این سفر نیز به خوبی و خوشی به پایان رسید.