قله سوزچال خط الراس دوبرار - جاده لاسم جاده هراز آمل

Photo ofقله سوزچال خط الراس دوبرار - جاده لاسم جاده هراز آمل Photo ofقله سوزچال خط الراس دوبرار - جاده لاسم جاده هراز آمل Photo ofقله سوزچال خط الراس دوبرار - جاده لاسم جاده هراز آمل

January 21, 2019
September 2018

near Lāsem, Māzandarān (Iran)

قله های سر به فلک کشیده دوبرار همچون سربازار دیو سپید یک به یک در برابر رخ جنوب شرقی دماوند صف کشیده اند و طولانی ترین پیمایش خط الراسی کوه های ایران را به کوهنوردان هدیه کرده اند. ما اما در واپسین آدینه شهریور 97 عزم پیمایشی یک روزه به مقصد قله سوزچال یکی از قله های دوبرارنمودیم. قله ای با ارتفاع حدودی 4065 متری که کمتر مورد توجه قرار گرفته اما شیب زیادش می تواند چالشی باشد
برای رسیدن به ابتدای مسیر پیمایش سوزچال باید از روستای لاسم گذشت. جاده فرعی لاسم که جاده ای آسفالته و مناسب است هراز را به فیروزکوه می رساند. این روستای ییلاقی بسیار زیبا از توابع شهرستان آمل بوده و مسیر صعود چندین قله خط الراس دوبرار از جمله دوبرارها و انکمارها از همین روستا می گذرد
با گذشتن از روستای لاسم و پس از سه کیلومتر به ابتدای جاده خاکی می رسیم که بیش از یک کیلومتر ادامه دارد اما ما همان ابتدای جاده خاکی خودرو را پارک کرده و پیمایش را غاز نمودیم چرا که مطمین نبودیم مینیبوس می تواند آن مسیر را بپیماید یا نه
ساعت 5 صبح پیمایش را آغاز کردیم و پس از پیمودن دو و نیم کیلومتر مسیر هموار اولیه و پس از یک ساعت به ابتدای شیب رسیدیم. همچنین پس از طی مسافت 4 کیلومتر و حدود ساعت 7 مشغول صرف صبحانه شدیم. در ادامه اما از مسیر پاکوب کمی خارج شدیم و مجبور گشتیم شیب بسیار تندی را که شنریزه ای بود با سختی بپیماییم. البته در مسیر یرگشت دیگر از آنجا فرود نیامدیم و مسیر را اصلاح نمودیم. در ادامه به منطقه ای صاف و نسبتا سرسبز رسیدیم که می تواند جای مناسبی برای اردوگاه نیز باشد. پس از کمی استراحت ادامه مسیر را پی گرفتیم و حدود ظهر به ابتدای تیغه های منتهی به قله رسیدیم. البته مسیر مناسبی پشت تیغه ها وجود دارد که پیمودنش راحت است
در نهایت در ساعت 13 و پس از 7 کیلومتر پیمایش به قله سوزچال دست یافتیم و مشغول لذت بردن از مناظر زیبای دوبرار و لاسم و دماوند شدیم و عکس یادگاری گرفتیم
در برگشت اما با دقت زیادی مسیر پاکوب را پیش گرفتیم و در محل استراحتی که پیشتر از آن یاد شد ناهار میل کردیم و ادامه مسیر فرود را پی گرفتیم. تا ساعت 18 دیگر وارد مسیر هموار شده بودیم و ساعت 19 ابتدای جاده فرعی جایی که خودرو پارک شده بود سوار شدیم و به سمت تهران باز گشتیم
نکته 1 : مسیر ارائه شده با جی پی ای گارمین مدل 64 اس ثبت گردیده است
نکته 2 : مسیر برگشت دقت بیشتری داشته و انطباق کاملی با مسیر پاکوب دارد که برای صعود هم مناسب تر است پس بهتر است تنها از مسیر برگشت این فایل برای مسیریابی استفاده شود

جاده لاسم آسفالت است و ما در ابتدای جاده خاکی فرعی پارک کردیم هر چند امکان پیمودن جاده خاکی با خودرو نیز وجود دارد

ابتدای جاده خاکی

انگمار 1

انگمار 2

تیغه

خروجی جاده آسفالت لاسم

دقت شود در مسیر صعود از سمت چپ و از روی یال به سمت علفزار (درست مانند مسیر برگشت) گذر شود

روستای زیار

روستای لاسم

لاسم روستایی ییلاقی و زیبا از توابع شهرستان آمل است و مسجد و مغازه در آن وجود دارد

زمین صاف

شیب تند

شیب تند شن اسکی (مسیر صعود در این محدوده اشتباه است، از مسیر برگشت استفاده شود)

صبحانه

برای زمستون مناسبه؟

• Photo of بهادر
    بهادر Jan 18, 2022

درود. من زمستان نرفتم و مسیر زمستانه ای هم اگر داشته باشه بلد نیستم.