قله سره توکچه به بیدچه شبانه

July 20, 2015
July 2015

near Cham, Isfahan (Iran)

نام برنامه:صعود به قله سره نایین-خط الراس
تاریخ برنامه:بیست وششم تیرماه ۹۴
سرپرست برنامه:اقای مهدی پاکسرشت نایینی
مسئول فنی:اقای علیرضا فردوسی زاده نایینی
گزارش نویس:امیرحسین حسینیان نایینی
نفرات شرکت کننده در این برنامه:مهدی پاکسرشت نایینی،علیرضا فردوسی زاده نایینی(جلودار)،داوود بهزادی(عقب دار)،احسان ورپایی،امیرحسین حسینیان نایینی،سجاد قاسمی،امیر
نوع برنامه:کوهنوردی نیمه سنگین
مدت برنامه:یک روزه(شبانه)
نوع مسیر:پاکوب،شن اسکی،دست به سنگ(درگیری نسبتا کم با صخره)
شاخصه‌های جغرافیایی برنامه

۱-انگیزه۲-دقت و حوصله(احتیاط)۳-مسئولیت پذیری۴-تلاش برای حفظ محیط کوهستان
ابزارهای فنی وکاربردی:
۱-کوله استاندارد۲-کفش مناسب کوهنوردی۳-هد لامپ۴-کیسه خواب
۵-قطب نما وGPS(فقط برای سرپرست گروه)

با توجه به برنامه ریزی از قبل انجام شده ی هیئت کوهنوردی شهرستان نایین و همچنین اعلام آمادگی دوستان همنورد به سرپرست برنامه از یک روز قبل از برنامه، به اتفاق اعضاء شرکت کننده ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه روز پنجشنبه مورخ ۹۴/۴/۲۶ میدان امام خمینی نایین را با دو دستگاه اتومبیل به مقصد روستای توکچه ترک نموده و در ساعت ۱۸:۲۰ دقیقه به مقصد رسیدیم
دوستان همنورد پس از مجهز شدن به وسایل مورد نیاز و انجام حرکات نرمشی کار خود را در ساعت ۱۸:۴۰ دقیقه از ابتدای خط الراس سره آغاز نموده و همگی پس از یک ساعت کوه پیمایی اولیه به محل مناسب برای شب مانی(استراحتگاه) رسیدیم
قابل ذکر است که در طی این مسیر یک ساعته یک اتفاق زیبا که البته انتظار آن میرفت، رخ داد و آن خیره شدن و بهت زدن اعضای گروه بود که در مابین سکوت یک دقیقه ای در مکانی که همنورد عزیزمان مجید امینی نائینی دچار سانحه سقوط گردید انجام شد.که توصیف حس و حال دوستان در آن لحظه در کلام نمی گنجد.

و اما به دنبال یک توقف ۱۵ دقیقه ای در استراحتگاه، جهت سهولت در صعود کوله های خود را سبک نموده و به راه خود ادامه دادیم.
بانظر سرپرست گروه در ساعت ۲۰:۳۰ توقف ۱۵ دقیقه ای داشتیم. در کنار منظره دلنشین غروب آفتاب عده ای از همنوردان افطار نموده و گلویی تازه کردن و سپس پیمایش خط الراس را دنبال نمودیم.
پس از یک کوهنوردی نفس گیر روی یال های متعددی از خط الراس و فتح قله های فرعی در ساعت ۲۲:۱۰ دقیقه صعود به قله سره محقق گردید.
کل زمان صعود به قله در مدت زمان ۴ ساعت و ۱۵ دقیقه به طول انجامید بعد از یک توقف ۲۰ دقیقه ای به همراه گروه، فرود از قله روی همان یال های قبلی صورت گرفت.
در مسیر برگشت چند دقیقه ای را به تماشای آسمان کویر، صور فلکی و دریایی از ستارگان که در کمتر جایی دیدن آنها امکانپذیر می باشد نشستیم و سپس به مسیر خود ادامه دادیم به گونه ای که در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد به محل شب مانی رسیدیم.
بعد از عملیات سرد کردن و نوشیدن چای و صرف شام گروه خود را برای خوابیدن آماده کردیم نکته جالب اینکه اسکان در مابین کوه ها در دل شب، صدای چشمه آب و مهمتر از همه همبستگی و حال خوش بین همنوردان، شب خاطره انگیزی را برای ما رقم زد.
به همراه گروه ساعت ۲ به خواب رفته و ساعت ۷ صبح بیدار شدیم بعد از صرف صبحانه ساعت ۸ به محل استقرار ماشین ها در پایین کوه حرکت کرده و ساعت ۹ به سمت نایین رهسپار گشتیم در بین راه دو تن از همنوردان اصفهانی به قصد بازگشت به اصفهان از ما جدا شده و به این ترتیب با رسیدن به شهر نایین در ساعت ۹:۳۰ برنامه به اتمام رسید.

نکات خاص و قابل توجه برنامه

1. آموزشهای مسئول فنی برنامه در مورد اصول صحیح کوهنوردی و همچنین آشنایی دادن در مورد صور فلکی در شب کویری
2.مسئولیت پذیری بیش از حد سرپرست گروه به منظور پیدا کردن یال های حرکتی مطمئن تر در کوه برای سهولت در کوهنوردی مابقی اعضاء گروه