قله سماموس از جواهرده

July 22, 2018
June 2018

near Hotel-e Javāher, Māzandarān (Iran)

برای صعود به بام گیلان از مسیر جاده چالوس خود را به رامسر رساندیم و راهی جاده زیبا و جنگلی جواهرده شدیم اما صد حیف که سحرگاه بود و زمین تاریک و در نتیجه از دیدن زیبایی ها در مسیر رفت باز ماندیم. با گذشتن از ییلاق جواهرده به ورودی منطقه نظامی پدافند هوایی رسیدیم و اندکی درنگ کردیم تا افسر منطقه از خواب سحرگاهی بیدار گردد و مجوز عبور ما صادر شود. بسیاری از اینجای مسیر را از راه دره طی می کنند اما ما با توجه به تعداد زیاد افراد گروه که به چهل و پنج تن می رسید تصمیم گرفتیم از راه جاده خاکی خود را به نزدیکی معدن برسانیم
با رسیدن به معدن پیاده شدیم و در هوای خوبی که دیگر کاملا روشن شده بود پیمایش را آغاز نمودیم
متاسفانه این کوه با جاده ای که تا بیخ چکادش کشیده شده از زیبایی افتاده و جای ناخن های عظیم بولدوزور های معدن بر پیکرش خشک شده بود. به هر حال تا زیر یال اصلی را از راه جاده معدن گذشتیم و با رسیدن به پای یال اصلی، برف کوبان قدم در شیب کوه گذاشتیم و خود را بر روی یال رساندیم و باقی مسیر را تا خود قله پیمودیم
بر روی قله جانپناهی قرار دارد و نشانی از یک امامزاده نیز هست که ظاهرا در اصل یکی از شاهزادگان کیایی لاهیجان است. به هر روی در هوای خوب قله دقایقی را استراحت کردیم و عکس گرفتیم و راهی مسیر بازگشت شدیم و به محل پارک خودرو بر گشتیم

نکته : مسیر ارائه شده با دستگاه جی پی اس گارمین مدل 64 اس ثبت گردیده است

نکته دو: مسیر ارائه شده از ورودی منطقه نظامی پدافند آغاز می گردد که تا محل معدن با خودرو پیموده شده و بقیه مسیر از محل پارکینگ معدن به قله و برگشت تا همان پارکینگ ثبت گردیده است

در صورت تمایل به شرکت در برنامه های هفتگی باشگاه توچال و یا شرکت در کلاس های آموزشی مسیریابی در کوهستان با اینجانب بهادر ساکت تبار، سرپرست باشگاه توچال از طریق تلگرام زیر در ارتباط باشید
@BahadorS

معدن

ورودی محدوده نظامی پدافند

پارکینگ - آغاز پیمایش

جاده خاکی معدن جاده ای نسبتا مناسب است که وسایل نقلیه عمومی هم می توانند از آن گذر کنند