قله سکه نو و قله هزارلا از وارنگه رود

Photo ofقله سکه نو و قله هزارلا از وارنگه رود Photo ofقله سکه نو و قله هزارلا از وارنگه رود Photo ofقله سکه نو و قله هزارلا از وارنگه رود

June 4, 2023
June 2023

near Vārangeh Rūd, Alborz Province (Iran)

جمعه مورخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲

قله سکه نو یا سینو به ارتفاع تقریبی ۳۹۰۰ متر از قلل ناحیه سوم البرز مرکزی و واقع در استان البرز جاده چالوس بوده و بر روی خط الراس هرزه کوه واقع است.
قله های این خط الراس از غرب به شرق عبارتند از:
سکه نو، سه چال، شیورکش، نوسوم بویدر، دالکولی، بند دالکولی، فراخ نو، خرسچال، هرزه کوه ( که از هرزه کوه، خط الراس، ۲ شاخه می شود و یکی به سمت قله برج و دیگری به سمت سرکچال۳ می رود)

این قله از سمت غرب به روستای وارنگه رود و از جنوب به روستای ولایت رود مشرف بوده و از سمت شرق به قله سه چال و از سمت شمال به قله هزارلا متصل است و همچنین بسیاری از قلل مهم البرز مثل آزادکوه، خلنو، توچال، سیچال، هفت خان، علم کوه و... از فراز این قله نمایان هستند.

مسیر های صعود به قله سکه نو:
۱.اصلی ترین مسیر از وارنگه رود ( طبق مسیر رفت ترک)
۲. وارنگه رود_ دره واشکستون _ یال شمالی- قله ( طبق مسیر فرود)
۳. روستای ولایت رود
۴. دیزین_ قله سه چال_ سکه نو

شرح مسیر:
با رسیدن به روستای وارنگه رود باید در همان اول روستا، ماشینو پارک کنید و از سمت راست یا شرق روستا وارد یک جاده خاکی بشوید.
با ادامه دادن این راه خاکی تا انتها به دکل بالای روستا و ابتدای یال صعود می رسید.
از این نقطه تا خود قله، مسیر بر روی یال بوده و دارای پاکوب مشخص است و البته در دو جا صخره وجود دارد که اولی با یک دست به سنگ ساده و دومی از پاکوب سمت راست، قابل صعود هستند.
در بعضی نقاط هم برای میانبر باید از سمت راست یال حرکت کرد ولی از روی خود یال هم مناسب پیمایش است.
صعود قله سکه نو تقریبا ۵ ساعت زمان می خواد و برای ادامه مسیر به سمت قله هزارلا می تونید از یال شمالی سکه نو به سمت شمال فرود داشته باشید ( مسیر اصلی) یا اگه یخچال و چاله برف زیادی وجود داشت مثل ما عمل کنید یعنی برگردید عقب و در مکان ذکر شده در ترک از خط الراس جدا شوید.
در هر ۲ حالت، پاکوب وجود داشته و مشکلی در فرود نیست.
با رسیدن به گردنه بین سکه نو و هزارلا باید مسیر یال جنوبی هزارلا رو پیش بگیرید که برای میانبر می تونید از سمت چپ، نقاط پر شیب رو تراورس کنید که این طوری بهتر هستش و زمان کم تری نیازه.

مسیر فرود:
بهترین مسیر فرود از طریق دره جنوبی هزارلا هستش که هم پاکوب دارد و هم زیبا و سر سبز است.
برای رسیدن به این دره باید از قله هزارلا مستقیما به سمت جنوب فرودی داشته باشید که در این قسمت، پاکوبی وجود ندارد.
بعد از رسیدن به نقاط کم شیب دره با گردش به سمت راست به یک کلبه می رسید که از این نقطه تا پایین کوه پاکوب وجود داشته و با گذر از کنار دو گوسفندسرا و ۳ چشمه به راه باغی و سپس پایین کوه هدایت می شوید.

نکات:
۱. ۳ چشمه در مسیر هست که هر ۳ تا در مسیر فرود هستند لذا در مسیر صعود، آب به همراه داشته باشید
۲. آنتن دهی در نقاط بلند و باز وجود دارد
۳. صخره اول از سمت چپ هم امکان عبور دارد
۴. در سمت راست نقاط سنگی ذکر شده در ترک، پاکوب وجود دارد
۵. قله سکه نو فاقد تابلو بود

شروع

ابتدای یال صعود و بالای دکل

صعود صخره اول از چپ ( مستقیما هم میشه)

پایان شیب و نمایان شدن مناظر

نقاط سنگی ( پاکوب از راست)