قله سکه نو (سینو) و قله هزارلا از وارنگه رود

Photo ofقله سکه نو (سینو) و قله هزارلا از وارنگه رود Photo ofقله سکه نو (سینو) و قله هزارلا از وارنگه رود Photo ofقله سکه نو (سینو) و قله هزارلا از وارنگه رود

June 4, 2023
June 2023

near Vārangeh Rūd, Alborz Province (Iran)

"گروه کوهنوردی و طبیعت‌گردی آلفا"
🗓تاریخ صعود: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
🌤وضعیت آب و هوا: غالبا آفتابی
🌬سرعت وزش باد: ۱۷ تا ۴۷
🌡دمای حسی: ۶ تا ۱۵

به همراه یک همنورد راس ساعت ۰۳:۴۵ بامداد از پای کار راهی مسیر شدیم،شیب نسبتا تند از اوایل کار اجازه گرم کردن نداد،یخچال‌‌های بزرگ تا برفچال‌های کوچک در کوهستان دلبری می‌کردند،وزش باد ملایم در اوایل سپیده دم خنکای یخچال‌های را بر روی صورتمان نوازش می‌داد؛
حقیقتا هوا نسبت به این تایم از سال و با توجه به گرمی بی سابقه بسیار لذت بخش بود؛
آواز بلبل‌های کوهی و سینه سرخ موسیقی طبیعت را در اوج سکوت نواخته بودند،سکه نو و هزارلا از یک مسیر صعود باید یکی را انتخاب کرد اما با کمی زمانبندی و تقسیم انرژی می‌توان به هر دو قله صعود کرد؛پس از گذر کردن از گردنه حالا شیب کمتر شده اما بده بستان‌های پی در پی که تا آخرین لحظه قله را پنهان کرده‌ بر سر راه قرار دارند؛نمای کم نظیری از قلل اطراف،چال گردن،سه چال،آزاد کوه،کمان کوه،سرماهو و ... خاص بودن مسیر و مناظر اطراف را یکبار دیگر به رخ می‌کشد؛
چالش چندانی در مسیر قرار ندارد و با یک کوله و تجهیزات مناسب می‌توان از مسیر لذت برد،وزش باد بر روی یال شدت بالایی پیدا کرده بود اما با توجه به سردی هوا و رطوبت بدن امکان توقف بالای ۱ دقیقه را نداشتیم و سرانجام ساعت ۰۹:۴۵ بر فراز قله سکه نو ایستادیم،تابلوی قله مفقود شده بود و پس از چند عکس یادگاری زمان را غنیمت شمردیم و راهی خط الراس هزارلا شدیم؛
از یخچال بزرگ ظلع شمالی قله به پایین سرازیر شدیم حدود ۳۷۰ متر ارتفاع کم کردیم و زیر گردنه هزارلا که تپه مانند و با شیب ملایم است در مسیر خود ادامه دادیم،و راس ساعت ۱۱:۴۵ به قله هزارلا رسیدیم؛
روی قله با وجود باد شدید دو ساعتی را خوابیدیم و مسیر برگشت را در پیش گرفتیم؛
از اینجا گیاهان رنگ و بوی دیگری گرفتند و گل‌هایی همچون؛
سوزن چوپان،شوید وحشی،ترشک،آویشن کوهی،پونه و ... نمایان شدند؛
در مسیر رفت به قله سکه نو و هزارلا چشمه پیدا نشد و بهتر است حداقل نفری دو لیتر آب به همراه داشته باشید،در مسیر برگشت یک چشمه پر آب مربوط به مالگه روستاییان ثبت شد و یک چشمه کم آب دیگر هم ثبت شد که قابل استفاده است؛
سرسبزی و زیبایی دره بی مثال بود از دور شبیه به تابلوهای نقاشی کاموایی بود که در نوع خود عرض اندام می‌کرد؛
مسیر با دقت و دقیق ثبت و ضبط شد و پوینت‌های کاربردی در تمامی مسیر جهت آشنایی بهتر برای صعود راحت‌تر گذاشته شد؛

پیروز و موفق باشید در پناه حق

برای پارک چند خودرو قبل و بعد از دوربین امکانپذیر است

با کمی دست به سنگ آسان صخره را در جهت راست سوار شوید و به پاکوب نرم زیر گردنه در مسیر خود ادامه دهید