قله شيركوه

May 11, 2015
May 2015

•   4.2 2 Reviews

near Lordbānīān, Yazd (Iran)

Viewed 1982 times, downloaded 80 times

قله شیرکوه با ارتفاعی حدود 4070 متر بلند ترین قله استان یزد است. وجه تسمیه آن نیز ظاهرا به این دلیل است که از دور مانند یک شیر خوابیده است. این کوه حوالی روستای ده بالا از توابع شهرستان تفت و در فاصله 45 کیلومتری شهر یزد قرار دارد. قله زیبای برفخانه نیز در نزدیکی شیرکوه قرار دارد که پای کار آن روستای طزرجان در نزدیکی ده بالاست.
همراه با گروه کوهنوردی همت شمیران از تهران با اتوبوس به سمت یزد براه افتادیم . صبح زود با رسیدن به یزد و ملاقات با اقای مرتضی عطری که از هیمالیا نوردان خوب کشورمان است با مینی بوسی به سمت ده بالا حرکت کردیم . ابتدای مسیر محله یا روستای شیخ علیشاه است. از آخرین نقطه آسفالت که از مینی بوس پیاده شدیم حرکتمان را آغاز می کنیم . ساعت 8:15 صبح است. ارتفاع در پای مسیر حدود 2500 متر است.
بعد از دو کیلومتر طی مسیر کم شیب به محلی بنام صفیل آباد می رسیم که زیر درختانش محل مناسبی برای صرف صبحانه است. ارتفاع حدودا 2800 متر است.
بعد از صفیل آباد کمی شیب بیشتر میشود تا جایی که به دیواره ای زیبا می رسیم. تراورس از پاکوب زیر دیواره و جلو رفتن اما بدون کلاه سنگ نوردی که فراموشمان شده بود!
دیواره ها که تمام می شود به آن طرف دره می رویم و از مسیری سنگلاخ عبور می کنیم ( بدون دست به سنگ) و جلو می رویم تا به چشمه ای می رسیم. اینجا دره آوریز است. آبی به سر و رو زده و ادامه می دهیم( ارتفاع 3120 متر).
کمی بالاتر دره ای سمت راست ماست که باید پیچیده و وارد آن شویم. این دره که نامش دره نجیب است خیلی هم نجیب نیست چون شیب زیادی دارد. در حقیقت پر شیب ترین قسمت مسیر همین جاست!
دره نجیب که تمام می شود دوباره مسیر کم شیب شده و حالت تراورس به خود می گیرد. این بار اما از بالای صخر ها.
میرویم تا حدود ساعت 12 و در ارتفاع 3550 متری به پناهگاه می رسیم، پناهگاهی که چندین اتاق داشته و برای اقامت افراد زیادی جا دارد. تا حالا مجموعا حدود 5 کیلومتر مسیر طی شده است. از اینجا دکلی که بر روی قله قرار دارد مشخص است.
مسیر پناهگاه تا قله ( جانپناه دیگری نیز بر روی قله وجود دارد) حدود 4.2 کیلومتر و کم شیب است. بر روی قله نمادی کتاب شکل قرا ر دارد که بر روی آن حک شده:
"فَاللّهُ خَيْرٌ حافِظاً وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمينَ."

قله

Alireza J Aug 2, 2015

• Photo of hossein safaei
    hossein safaei Oct 24, 2015

A beautiful mountain hiking in central of Iran, but not in hot seasons.