قله شاهوار بام استان سمنـان

September 11, 2017
September 2017

near Nokārman, Semnān (Iran)

قله شاهوار بلندترين قله البرز شرقي و بلندترين قله و بام استان سمنان است واين كوه مرز طبيعي بين دو استان سمنان و گلستان مي باشد كه در نزديكي شهر شاهرود و در فاصله 25 كيلومتری (هوايي) شمال غربي اين شهر قرار گرفته است
معمولا كوهنوردان از سه جهت جنوب ، غرب و شمال اين كوه را صعود ميكنند
مسير جنوبي از كنار روستاي نكارمن آغاز ميشود وطول مسير كوهپيمايي تا قله در حدود 11 كيلومتر مي باشد
مسير غربي از كنار روستاي تاش عليا شروع ميگردد كه اين روستا در 44 كيلومتري شهر شاهرود قرار دارد مسافت اين روستا تا قله در حدود 12 كيلومتر است البته قابل ذكر است باتوجه باينكه مسير صعود به قله شاهوار از كنار معدن بوكسيت ميگذرد جاده خاكي مناسبي بعد از روستا تا معدن بوكسيت وجود دارد كه ميتوان 8 كيلومتر از اين مسير رابا ماشين تا معدن رفت و بخاطر اين موضوع صعود به شاهوار از اين مسير بسيار ساده و بدون مشكل است
ومسير شمالي هم از كنار روستاي سياه مرزكوه آغاز ميگردد
تِرك فوق دومسير جنوبي و غربي اين كوه را شامل ميشود كه از روستاي نكارمن شروع و با صعود قله شاهوار تا روستاي تاش عليا به مسافت 23 كيلومتر امتداد دارد
قابل ذكرست كه طبق آزمايشي كه انجام گرفت ارتفاع روبرويي كه در شمال نقطه اي كه در حال حاضر با تابلو بعنوان قله مشخص شده است در حدود ده متر بلندتر بود وبنظر ميرسد كه مكان تابلو بايد به اين نقطه منتقل شود ودر ترك فوق اين نقطه مارك گرديد
درمورد خط دهي موبايل هم در بيشتر قسمتها خط دهي موبايل در سطح خوبي قرار داشت
از پوشش گياهي متفاوت اين كوه مي توان به درخت و درختچه هاي زرشك و سرو كوهي اشاره كرد كه بيشتر معابر كوهستاني اين كوه بخصوص در جبهه جنوبي كوه در دره نكارمن را پر كرده بودند
از فراز قله اين كوه چشم انداز هاي كم نظير و فوق العاده اي را مي توان شاهد بود زيرا كوه شاهوار مانند سد بزرگي جلوي آب و هوايي مرطوب شمال را گرفته و باعث بوجود آمده دو اقليم آب هواي مرطوب و باراني در شمال و خشك و كويري در جنوب كوه شده است كه در نوع خود بي نظير است
از نقاط زيبا و ديدني قابل ذكر اين كوهستان ميتوان به آبشار گراب در كنار روستاي مجن اشاره كرد كه در 38 كيلومتري شمال غربي شهر شاهرود در دامنه كوه شاهوار قرار گرفته كه بارسيدن به روستاي مجن بايد جاده خاكي 8 كيلومتري بعد از روستا را تا سدمخزني مجن طي نمود تا به يال آبشار گراب رسيد
بیستم شهریورماه 1396

• Photo of abbas.poorjandi
    abbas.poorjandi Aug 6, 2018

.اطلاعات خوبی گذاشتید
    من مخوام این مسیرو با اطلاعات شما برم.
    البته قبل هم رفتم اما به قله نرسیدم و برگشتم به دلیل شرایط جوی.رگبار و رعدوبرق.
    از مسیر و عکسهایی که گذاشتید ممنون.