قله شاه دژ (کرج)

September 5, 2022
September 2022

near Sījān, Alborz Province (Iran)

دوشنبه تاریخ 1401/06/14
هوای صاف و آفتابی با دمای 13 تا 24 درجه
وزش باد 14 تا 43 کیلومتر بر ساعت

برنامه در وسط هفته اجرا شد و تمامی هدف این برنامه چالش و هیجان بود.
به همراه یک همنورد ساعت 06:25 راهی مسیر قله شدیم.
ابتدای کار یک شیب سنگین و سپس گردنه و دست به سنگ‌های ریز تا به انتهای دره،اینجا دو سیم بکسل نسبتا باریک وجود دارد که هردو بصورت مرحله‌ای شما را به صخره‌ها می‌رساند،جهت اطمینان خاطر همنوردان بالا رفتن بدون استفاده از سیم بکسل هم امکانپذیر اما ریسکی است و ما طبق قرارمان از ابزار استفاده نکردیم.
پس از مسیر‌های پر پیچ و خم که البته سنگ‌چین‌ها و فلش‌های سفید رنگ مسیر را نشان می‌دادند؛
حدود ساعت 09:15 دقیقه به قله غربی رسیدیم و پس از 15 دقیقه استراحت و صرف صبحانه راهی مسیر تیغه‌ها شدیم،مسیر قله غربی تا هرم پیش رو چالشی و پرتگاهی بود
پس از اولین هرم کار مشکل‌تر شد و پیدا کردن مسیر دیگر با Gps عملا غیرممکن شد (بنده دو ترک متفاوت از مسیر داشتم) ولی روی تیغه،دست به سنگ و صخره نوردی کاربردی ندارد جهت اطلاع.
پس به قوه مسیریابی خود مراجعه کردیم؛
کار بسیار ریسکی شده بود،جایی که نقطه‌ای هم نمی‌توان اشتباه کرد.
پس از عبور از دومین هرم که منتهی به قله اصلی بود،سختی فراتر از حد تصورمان شد،گذرگاه خطرناک با سه شکاف کم عرض که حتی قابل حدس نبود کدام راه صحیح است؛
ساعت 14:10 شده بود و تایم زیادی نداشتیم و پس از بررسی و آنالیز مسیر پیش رو تصمیم به برگشت گرفتیم تا در شرایطی بهتر با ذهنیت آماده‌تر اقدام به صعود مجدد و اتمام مسیر خط الراس کنیم...

نکته‌های قابل توجه:
چشمه ای در مسیر یافت نشد و ما نفری 3 لیتر آب همراه خود بردیم.
صعود از این مسیر بدون آشنایی با اصول سنگنوردی و صخره غیرممکن است.
اگر فوبیای ارتفاع دارید به هیچ عنوان توی این مسیر قدم نذار همنورد.
بنده تجربه تیغه‌های ژاندارک و مسیر تیغه‌های کول جنو را دارم اما شاه دژ در نوع خود بسیار پیچیده و پر مخاطره بود.