قله سبلان از شابيل

August 1, 2020
July 2020

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

قله سبلان با ارتفاع ۴۸۱۱ متر سومین قله بلند ایران است.
سبلان به زبان ترکی ساوالان یا گیرنده پیام وحی می باشد و بنا بر برخي نقل قول ها این نام را به این خاطر برآن نهاده اند که سالها حضرت زرتشت در این کوه مشغول عبادت درکنار سنگی که به سنگ محراب مشهور است بوده است ، مکان این سنگ در نزدیکی قله می باشد که مارک گردیده است کوه سبلان یک آتشفشان خاموش است که دهانه آن پر است از برف ویخ که در فصول گرم سال این برف ویخ آب گردیده وتبدیل به یک دریاچه کوچک می گردد که در نوع خود بسیار بی نظیر است.
دریاچه سبلان با ارتفاع ۴۷۸۵ متر یکی از بلندترین دریاچه های دنیاست.
در اين صعود همراه با همنوردان عزيز آقايان دكتر نعمتي، دكتر فرجاد، مسعود ركاب و آرش جليلي روز پنج شنبه ٩ مرداد ٩٩ از كرمانشاه تا شابيل با سواری شخصی و از شابيل با يك سواري هيجان انگيز با یک لندرور اجاره ای در يك هواي مه آلود تا پناهگاه كه در ارتفاع ۳۷۰۰ متری است رفتیم، بعد از برپایی چادر ها برای مشاهده مسیر صعود و تا حدودی عادت به فشار هوا دقایقی در مسیر صعود بالا رفتیم و به دلیل غروب هوا به چادرها برگشتیم ، بعد از صرف شام و آماده سازی کوله ها در هوای سرد چند ساعتی رو استراحت کردیم، صبح زود ساعت ۴و‌نیم (١٠ مرداد)بیدار شدیم ولی بعد از آماده شدن همنوردان ساعت ۵ و ٤٥ دقيقه صعود رو شروع كرديم با توجه به فصل و اينكه روز جمعه بود تيمهاي زيادي اين روز در مسير بودند ، ساعت ١١ و ٤٥ دقيقه به درياچه رسيديم، بعد از گرفتن چند عكس يادگاري به طرف سنگ محراب برگشتيم و با ديدن دو نفر از دوستان كه جامانده بودند و براي تشويق آنها مجدد تادرياچه رفتيم و بعد از گرفتن عكس يادگاري با توجه به اينكه هوا كم كم بد مي شد به طرف پايين برگشتيم ، در مسير برگشت اگر به علايم و تابلوهاي كوچك شماره دار و برخي تابلوهاي هشدار پرتگاه دقت كافي نشود احتمال انحراف از مسير زياد است مخصوصا اگر آشنايي كامل به مسير وجود نداشته باشد . در طي مسير با دو سه مورد افرادي كه قسمتي از مسير را اشتباه رفته بودند برخورد داشتيم ، خوشبختانه در اين صعود هر پنج نفر عضو گروه صعود موفقي را تجربه كرديم و بعد از رسيدن به حسينيه بعد از استراحت مختصر با يك لندرور مجددا مسير پناهگاه تا شابيل رو طي كرديم كه فقط بايد سوار شد تا هيجان مسير و رانندگي با مهارت راننده هاي آنجا رو دريافت، در شابيل خبر دار شديم بعد از مدتها تعطيلي آبگرم شابيل همانروز دوباره باز شده است و ما تقريبا جزو اولين مشتريها بوديم ، با آب تني و استحمام در آبگرم همه خستگي راه رو در كرده و فقط خاطرات خوش صعود در تن ما ماندگار شد.