قله سبلان - جبهه غربی

July 28, 2018
July 2018

near Panāhgāh-e Sabalān, Ardabīl (Iran)

صعود به عروس قله های ایران، قله سبلان
مسیر صعود از جبهه غربی سنگ عقاب

بنام خدا
گزارش برنامه صعود به قله #سبلان از #جبهه_غربی

#گروه_کوهنوردی_طبیعتگردی_نارون
منطقه:استان اردبیل، مشکین شهر، لاهرود شابیل.
تعداد نفرات: ۲۲
تاریخ برنامه: ۳ و ۴ مردادماه ۹۷
وضعیت آب و هوا: متغیر

#سبلان
سبلان با ارتفاع ۴۸۱۱ سومین قله مرتفع ایران زمین، یک کوه آتشفشانی غیر فعال است. سبلان در میان ترک زبانان محلی «ساوالان» خوانده میشود که به معنای میدان وحی و یا وحی گیرنده است. برخی سبلان را محل بعثت پیامبر ایران زرتشت میدانند. کوهستان سبلان سه قله معروف دارد، قله بزرگ‌ آن به سلطان مشهور است که در بالای آن دریاچه ای بسیار زیبا قرار دارد و دو قله دیگر به هرم و کسری مشهورند. به طور کلی سه مسیر صعود برای این قله زیبا وجود دارد: مسیر شمال شرقی، مسیر غربی و مسیر جنوبی. در مسیر صعود از جبهه غربی سنگی به شکل عقاب وجود دارد که در طول زمان یکی از نمادهای سبلان شده است.

#گزارش_برنامه
سه شنبه ساعت ۱۰:۴۰ شب از میدان آپادانا حرکت کردیم، پس از گذشت حدود ۹ ساعت به ترمینال شهر اردبیل رسیدیم و پس از صرف صبحانه (فتیر به همراه سرشیر و عسل) به سمت شابیل به راه افتادیم، گروه از شابیل به همراه ۴ لندرور تا قسمتی از راه بالا رفتیم، گروه اول ساعت ۱۰:۳۰ به محل شروع پیمایش رسید ولی به دلیل انتخاب مسیر اشتباه یکی از لندرورها که گروهی از دوستان رو به ابتدای مسیر شرقی برده بود مجبور به توقف ۲:۳۰ شدیم تا گروه مجددا به هم برسند. پس از جمع شدن کل گروه و‌تحویل کوله ها به راه افتادیم، پس از حدود یک ساعت و ربع به پناهگاه تازه ساخته شده جبهه غربی رسیدیم، به دلیل سنگینی کوله ها و کم بودن سرعت محل کمپ از سنگ عقاب به همان پناهگاه تغییر کرد و گروه به صرف نهار و برپایی کمپ و چادرها و گرفتن عکس های یادگاری پرداخت.
بامداد چهارشنبه به دلیل باران و باد شدید ساعت حرکت برای صعود قله از ۳ به ۴:۳۰ تغییر کرد، با کوله های حمله خود به کمک راهنماهای محلی و هدلامپ صعود خود را شروع کرده، در طول مسیر صدای آب های روان گوش نواز بود و بر لذت صعود می افزود. پس از روشن شدن هوا در ساعت ۷:۳۰ به پناهگاه سنگ عقاب رسیدیم و پس از ثبت عکس های دسته جمعی و تکی و استراحتی کوتاه راهی قله و دریاچه شدیم. در ساعت ۱۱:۰۰ به همراه کل گروه موفق به صعود شدیم. پس از گرفتن عکس های یادگاری و صرف تنقلات مسیر شن اسکی برگشت را در پیش گرفتیم پس از استراحتی کوتاه در نزدیکی پناهگاه سنگ عقاب مجددا به سمت کمپ راهی شدیم و حدود ساعت ۱۵:۰۰ به کمپ رسیدیم، سریع مشغول صرف ناهار سبک و جمع اوری کوله ها و چادرها شدیم و به سمت لندرور ها برای حرکت به سمت شابیل جاری شدیم. قبل‌ از تاریکی هوا به شابیل رسیدیم، کمپ مجددا برپا شد و گروه مشغول استفاده از آب گرم وصرف شام و بازی های آخر شب و در نهایت استراحت شدند.
پنجشنبه پس از صرف صبحانه ساعت ۸ صبح به سمت اتوبوس حرکت کردیم در مسیر برگشت به تهران از پل معلق مشکین شهر دیدن کردیم و در نهایت با توقف های انجام شده در راه حدود ساعت ۱۱ شب به میدان اپادانا رسیدیم.

سرپرست: شاپور اطلابی
اعضا شرکت کننده:
خانمها :
سما بنی اسدی، زهرا آقایانی، شهناز باباقدرت، الهام گرجی، مهتاب ایرانی، بهار معماری، مونا ایزدخواه
آقایان :
محمد رضایی، رستم مرادیان، مسعود نظری، احمد محمود صادقی، حامد صدف زاده، محمد طهماسبی، محمد تاجیک، حمیدرضا معروفی، حسین منافی زاده، امید عبدالله زاده، مجید وقاری، حامد غزالی، شهریار سلامی خطیب، آقا رحیم
لیدرهای محلی:

Mona Izadkhah Jul 30, 2018

ممنونم 🙏🏻🌷
    پناهگاه عالی نیست ولی خوبه، بعضی از قسمت های سقف شب که بارون اومد نشتی داشت
    در مورد لندرور ها هم دقیقا شروع مسیر من رو اگر دقت کنید لندرور ها تا اونجا اوردنمون بالا