قله قولی زلیخا - چهل چشمه (چلچمه) - Ghuli Zoleykha Peak

May 11, 2018
May 2018

near Best, Kordestān (Iran)

این برنامه در اردیبهشت 97 اجرا گردید

چهل چشمه یکی از دیدنی ترین مناطق ایران عزیز هست. بهترین زمان برای رفتن به اینجا اردیبهشته. من سه سال پیش هم اینجا اومده بودم. برای صعود به قله شاه نشین. انقدر خاطه خوبی از اینجا داشتم که امسال هم دوباره رفتم ولی این بار برای صعود به قله قولی زلیخا.
آخرین روستا و محل حرکت، روستای بست (با "ب" کسره دار در گویش محلی) است. دلیل نامگذاریش هم اینه که اینجا بن بست محسوب میشه. روستایی دورافتاده در دل کوهستان.
برای رفتن به روستای بست باید ابتدا وارد جاده دیواندره به سقز شد و پس از طی مسافت هجده کیلومتر وارد جاده فرعی شریف آباد-شاه قلعه شد. بیست و سه کیلومتر جاده آسفالته تا روستای شریف آباد و بیست و پنج کیلومتر جاده خاکی تا روستای بست. در انتهای روستا فدراسیون کوهنوردی ساختمانی مجهز ساخته که ظرفیت بالایی برای اسکان کوهنوردان داره. با بوفه و سرویس.
فاصله هوایی اینجا با کشور عراق، هفده کیلومتره. از اینجا وارد دره ای خواهید شد که در ابتدای آن دوراهی وجود دارد که دره سمت راست به قله شاه نشین و دره سمت چپ به قله زلیخا خواهد رسید. تقریبا تا نیمه های مسیر جاده ای خاکی هم هست. تا چشم کار میکرد رودخانه و چشمه بود. انصافا "چهل چشمه" بهترین اسمیه که میشه برای اینجا گذاشت. پوشش گیاهی متنوع و قارچ زیادی توی مسیر بود."
مجموعه کوه‌های چهل چشمه شامل حدود بیست قلهه هست. شاه‌نشین در چهل‌چشمه، دالاش، دوبرار، کوه سلطان ئه خزه ر توو، کوه باینچوب، کوه افراسیاب، کوه کانی میران، کوه مزگت و میرزا (مسجد و میرزا)، باشورتی و کوه کل کوژ.
ساعت هفت و نیم صبح که شروع کردیم به حرکت هوا خوب بود ولی کم کم هوا ابری شد. باران شروع شد. تقریبا از ساعت یازده برف شروع شد که باد شدید باعث می شد دانه های ریز برف مثل شلاق به صورت بخوره و وقتی رسیدیم به قله (ساعت یک ظهر) فقط چند دقیقه تونستیم توقف داشته باشیم و به سرعت برگشتیم پایین. من متعجب از این که توی این زمان کوتاه چقدر هوا تغییر کرده بود. صبح هوا بهاری بود و ظهر زمستانی شده بود.
کل مسیر برگشت هم هوا بارانی بود. سرانجام ساعت پنج بعد از شهر در حالی که کاملا خیس شده بود رسیدیم ساختمان فدراسیون.
کل مسیر رفت و برگشت، بیست و سه کیلومتر شد.
نکات :
از شریف آباد تا روستای بست را باید با مینی بوس یا ماشین سواری رفت
امکان اقامت درساختمان فدراسیون کوهنوردی روستای بست هست. بوفه و آب جوش و آب آشامیدنی دارد. همین طور سیستم گرمایش برای فصول سرد
-------------------------------------------

کلکان

• Photo of AshBrahams
    AshBrahams May 19, 2023

جناب محمودي هر جاي ايران رو كه سرچ ميكنيم، باز مسيري از شما هست كه دنبال كنيم. انصافا خدا قوت!

• Photo of ali.mahmoodi
    ali.mahmoodi May 22, 2023

درود اشکان عزیز. ممنون لطف دارید. انصافا ایران بهشتی هست که هر گوشه آن زیبایی های خود را دارد. خوشحالم ترکهای مسیرها مورد استفاده علاقمندان به طبیعت قرار گرفته است