قله ابرت و پاشوره از دشت آزو روستای نوا

Photo ofقله ابرت و پاشوره از دشت آزو روستای نوا Photo ofقله ابرت و پاشوره از دشت آزو روستای نوا Photo ofقله ابرت و پاشوره از دشت آزو روستای نوا

July 4, 2018
June 2018

near Nevā, Māzandarān (Iran)

دشت آزو، بهشتی است که در بر پاشوره دامن گسترانده. از یک سو رخساره زیبای دماوند و از سوی دیگر بلندای آبپخشان (خط الراس) دوبرار و در این میان کوه های ابرت و پاشوره و آب های روان دشت آزو با چمن زار ها و مرغ زار های بی همتایش دلبری می کنند.

من همراه با همنوردان باشگاه توچال در نخستین روز تابستان عزم این سرزمین جادو کردیم و با سه مینی بوس و همراه با ۴۵ نفر خود را از جاده هراز به مسیر پر پیچ و خم روستای نوا رساندیم و پیمایش را درست از کنار شرکت آب معدنی نوا آغاز نمودیم

آب چه در آغاز پیمایش از شیر آب بیرون کارخانه و چه در جوی آب روان کنار کلبه دشت آزو و چه در مسیر برگشت از شن اسکی و از سرچشمه گوارای سنگ نو در دسترس است. آغاز پیمایش کم فراز و نشیب و چشم نواز است و انبوه گل ها و رنگ ها و عطرها هر طبیعت دوستی را مدهوش می کند. پس از دو ساعتی پیمایش گلگشت گونه صبحانه را در کنار کلبه ای در میانه دشت آزو خوردیم البته کمی فاصله گرفتیم تا کوهنوردان عزیزی که از شب پیش اردو زده بودند از خواب بیدار نشوند

از کلبه به بعد در مسیر جوی آب قدم برداشتیم تا به محل جدایی مسیر دره و مسیر یال رسیدیم. از اینجا تا بالای یال اصلی شیب کمی تند است و بنابراین با توجه به انبوهی جمعیت گروه کمی آهسته تر گام برداشتیم. در تمام طول مسیر رخ شرقی دماوند و مسیر های جنوبی و شمال شرقی آن در دیدرس قرار دارند اما با رسیدن بر فراز یال زیبایی دیگر البرز مرکزی که همانا آبپخشان بلندبالا و طولانی دو برار است رو می نماید. از فراز این یال دره و روستای زیبای لاسم نیز دیده می شوند

محلی ها نام این کوه را ابرت می نامند که چند قله فرعی هم دارد و پاشوره را نه به قله بلکه به منطقه ای که سنگ پا در آن یافت می شود اطلاق می کنند اما در میان برخی کوهنوردان نام پاشوره با نام قله عجین گشته است. (به نظر عبرت نادرست بوده و همان ابرت درست است. شاید به این معنی باشد: . آبِرِت : در اَوِستا به معنی آورندۀ آب است، پنجمین موبد از هشت موبد برگزارکنندۀ آیین یَزِشْنْ و دیگر آیین های دینی. کار او آوردن آب برای برگزاری آیین های نیایشی است . )
یال و البته قله ابرت فضای پهنی دارند و از بخت خوش ما هوا آنچنان یاری کرد که بیش از ساعتی را بر روی قله سپری نمودیم

برای پایین آمدن اما مسیر پاشوره و شن اسکی و دره آزو را پیش گرفتیم در مسیر برخی دوستان سوغات ویژه منطقه یعنی سنگ پا با خود برداشتند. ادامه مسیر را برخی از راه پاکوب و برخی از راه شن اسکی پی گرفتیم تا پس از دو ساعتی از قله به چشمه گوارای سنگ نو رسیدیم و استراحت کردیم و آب نوشیدیم و مشک ها را پر کردیم

در برگشت از کنار مرتع حصارکشی شده و پس از آن از میانه جوی های روان خود را به کلبه رساندیم و ناهار خوردیم و باقی مسیر را تا روستای نوا و محل پارک خودرو ها پیمودیم

نکته یک: مسیر ارائه شده با دستگاه جی پی اس گارمین مدل 64 اس ذخیره گردیده است.
نکته دو: مسیر ارائه شده از نقطه آغاز پیمایش از کنار شرکت آب معدنی نوا شروع شده ولی در مسیر برگشت تا دشت آزو و محل صرف ناهار را پوشش داده که البته مسیر رفت و برگشت از نوا تا دشت آزو با هم یکسانند

برای شرکت در برنامه های هفتگی باشگاه توچال از طریق تلگرام با اینجانب در ارتباط باشید
بهادر ساکت تبار سرپرست باشگاه کوهنوردی توچال
@BahadorS

آب معدنی نوا - آغاز پیمایش

شرکت آب معدنی نوا در انتهای روستا و در ابتدای مسیر پیمایش قرار گرفته است. امکان تهیه بسته های آب معدنی و یا پر کردن ظرف آب از شیر آبی که درست در بیرون ورودی کارخانه قرار گرفته وجود دارد

ابتدای یال اصلی

دشت آزو - پایان ترک جی پی اس

روستای نوا

شن اسکی

قله

مرتع حصار کشی شده

مسیر جوی آب چشمه

آب های روان منطقه که از چشمه های بالادست سرازیر می گردند معمولا زلال و قابل آشامیدن هستند