قله پاشوره-Pashooreh peak

June 3, 2013
May 2013

near Nevā, Māzandarān (Iran)

قله پاشوره
قله پاشوره بر بلندای روستای نوا و دقیقا مابین قله دماوند و رشته کوه دوبرار قرار دارد.
غروب پنج شنبه به سمت روستای نوا براه افتادیم . این دهکده بسیار زیبا از طریق جاده هراز قابل دسترسی است و در فاصله حدودا 110 کیلومتری از تهران قرار دارد. هوا گرگ و میش بود که به روستا رسیدیم. با پرس و جو از اهالی مهربانش متوجه شدیم که می توان در مسجد قدیمی ده شب مانی کرد. مسجدی که چشمه آبی نیز در حیاتش قرار دارد و طاقهای هلالی قدیمی و بسیار زیبایی دارد.گروهی دیگر از دوستان کوهنورد که همسفره شام ما بودند نیز شب را در مسجد به صبح رساندند.
صبح زود از ارتفاع 2250 متری ده ( محل مسجد) براه افتادیم و پس از عبور از کوچه های ده از کنار کارخانه آب معدنی نوا نیز گذشته و پای در پاکوب نهادیم. حدودا بعد از سه کیلومتر و در ابتدای دشت نوا کلبه ای قرار دارد که معمولا محل شب مانی کوهنوردان است ولی ما شب قبل را به دلیل تاریک شدن هوا و اینکه اطمینان نداشتیم خالی باشد در مسجد گذراندیم که البته صفای خاصی داشت.
پس از صرف صبحانه در کنار این کلبه مسیر را که از دشت زیبای آزو میگذرد ادامه داده و تا انتهای دره پیش رفتیم . در میانه راه گله های گوسفند و چوپانانشان و نهرهای آب و مراتع پرگل دشت آزو از جمله مناظری بود که شاهدش بودیم. چشمه های آبی نیز در مسیر وجود داشت که قابل استفاده برای کوهنوردان است.
در انتهای مسیر و پیش از این قله 3887 متری ( قله پاشوره بسیار وسیع و مسطح است و نمایی بسیار نزدیک و زیبا از قله دماوند را به نمایش می گذارد.) سنگهایی سبک و پوکه ای بسیاری بر روی زمین دیده می شد، سنگهایی مانند "سنگ پا" و شاید به همین دلیل است که نام این قله پاشوره است....