قله پاشوره 14 خرداد 95

June 4, 2016
June 2016

near Nevā, Māzandarān (Iran)

صعود یکروزه به قله پاشوره از روستای نوا و دشت آزو 14 خرداد 95

همنوردان:
خانم ها: فریبا صفایی، سحر مصلحی، فرناز سوادکوهی و سمانه بنی اسدی
آقایان: بهمن درگاهی، مهیار مسعودی و شاپور اطلابی که سرپرستی برنامه را به عهده داشتند
قرار گرد‌همایی رأس ساعت 5 بامداد عوارضی اتوبان پردیس. حرکت به سمت روستای نوا در جاده هراز روبروی خروجی رینه
ساعت 7 صبح آماده حرکت از کنار آب معدنی نوا به مقصد ایستگاه استراحت کوچک در نزدیکی کلبه متروکه موجود (قابل استفاده جهت شب مانی در صورت اشغال نشدن توسط سایر کوهنوردان) جهت صرف صبحانه... عبور از باغات روستای نوا در کنار رودخانه و مسیر بغایت زیبا که تنها وصفی که میشود به اختصار گفت: (تکه ای از بهشت)... کلمات یارای وصف بیشتر ندارد... حدود 8:30 به حوالی کلبه رسیدیم و پس از صرف صبحانه ساعت 9 به قصد صعود به قله پاشوره وارد دشت زیبای آزو شدیم... چشم انداز زیبای جبهه جنوب شرقی دماوند بر زیبایی طبیعت دو چندان اعتبار افزوده بود و ناگزیر عکسبرداری های مکرر باعث کندی حرکت.
با تصمیم سرپرست تیم، صعود از مسیر طولانی سمت راست که از خط رأس قلل متعدد مجاور عبور میکرد برگزیده شد... هم به جهت همنوردی طولانی تر و هم به جهت تنوع و مضافاً استفاده بیشتر از چشم انداز خط الرأس زیبای دوبرار در جنوب مسیر منتخب.
با توجه به کندی حرکت ناشی از آمادگی ناکافی این حقیر نویسنده گزارش... در نهایت ساعت 14:45 به قله رسیدیم و با عنایت به قانون ساعت 14 و کمی تأخیر در برنامه... پس از گرفتن چند عکس یادگاری تصمیم به فرود از مسیر سمت چپ (نسبت به موقعیت اولیه دشت آزو) گرفته شد... مسیر برگشت با توجه به برف و شن اسکی تا حدودی سرسره بازی و سرعت بیشتر فرود را فراهم کرد. سنگ های آتشفشانی متخلخل از جنس سنگ پا در ابتدای مسیر فرود از دره به چشم میخورد که وجه تسمیه نام قله پاشوره است و همین سنگ پاها سوغات همنوردان را از این سفر فراهم کرد.
در میانه راه فرود صرف نهار و اندکی استراحت... کمی پایین تر در محل جوشش چشمه ای خنک و با صفا... دوستان پاهای خود را کمی خنک نمودند و از نوشیدن آب گوارا حظی وافر بردیم و در ادامه فرود با رسیدن به کلبه و ورود مجدد به مسیر بهشتی کلبه تا روستا... بازار عکاسی مجدد داغ گردید... در نهایت در ساعت 20 به محل پارک خودروها رسیده و برنامه خاتمه یافت... با سپاس بسیار از همنوردان گرامی...
در پایان متذکر میگردد 4 نفر از دوستان دیگر که در ابتدا همسفر بودند در همان محل دشت و کلبه ماندگار شده و به گلگشت و تفریح پرداختند که به علت اینکه گزارش مربوط به صعود به قله تنظیم شده اسامی قید نگردید. همیشه شاد باشند.