قله پشت بند سنگون-قله سیاه سنگ-قله منار- قله گلوی

Photo ofقله پشت بند سنگون-قله سیاه سنگ-قله منار- قله گلوی Photo ofقله پشت بند سنگون-قله سیاه سنگ-قله منار- قله گلوی Photo ofقله پشت بند سنگون-قله سیاه سنگ-قله منار- قله گلوی

November 21, 2022
November 2022

near Sangān-e Bālā, Tehran (Iran)

دوشنبه مورخ ۳۰ آبان ۱۴۰۱
صعود از سنگان
فرود به مورود

قله سیاه سنگ با ارتفاع ۳۵۲۰ متر از قله های واقع بر خط الراس توچال است. این قله از جنوب به قله پشت بندسنگون، از شرق به قله تالون و از غرب به قلل منار و مورود متصل است.
این قله از سمت جنوب به روستای سنگان، از شرق به روستای تالون و از شمال به آزادراه تهران شمال مشرف است.
وجود دکل های برق و جاده های کشیده شده تا زیر این قله، وجهه ای منفی و خشن به این قله داده است.
مسیر های صعود به سیاه سنگ و پشت بندسنگون:
۱. اصلی ترین مسیر: از سنگان ( طبق ترک )
۲. از قله سنگان و مسیر خط الراس و جاده
۳. از کنار آزادراه تهران شمال و بین تونل سنگان و تالون
۴. از روستای سیجان

قله منار با ارتفاع تقریبی ۳۵۰۰ متر آخرین قله این خط الراس است که از دارآباد شروع شده و تا منار و سد کرج ادامه دارد.
این قله از سمت شمال به روستای مورود مشرف است.

مسیر های صعود به منار:
۱. اصلی ترین مسیر: از مورود( طبق عکس مسیر برگشت ترک )
۲. از سیجان و گردنه جنوبی قله ( خرتیز)
۳.مورود_ انتهای دره مورود_ گردنه شمالی - خط الراس_ قله
۴. مسیر خط الراسی از سیاه سنگ

شرح مسیر از سنگان:
برای شروع پیمایش باید در کنار امامزاده قاسم در انتهای روستای سنگان، خودرو را پارک کرد.
بعد از پیمایش در جاده خاکی بالای دره به چند تا دوراهی جاده می رسید که اگر طبق ترک بروید به ابتدای یال صعود می رسید.
از این نقطه به بعد مسیر حرکت کاملا از روی یال است و بعد از پشت سر گذاشتن چند قله فرعی به قله پشت بندسنگون می رسید.
بعد از قله پشت بند سنگون، یک قله فرعی بلند تر در مسیر هست که چند دکل برق هم روی آن وجود دارد که احتمالا پشت بند تالون باشد.
بعد از این قله با فرود به گردنه شمالی سیاه سنگ به زیر شیب این قله می رسید و با صعود این شیب تند به سیاهسنگ صعود می کنید.
برای پیمایش از قله سیاه سنگ تا منار باید به سمت غرب تغییر جهت داد و با تراورس چند قله فرعی، اول به قله گلوی و سپس به منار می رسید.

مسیر فرود از منار به مورود:
در این قسمت مسیر، پاکوب واضحی وجود دارد که کاملا بر روی خط الراس است.
با ادامه دادن این پاکوب که به سمت غرب می رود به گردنه جنوبی بالای روستای مورود می رسید و در آن جا با تغییر جهت به سمت شمال و از طریق پاکوب و شن اسکی، خیلی راحت به مورود می رسید.

نکات:
۱. در کل مسیر چشمه ای مشاهده نشد
۲. آنتن دهی نسبتا خوب است
۳. با توجه به نبود آب و آفتابگیر بودن مسیر، بهتر است که در اوایل پاییز یا بهار پیمایش شود
۴. قبل از قله پشت بندسنگون و بعد از قله سکین چال، یک قله فرعی را از چپ تراورس کردیم که توصیه میشه از روی خود یال بروید.
۵. قبل از پشت بند سنگون چند تا قله فرعی در کنار هم وجود دارد که نشانه گذاری نشده
۶. جاده خاکی های زیر سیاه سنگ و پشت بندسنگون در مواقع وجود برف، پر برف هستند و پیمایش را سخت می کنند و ما سعی کردیم که از داخل این جاده ها نرویم.
۷. شیب زیر سیاه سنگ، تند و فاقد پاکوب است لذا می توانید از مسیر جاده ای صعود کنید
۸. در مسیر فرود از منار، دو سه جا صخره وجود داشت که به دلیل وجود برف در سمت شمال آن ها، از سمت جنوب تراورس کردیم ولی پاکوب اصلی در سمت شمال صخره ها وجود دارد.

دوراهی آبشار سنگان

قله پشت بند سنگون

گردنه دوم زیر شیب سیاه سنگ

قله سیاه سنگ

Photo ofگردنه۳ و شروع تراورس دو قله فرعی از چپ Photo ofگردنه۳ و شروع تراورس دو قله فرعی از چپ Photo ofگردنه۳ و شروع تراورس دو قله فرعی از چپ