قله پراسپید-شهرستان کوار-استان فارس

Photo ofقله پراسپید-شهرستان کوار-استان فارس Photo ofقله پراسپید-شهرستان کوار-استان فارس Photo ofقله پراسپید-شهرستان کوار-استان فارس

December 23, 2023
January 2021

near Khormā’ī, Fars (Iran)

گزارش صعود به قله پراسپید
باشگاه کوهنوردی ردپا
سطح برنامه: کوهنوردی
تعداد شرکت کنندگان : ۹ نفر اعضای باشگاه و ۳ نفر راهنمایان محلی
تاریخ برگزاری : دهم بهمن ماه ۹۹
وضعیت آب و هوا : آفتابی
نوع وسیله نقلیه: مینی بوس- نیسان
ارتفاع قله : ۲۸۴۲ متر
وجود چشمه : ۲ چشمه(آبچکو و آب گلک)
پوشش گیاهی: مملو از درختان انجیر، کیالک، بنه، بادام کوهی، سرو کوهی
پیمایش مسیر رفت و برگشت: 12 کیلومتر
نام استان : فارس
نام شهرستان : کوار
نزدیکترین روستا :خرمائی
شرح گزارش :
طبق هماهنگی به عمل آمده توسط باشگاه کوهنوردی ردپا و انجام برنامه ریزی های لازم مقرر گردید که در روز جمعه به تاریخ 10/11/1399 تعداد 9 نفر از اعضاء و با سرپرستی جناب آقای محسن سالاری صعود به قله پراسپید کوار را در یک برنامه کوهنوری یک روزه به انجام رسانند و افراد شرکت کننده در برنامه مذکور راس ساعت 5 صبح در میدان معلم روبروی بانک ملی تجمع نموده و پس از سنجش میزان اکسیژن خون و دمای بدن حرکت خود را با یک دستگاه مینی بوس به سمت شهرستان کوار آغاز نمایند.
ساعت 6:20 با رسیدن به شهرستان کوار و پیوستن به ریاست هیات کوهنوردی شهرستان کوار آقای چراغی و همراهان ، به سمت روستای خرمائی(بعضا به این روستا حرمائی نیز گفته می شود) حرکت نمودیم .
طبق هماهنگی قبلی سه نفر از اهالی منطقه که آشنائی کامل با مسیر داشتند (آقایان شمس و آقای زمانی) قرار بود ما را همراهی کنند. ابتدای روستای خرمایی با یک دستگاه نیسان و یک دستگاه لندرور به سمت ابتدای مسیر و دره آبگلک راه افتادیم. پس از طی مسافتی حدود 5 کیلومتر جاده خاکی به محل شروع پیمایش رسیدیم.
بعد از اماده شدن و انجام چند دقیقه نرمش و گرم کردن و معرفی همه اعضاء گروه در ساعت 7:45 حرکت خود را آغاز نمودیم. (ارتفاع شروع پیمایش 1778 متر).
پس از طی مسیری زیبا در دره و چندین نقطه دست به سنگ در طی مسیر ، حدود ساعت 9:15 به چشمه زیبای آب گلک رسیدیم و به استراحتی مختصر و صرف صبحانه پرداختیم.
ساعت 9:30 مجددا به حرکت خود ادامه دادیم. مسیر دارای شیب متوسطی بود که هر چه به قله نزدیک تر شدیم شیب آن تندتر می شد.لکه های برف در جای جای کوهستان دیده میشد.
سرانجام راس ساعت 11:15 به قله پراسپید (به معنی پر سفید ) به ارتفاع 2842 متر رسیدیم .
پس از استراحتی مختصر و گرفتن عکس گروهی و انفرادی مسیر برگشت را از همان مسیر رفت در پیش گرفتیم. از مسیری ریزالی جهت فرود استفاده نمودیم.
ساعت 12:50 بعد از ظهر به چشمه آب گلک رسیدیدم و به استراحت و صرف نهار پرداختیم. سپس اقدام به پاکسازی منطقه اطراف چشمه نمودیم.حدود ساعت 14 ادامه مسیر فرود را در پیش گرفتیم.
در پایان مسیر به دو گروه تقسیم شدیم . عده ای مسیر خاکی ۵ کیلومتری را با لندرور طی کردیم و عده ای این مسیر را پیمایش نمودند.
ساعت 16:20 دقیقه به مینی بوس رسیده و پس از سرد کردن و انجام حرکات کششی و خداحافظی و تشکر از راهنمایان محلی حرکت به سمت شیراز را آغاز نمودیم و راس ساعت 17:45 به میدان معلم رسیده و صعودی دیگر با همنوردهای باشگاه ردپا را با موفقیت به پایان رساندیم.
با سپاس فراوان از هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان کوار جناب آقای چراغی و همراهان که ما را در این برنامه یاری رساندند.