قله پلنگچال از امام زاده داود

August 1, 2021
July 2021

near Emāmzādeh Dāvūd, Tehran (Iran)

در تاریخ 1400/5/8 قله پلنگچال به ارتفاع 3530 متر از سطح دریا از مبدا روستای امام زاده داود به همراه همسر عزیزم شکوفه عزیزی صعود شد

برای رسیدن به روستای امام زاده داود از تهران می توان وارد جاده کن سولقان شد و در ادامه ی مسیر به امام زاده داود رسید

قله پلنگچال سه مسیر اصلی برای صعود دارد. اولین مسیر از مبدا روستای امامزاده داوود است که این ترک مربوط به همین مسیر است. دومین مسیر پس از صعود قلل چین کلاغ و دوشاخ و سیاهسنگ به این قله می رسد و سومین مسیر که کمتر مورد استفاده قرار میگیرد از مبدا درکه و پس از عبور از پناهگاه پلنگچال، در حاشیه رودخانه مسیر ادامه می یابد تا در نهایت با سوار شدن بر یالِ منتهی بر قله به آن صعود می شود. نزدیک ترین و ساده ترین مسیر همین مبدا امامزاده داود می باشد که ابتدا در حاشیه رودخانه حرکت می کنیم و سپس روی سینه کش کوه با مسیر زیگزاک که پاکوب خیلی خوبی دارد به اشتر گردن می رسیم. در اشتر گردن مسیر سه راهی می شود، سمت راست به قله پلنگچال می رسد، از سمت چپ می توان به خط الراس توچال و قله شاه نشین و توچال یا سی و سه چم و بازارک رسید و یا با پاکوبی که در دامنه ی کوه با شیب ملایم تا ایستگاه 7 تله کابین توچال ادامه دارد به ایستگاه 7 و سپس قله توچال رفت

این مسیر برای صعود تابستانه مناسب می باشد

مدت زمان صعود 2.5 الی 3.5 ساعت و مدت زمان فرود 1.5 الی 2 ساعت به طول می انجامد

در مسیر چشمه ای وجود دارد که نشانه گذاری شده است

ذکر چند نکته قابل توجهه، اول اینکه با وجود اینکه ما ساعت 7 صبح روز جمعه به امامزاده داود رسیدیم حاشیه جاده مملو از ماشین و بدون جای پارک بود که نشان می داد که گردشگران از شب قبل در امامزاده داود اتراق کردند و ما مجبور شدیم ماشین را با فاصله حدود یک کیلومتر قبل از ورودی روستا پارک کنیم ولی من شروع ترک رو از ورودی روستا ثبت کردم. نکته بعدی اینکه حدود ساعت 1 ظهر در راه فرود وقتی به امامزاده داود برگشتیم، علی رغم وضعیت قرمز کرونایی، روستا مملو از گردشگران علی الخصوص دوستان افغان زبان بود که اکثر قریب به اتفاق همانهایی بودند که از شب قبل در منطقه حضور داشتند و هیچ نشانی از شرایط قرمز کرونایی در بازارچه و رستوران های روستا نبود و تقریبا کسی ماسکی بر صورت نداشت و به هر سمت نگاهی می کردیم صدها نفر از دوستان عزیز بدون رعایت پروتکل دیده می شد

به نظر من سطح برنامه با توجه به مسیر زیگزاگ متوسط رو به ساده بود، هرچند طول مسیر رفت و برگشت از ورودی تا ورودی روستا حدود 12 کیلومتر است

این مسیر برای رفت ذخیره شده و برای برگشت هم می توان از همین مسیر برگشت. البته می توان در هنگام برگشت در بسیاری از نقاط زیگزاگ، از قسمتهایی که شن اسکی هستند و زیگزاگ ها را میانبر می کنند بهره برد

استراحت

محل استراحت

اشتر گردن

اشتر گردن که سه راهی می شود، یک سمت به قله پلنگچال یه سمت به خط الراس و قلل شاهنشین و توچال یا سی و سه چم و بازرک ، و یک سمت هم با شیب ملایم در دامنه ی کوه به سمت ایستگاه هفت تله کابین توچال

شروع

شروع مسیر از ورودی روستای امام زاده داوود

قله پلنگچال

.قله پلنگچال به ارتفاع تقریبی 3530 متر در دو عکس نمای شمالی و جنوبی از روی قله گرفته شده و شماری از قلل روی عکسها نمایش داده شده است

چشمه کم آب بود. همچنین در عکس دوم نمای کوهستان از محل چشمه نمایش داده شده است

خواهش میکنم 🙏

• Photo of Golzadeh
    Golzadeh Apr 21, 2022

I have followed this trail  verified  View more