قله پلنگ آبی(۳۱۸۰متر) گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله پلنگ آبی(۳۱۸۰متر) گروه حوزوی آفاق Photo ofقله پلنگ آبی(۳۱۸۰متر) گروه حوزوی آفاق Photo ofقله پلنگ آبی(۳۱۸۰متر) گروه حوزوی آفاق

November 9, 2019
November 2019

near Kermejegān, Qom (Iran)

بسم الله الرحمن الرحیم

ساعت ۱۵ : انتهای مسیر کوهپیمایی
ساعت ۱۶ : پایان برنامه قم

توضیحات:
رشته کوه و قله پلنگ آبی در ۶۰ کیلومتری جنوب استان قم و در منطقه درباغ روستای کرمجگان از توابع بخش کهک واقع شده است. این رشته کوه از شمال به محدوده روستای کرمجگان، از غرب به محدوده روستای راونج، از شرق به محدوده رشته کوه برف انبار و از جنوب به کوه های شمالی محدوده روستای جاسب منتهی می شود.

این قله بعد از برف انبار، دومین قله بلند استان قم محسوب می شود. هوای نسبتا خنک و وجود گیاهانی چون آویشن ،مرزه ، بومادران، پونه و ... در فصل بهار و تابستان و بعضا پاییز از مهمترین ویژگی های این منطقه محسوب می شود.

گفته می شود در قدیم چند قلاده پلنگ در منطقه زندگی می کرده اند، شبانان این حیوان را در افق قرمز رنگ غروب خورشید، از دور به رنگ آبی دیدند و در نتیجه نام پلنگ آبی بر روی این کوه شکل گرفته و تا امروز باقی مانده است. ولی در حال حاضر اثری از حیات حیوان پلنگ در منطقه به چشم نمی خورد. دیگران اسم این قله را پالِنگ آبی (یعنی کوهپایه هایش دارای چشمه و آب است) ذکر کرده اند که به مرور زمان به پلنگ آبی تغییر یافته است.

هفتاد و یکمین برنامه گروه آفاق، صعود به این قله زیبا و پرابهت بود که صعودش به مراتب از برف انبار سخت تر است. آغاز مسیر با سرمای ۳ درجه صبحگاهی همراه بود و البته مناظر پاییزی و رنگارنگ باغات چشم را نوازش می داد. قنات پرآبِ انتهای باغات و چند چشمه در مسیر رفت و برگشت، با آب خنک و گوارای خود انرژی می بخشید. در دامنه شمالی منتهی به خط الراس مقداری برف وجود داشت که به علت دمای زیر صفر منطقه یخ زده و کار صعود را در بخش نزدیک به خط الراس سخت می کرد. در این بین چهارنفر از دوستان به علت کمبود وقت بازگشته و باقی همنوردان با رعایت احتیاط صعودی لذتبخش را رقم زده و موفق به فتح این قله گشتند. البته حجم بالای گیاهان شدیدا خاردار! در مسیر دره بازگشت، بخش زیادی از لذت فتح قله را درنورید!

PictographIntersection Altitude 0 ft

ورودی دره فرعی

PictographPhoto Altitude 0 ft

شیب نیمه تند

در این بخش از دره باید از سمت راست و بین قسمتهای دارای گیاه و خاک حرکت کرد و بالا رفت، هنگامی که به صخره وسط راه میرسید از پایین صخره به سمت چپ مستقیم به طرف یال میریم که نقطه اش روی نقشه مشخصه