قله نایبند (نای بند) بام خراسان جنوبی 1402/08/03 kūh-e nāyband

Photo ofقله نایبند (نای بند) بام خراسان جنوبی 1402/08/03 kūh-e nāyband Photo ofقله نایبند (نای بند) بام خراسان جنوبی 1402/08/03 kūh-e nāyband Photo ofقله نایبند (نای بند) بام خراسان جنوبی 1402/08/03 kūh-e nāyband

November 27, 2023
November 2023

near Kalāt-e Āb Nār, Khorasan Province (Iran)

گزارش صعود به قله نایبند (نای بند) kūh-e nāyband
تاریخ اجرای برنامه : جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲
ارتفاع قله : ۳۰۰۵ متر
ارتفاع پای کار : ۱۶۷۰ متر
ارتفاع صعود شده : ۱۴۵۱ متر
مسیر دسترسی به قله: استان خراسان جنوبی، شهرستان دیهوک ، روستای نایبند
همنوردان: آقای محمد جواد احمدی (سرپرست گروه) ، آقای ناصر جامات مربی گروه (رییس کارگروه کوهپیمایی مشهد) آقای حمیدی (امداد و نجات) آقای قریب، آقای غفاری ، آقای قوشخانه ، علی اقای نیکویی ، محمد نیکویی، آقا محسن و خودم (سرقدم ، عکاس)
مسافت کل پیموده شده( رفت و برگشت): ۱۲/۸۳ کیلومتر
مدت زمان کل پیمایش: ۱۰/۵ ساعت
مدت زمان صعود : ۵/۵ ساعت
مدت زمان فرود : ۵ ساعت
ساعت شروع برنامه : ۶ صبح
ساعت صعود به قله : ۱۱:۳۰ ظهر
ساعت برگشت به محل شروع پیایش ۱۶:۳۰
منطقه کوهستانی نایبند یک منطقه حفاظت شده است و برای صعود باید حتما از منابع طبیعی مجوز گرفته شود و همچنین به علت نبود پاکوب مناسب حتما از بلد محلی استفاده شود.
صبح پنجشنبه از مشهد بعد از نماز صبح اعضای گروه دور هم جمع شدیم و بلافاصله حرکت کردیم.
ساعت حدود ۱۵ به روستای نایبند رسیدیم، نایبند یک روستای تاریخی در دل کویر است که دارای نخلستان های فراوانی است. کوهستان های سر به فلک کشیده نایبند باعث شده این روستای زیبا پدید آید. عصر پنجشنبه گشت و گذاری در روستا زده و عکس یاد گاری گرفتیم.
از قبل با بلد محلی برای اقامت هماهنگ کرده بودیم و شب ساعت حدود ۹ خوابیدیم تا صبح زود پیمایش را شروع کنیم .
صبح جمعه ساعت ۵ بیدار شده و بعد از جمع کردن کوله ها و لوازم با ماشین به سمت پای کار حرکت کردیم ، مسیر حرکت ماشینی در ویکی لاک موجود است، حدود ۱ ساعت زمان و ۳۳ کیلومتر مسافت دارد. مسیر کاملا خاکی است اما چون مسیر روستایی و محیط بانی است مسیر خوبی است.
بعد از اقامه نماز صبح ساعت حدود ۶ صبح پیمایش رو شروع کردیم. از همان ابتدا مسیر دارای شیب نسبتا تندی بود به طوری که مجبور به گام برداری آهسته بودیم.
بعد از ۲ کیلومتر حرکت در یک شیب تند به جایی رسیدیم که باید ارتفاع کم کرده و مجددا ارتفاع می‌گرفتیم.
در ادامه مسیر دره هایی با شیب بسیار زیاد و شن اسکی به همراه دست به سنگ های فراوان است که انرژی بسیار زیادی از ما گرفت.
سرانجام در ساعت ۱۱:۳۰ موفق به صعود قله شدیم و بلافاصله بعد از گرفتن چند عکس برگشتیم.
در مسیر برگشت به علت شیب های زیاد و سنگ لاخی بودن زمان زیادی از ما گرفت و حسابی ما رو خسته کرد
سر انجام در ساعت ۱۶:۳۰ بعد از یک پیمایش بسیار سنگین و غافل گیر کننده به محل شروع حرکت برگشتیم
مواردی که باید توجه شود
۱- هماهنگی با محیط بانی و منابع طبیعی
۲- استفاده از بلد محلی
۳- شیب بسیار زیاد
۴- دست به سنگ بودن
۵- نبودن پاکوب مشخص
۶- ناهمواری و بالا و پایین های فراوان

این پیمایش تحت نظر باشگاه فرازیابان با مدیریت محترم آقای حسین پوران انجام شد.