قله امیری

May 27, 2019
May 2019

near Nūrmīn, Māzandarān (Iran)

قله امیری یا شاه طهماسب، در رشته کوههای فیروزکوه درانتهای خط راس شرقی غربی قرار گرفته است.
برای دستیابی به این قله بزرگ میباید از طریق جاده هراز خود را به آبادی امیری حدودا 8کیلومتر پس از گزنک رسانید. جاده پر پیچ و خم را دنبال میکنیم تا به روستای هاره برسیم. نرسیده به روستا دو راهی وجود دارد که سمت راست وارد روستای هاره می شود و ما سمت چپ رو به سمت دامنه کوه ادامه می دهیم.
این مسیر ما را به گوسفند سرای بزرگی در زیر قله میرساند. با عبور از دشت، راه را به سوی گردنه چمن خو در ارتفاع ۳۵۰۰ متری ادامه داده و پس از رسیدن به آن از طریق یال سینه کش مانند جنوبی قله که شیب تندی دارد با عبور از کنار چند صخره و دست به سنگ شدن، خود را به ارتفاع ۳۷۷۰ متری می رسانیم.
در این ارتفاع با توجه به حاکم شدن شرایط ناپدار جوی و شروع رعد و برق و بارش باران و تگرگ، با صلاحدید سرپرست از صعود به قله منصرف شده و به سرعت از طریق شن اسکی ها ارتفاع کم می کنیم.
این برنامه در روز جمعه سوم خرداد ماه ۹۸ انجام شد.
اشاره به موارد ذیل در خصوص این صعود خالی از لطف نیست:
-در مسیر صعود بر روی برف ها و گل و لای ردپای خرس مشهود بود
-دشت در این فصل بسیار سرسبز و پر از گل های رنگارنگ بود
-در صورت ابری نبودن هوا تقریبا در ۹۰ درصد مسیر صعود قله، جبهه شرقی دماوند پیداست.
-مسیر صعود به طرز امیدوار کننده ای عاری از زباله های انسانی بود
-مسیر شن اسکی بسیار پرشیب است و پیشنهاد می شود پس از رسیدن به گردنه، از یال شرقی به قله صعود کرد.