قله مرد نوراز از آغشت (اَغَشت)

December 19, 2022
December 2022

near Āghesht, Alborz Province (Iran)

دوشنبه مورخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱

قله مرد نوراز با ارتفاع ۲۸۵۰ متر از قلل کم صعود البرز غربی و واقع در استان البرز بوده که از سمت شمال از طریق خط الراس با قلل هفت ناوه در ارتباط است.
این قله از سمت جنوب به روستای آغشت و از سمت جنوب شرقی به روستای سیبان دره مشرف است.
به دلیل بکر بودن نسبی منطقه، حیواناتی مثل گراز و خرگوش و گرگ در مسیر مشاهده شد.

چند مسیر صعود برای این قله وجود دارد:
۱. آغشت_ مسیر دره انجیرداران_ یال صعود ( طبق مسیر رفت ترک)
۲. آغشت _ مسیر دره عالم زمین_ یال صعود ( طبق مسیر برگشت ترک )
۳. سیبان دره_ بعد از آبشار آغشت_ یال جنوبی قله
۴. گلین دره_ دره عالم زمین _ یکی از یال های شرق دره

شرح مسیر:
برای رسیدن به روستای آغشت باید از جاده کرج_ قزوین از تهران یا کرج به سمت غرب برید و بعد از ۳۰ کیلومتر وارد جاده کردان بشید و بعد از هشت کیلومتر که به سمت شمال برید به خروجی جاده آغشت برسید.
بعد از رسیدن به روستای آغشت با ادامه دادن راه اصلی روستا و از یک نقطه به بعد راه، خاکی می شود که اگر همان راه خاکی را با خودرو ادامه دهید می توانید در انتهای این راه، ماشین را پارک کنید و شروع به پیمایش کنید ( در ترک به نام انتهای جاده خاکی نام گذاری شده است )
ما این جاده را تا انتها نرفتیم و در نقطه ای در وسط این جاده خودرو را پارک کردیم.
بعد از مقداری پیمایش به یک دوراهی کوچه رسیدیم که از سمت چپ رفتیم و بعد از آن با پیمایش چند دقیقه ای به انتهای جاده خاکی رسیدیم و با گردش به راست از این جاده جدا شدیم.
سپس بلا فاصله با گردش به چپ و با گذر از کنار یک خونه ویلایی در پاکوب اصلی دره قرار گرفتیم که این پاکوب در بالا و سمت چپ دره هست.
سپس از طریق یک پل آهنی به سمت راست رودخونه رفتیم و به یک کلبه چوبی و با ادامه دادن پاکوب به صخره اول رسیدیم که راحت از اون فرود اومدیم و مجددا در پاکوب اصلی قرار گرفتیم.
با ادامه دادن این پاکوب که در سمت راست رودخونه است به دوراهی دره رسیدیم و وارد دره سمت راستی که دره انجیرداران نام دارد شدیم.
بعد از مقداری پیمایش و با گذر از کنار یک گوسفندسرا و از طریق پاکوب سمت چپ دره به چشمه انجیرداران رسیدیم.
از این نقطه به بعد، مسیر به صورت چند پاکوب موازی است و به شکل تراورسی و عرضی از چندین یال می گذرد تا به ابتدای یال فرعی صعود برسد ( مانند مسیر مهرچال )
(لازم به ذکره که این قسمت مسیر در بعضی نقاط خاک لغزشی و شیب تند دارد و باید از بالای چند صخره گذر کرد)

بعد از این که به گردنه و یال فرعی صعود رسیدیم حدودا نیم ساعت از این یال بالا رفتیم و سپس به یال سمت راستی ( یال فرعی دوم در ترک)تغییر مسیر دادیم.
با مقدار کمی صعود از این یال از سمت راست یال جدا شدیم و با یک تراورس به گردنه واقع بر یال اصلی صعود رسیدیم.
از این نقطه تا خود قله مسیر بر روی یال است و حداقل ۲ ساعت پیمایش دارد.

مسیر برگشت:
برای برگشت تا گردنه فرود آمدیم و با صعود قله فرعی، از یال غربی این قله به سمت دره عالم زمین راهی شدیم.
بعد از رسیدن به دره عالم زمین، ۶ مرتبه از رودخونه گذر کردیم و یک نقطه سنگی را با احتیاط پشت سر گذاشتیم تا به همان دره اولیه و سپس روستا رسیدیم.

نکات:
۱. یک چشمه دائمی در مسیر بود که انجیرداران نام دارد.
۲. آنتن دهی همراه اول ضعیف بود
۳. زیر قله، ۲ شیب تند وجود دارد که اولیو از سمت راست دور زدیم
۴. بعد از چشمه انجیرداران باید به صورت مایل از بالای چند صخره گذر کنید که برای کوهنوردای مبتدی شاید مشکل باشد
۵. در دره عالم زمین باید چند بار از رودخونه گذر کنید که مقداری با خیس شدن پا ها همراه است
۶. انتهای دره عالم زمین، یک نقطه سنگی است که پاکوب باریکی در بینش وجود دارد که نیازمند مقداری احتیاط است
۷. به دلیل وجود گِل در بعضی نقاط و برف زیر قله، مقداری از سرعتمون کاسته شد

پاکوب بالای صخره ها

یال و گردنه- گردش به چپ

یال فرعی دوم

Photo ofگردنه و محل قرارگیری بر یال اصلی صعود Photo ofگردنه و محل قرارگیری بر یال اصلی صعود Photo ofگردنه و محل قرارگیری بر یال اصلی صعود